Klasseromsforskning omfatter både forskning på elevers læring og lærernes undervisning. Innenfor det kvalitative forskningsparadigme i undervisningsforskningen står klasseromobservasjon sentralt. Observasjoner og intervjuer av elever og lærere er viktige datainnsamlingsmetoder innen klasseromsforskning.
Gjennom videopptak, lydopptak og feltnotater fra klasserommet, samler forskerne data som kan analyseres for å svare på utallige problemstillinger i forbindelse med læring og undervisning, både fra pedagogiske og fagdidaktiske perspektiver.
Fokusgruppeintervjuer og intervensjonsstudier er også vesentlige metoder for å undersøke hvordan endringer av undervisningen eller organiseringen av undervisningen kan påvirke elevers læringsutbytte.
Forskningsgruppeledere
-
Medlemmer
-
Forskningsprosjekter
Inclusive Mathematics Teaching: understanding and developing school and classroom strategies for raising attainment (FINNUT, NFR).
-
Samarbeidspartnere
- Sølvi Mausethagen, SPS, OsloMet.
- Håvard Helland, SPS, OsloMet.
- Kirsti Klette, ILS, UiO.
- Asker kommune