English version
Roar Bakken Stovner

Roar Bakken Stovner

Kort om

FORSKNINGSINTERESSER
Jeg forsker på undervisning i skolen, spesielt matematikkundervisning. Mitt forskningsfokus er hvordan man kan beskrive og måle kvalitet i undervisningen på tvers av mange klasserom. De siste årene har jeg beskrevet hvordan lærere gir tilbakemeldinger til elever underveis i matematikktimer på ungdomsskolen i Norge.

Ellers har jeg en interesse for metascience, altså forskning på forskning. Jeg undersøker hvordan forskere i utdanningsvitenskap siterer hverandre og hvordan dette fører til at litteraturen inneholder vedtatte sannheter som det er lite empirisk belegg for.

PROSJEKTER
EDUCATE er et prosjekt finansiert av UDIR for å evaluere hvordan Fagfornyelsen blir innført i fagene. Min rolle i prosjektet er å evaluere algoritmisk tenkning og programmering.

BAKGRUNN
2021- Universitetslektor, OsloMet
2021-2021 Lærer på Wang Toppidrettsgymnas
2016-2020 Doktorgradsstipendiat, Universitetet i Oslo
2012-2018 Lærer i Osloskolen
2012-2014 TeachFirst-kandidat
2012-2013 Praktisk-pedagogisk utdanning, Universitet i Oslo
2007-2012 Sivilingeniørutdanning innen industriell matematikk, NTNU

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Stovner, Roar Bakken; Klette, Kirsti (2021). Teacher feedback on procedural skills, conceptual understanding, and mathematical practices: A video study in lower secondary mathematics classrooms. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies . Vol. 110.
http://hdl.handle.net/10852/90987

Stovner, Roar Bakken; Klette, Kirsti; Nortvedt, Guri-Anne (2021). The instructional situations in which mathematics teachers provide substantive feedback. Educational Studies in Mathematics . Vol. 108.
http://hdl.handle.net/10852/90805

Luoto, Jennifer Maria; Stovner, Roar Bakken; Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils (2018). Methodological challenges when scaling up research on instructional quality in mathematics. Häggström, Johan (Red.). Perspectives on professional development of mathematics teachers. Proceedings of MADIF 11 The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education. Karlstad, January 23–24, 2018. Symposium. s. 211-220.



Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig