I over 15 år har Lillestrøm kommune utvikla og ført vidare ei rettleiingsordning for nyutdanna lærarar i barnehage og skole, med svært gode resultat. 90 prosent av nyutdanna lærarar i grunnskolen og 89 prosent av nyutdanna barnehagelærarar jobbar framleis i kommunen etter to år, viser kommunen sine tal frå dei siste fem åra.
– Etter to år er mykje gjort
– Etter to år er mykje gjort, seier Tuva Støvland Holst, leiar av Ressursteam for profesjonsrettleiing av nyutdanna lærarar i Lillestrøm kommune.
– Då aukar sannsynet betydeleg for at lærarane blir verande i yrket, og i kommunen.
– Nyutdanna lærarar fortener god støtte i profesjonsutviklinga si og ein fin start på karrieren sin, og barnehagebarna og elevane i kommunen fortener trygge og stabile lærarar. Dette tar Lillestrøm på alvor.
Ambisiøs ordning
Rettleiingsordninga involverer mange aktørar: skole- og barnehageleiarar, rettleiarar og nyutdanna. I tillegg har ordninga stor støtte og oppslutning hos leiinga i kommunen.
I senter av ordninga finn vi Ressursteam for profesjonsrettleiing av nyutdanna lærarar. Det er eit dedikert team beståande av personar med rettleiarkompetanse frå skole og barnehage.
– Ressursteamet koordinerer rettleiinga av nyutdanna lærarar i heile kommunen. Vi har nettverk for alle nyutdanna lærarar og alle rettleiarar, kommuniserer med alle styrarar og rektorar, og passar på at det blir sett av tid og ressursar til rettleiinga, seier Holst.
– Vi følger også opp rettleiarane på skolane og i barnehagane og utviklar materiale og ressursar som støttar opp om ordninga.
Følger opp tilsette på eigen arbeidsplass
Holst fortel vidare at ressursteamet jobbar for at skolane og barnehagane har dedikerte rettleiarar med rettleiarutdanning i personalgruppa. Desse har ansvar for å følge opp og rettleie dei nyutdanna på arbeidsplassen sin.
Ressursteamet har tett dialog med rettleiarane, og legg til rette for kompetanseutvikling og støtte. Teamet kan også gå direkte inn og rettleie nyutdanna ved behov. Slik sikrar dei at alle nyutdanna får den oppfølginga dei er lova.
Samarbeid med OsloMet: Eit likeverdig og fagleg fellesskap
OsloMet er ein viktig samarbeidspartnar i rettleiingsordninga. Då Lillestrøm kommune ønskte å sette rettleiing av nyutdanna lærarar i system, kontakta dei Mette Birgitte Helleve, førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og faglærarutdanning.
Helleve var med på å forme kommunen sitt system for rettleiing. Ho hadde blant anna ansvar for å utvikle rettleiarkompetansen for rettleiarane i kommunen, og ho rettleidde sjølv nyutdanna lærarar. Helleve er framleis sterkt involvert i ordninga, men bidrar på andre måtar enn i oppstarten for 15 år sidan.
– OsloMet sin rolle og involvering har utvikla seg i takt med behovet til kommunen, seier Helleve.
– Der OsloMet tidlegare bidrog direkte i rettleiinga av nyutdanna, fungerer vi i dag som diskusjonspartnar for ressursteamet. Saman vidareutviklar vi modellen både organisatorisk og fagleg.
OsloMet bidrar også i kompetanseutviklinga for kommunes rettleiarar. Her blir tematikk og innsats bestemt ut frå behova og ønska til rettleiarane.
I tillegg til Helleve deltar også Magritt Lundestad ved Institutt for barnehagelærarutdanning i ordninga.
Lundestad fortel at samarbeidet er prega av opne linjer, låg terskel for kontakt og høg vilje for fagleg utvikling hos ressursteamet.
Suksesskriterium i modellen
Ressursteamet i kommunen trekker fram fleire faktorar som avgjerande for den varige effekten og legitimiteten til modellen:
- Gjensidig læring og respekt – alle bidrar med sin avgjerande del.
- Tydeleg rollefordeling og forankring – skoleleiarar, -eigarar, ressursteam og universitet har klart definerte roller.
- Tillit og likeverd mellom aktørane i kommunen og OsloMet.
– Ikkje minst er endringsvilje og fleksibilitet viktige suksesskriterium, seier Holst.
Helleve følger opp:
– Dette er ikkje ein «ferdig pakke», men ein modell i kontinuerleg utvikling – bygd nedanfrå og opp.
På biletet (frå venstre): Anne Linn Sagen (Lillestrøm kommune), Tone Lintorp (Lillestrøm kommune), Tuva Støvland Holst (Lillestrøm kommune), An-Magritt Nysveen (Lillestrøm kommune), Mette Birgitte Helleve (OsloMet), Magritt Lundestad (OsloMet).
Aktuelle studium
-
Pedagogisk veiledning for praksislærere og barnehagelærere, emne 1
-
Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage og skole, emne 2
-
Pedagogisk veiledning i skolen, emne 1
-
Pedagogisk veiledning i skolen, emne 2
-
Veilederutdanning for praksislærere i barnehage – Videreutdanning for barnehagelærere
-
Veilederutdanning for skole 1.-13. trinn (videreutdanning for lærere)
Vil kommunen din samarbeide med OsloMet?
Gjennom tilskotsordninga for rettleiing av nyutdanna lærarar kan kommunar, fylkeskommunar og private eigarar søke om tilskot til å planlegge og gjennomføre den profesjonsfaglege rettleiinga.
Ønsker du å vite meir eller utforske korleis eit liknande samarbeid kan etablerast i kommunen din? Lillestrøm kommune og OsloMet deler gjerne erfaringane sine.