English version

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)

Fakultetet utdanner barnehagelærere, lærere til alle nivåer i skolen, tegnspråktolker, tolker til offentlig sektor og kandidater innen internasjonale studier. Vi har omfattende forsknings- og utviklingsaktivitet knyttet til utdanningsområdene våre. LUI samarbeider tett med praksisfelt og arbeidsliv, og har forsknings- og utdanningssamarbeid med institusjoner i hele verden.

Omtrentlig antall studenter
7070

i 2024 (tall fra DBH)

Bachelorprogrammer
7
Masterprogrammer
9
Ph.d.-program
1
Ruhi Tyson foran oransje murvegg

Anna Sethne-forelesningen 2026

Ruhi Tyson holder årets æresforelesning: Eit dannelseperspektiv på yrkesfaga og yrkesdidaktikk

Les mer

Arrangementer

Aktuelt fra fakultetet

Portrett av Gry Hovland på studiestad Pilestredet
Slik blir tilskotsordningane for kompetanseutvikling frå 2026

Frå 2026 gjeld to nye tilskotsordningar for kollektiv kompetanseutvikling. Du som skal ta vidareutdanning skal søke direkte til OsloMet. Her er det du må vite.

To helsearbeidere sitter på en benk og diskuterer, de ene holder et nettbrett
– Yrkesfaglærere trenger en kompleks digital kompetanse

Kan systemene støtte opp under yrkesdidaktisk undervisning? Bidrar de til å oppfylle digitale kompetansekrav i yrket? Og hvordan kan systemene støtte læring på tvers av skole og arbeidsliv? Alt dette må yrkesfaglærere vurdere, viser doktorgradsavhandling.

Tre kvinner sit på ein benk ute på studiestad Pilestredet
Saman utviklar vi skole og lærarutdanning

Universitetsskoleordninga har gitt faglege gevinstar for både skolar og lærarutdanning. No fortset ordninga med 11 skolar.

Ungdommar som sjår på ein skjerm på ei museumsutstilling
Kva kan museum lære yrkesfagelevar om berekraft?

Forskarar frå OsloMet deltar i nytt prosjekt om korleis museum kan motivere elevar til å tenke berekraft i dei framtidige yrka deira.

Seks kvinner står foran ein grøn vegg
Rettleiing av nyutdanna får lærarar til å bli i yrket

Det er viktig å rekruttere nok studentar til lærarutdanningane, men det er også avgjerande å behalde dei som allereie har valt yrket. Dette har Lillestrøm kommune tatt på alvor.

Seks personar står i ei trapp innandørs på studiestad Kjeller
Yrkesfagleg fordjuping: lærarane treng meir tid til å følge opp elevane

Sjølv om intensjonane med faget er gode, opplever lærarane at dei ikkje har tilstrekkelege ressursar til å følge opp læringa og behovet til elevane, viser ny forsking på feltet.

Inngangen til Pilestredet 42 på OsloMets studiestad Pilestredet
Forskingsmidlar til fakultetet

Fakultetet får 12 millionar til å utvikle innovative praksisar, metodar og verktøy som fremmar digital myndiggjering i skole og lærarutdanning.

To kvinnelige studenter sitter ved et bord og jobber på hver sin datamaskin
– Vi må snakke om hvordan vi vurderer lærerstudentene

Vi diskuterer ofte hvordan vurdering bør foregå. Men tenker vi over hva som er hensikten med å vurdere, spør OsloMet-forsker.

Barn sit i eit spåtelt utandørs med ei kvinne utkledd som spåkone
Barnehagelærarutdanninga 90 år: Ei feiring av fortid, notid og framtid

Store og små venner av barnehagelærarutdanninga var samla for å feire 90 år med barn i sentrum, tre dagar til ende.

Tre bilar og fire menneske utandørs på studiestad Kjeller
Vi tilbyr kurs i regodkjenning av trafikklærarar

OsloMet er godkjent som kursarrangør for regodkjenning av trafikklærarar.

Enisa står i rød genser foran campus på OsloMet
Feltarbeid og framtidsdrømmer

Allerede det første året på utviklingsstudier dro Enisa til Ghana. Nå drømmer hun om å bli diplomat og representere Norge i utlandet.

Et cruise-skip passerer en ferge i en fjord.
Hva om Oslofjorden fikk juridiske rettigheter?

Oslofjorden står overfor store miljøutfordringer, og det er bred politisk enighet om at noe må gjøres. Å gi naturen rettigheter som en person har blitt gjort i andre land.