Barnehagene bør tilby mer utfordrende litteratur.
Institutt for barnehagelærerutdanning (BLU) tilbyr bachelor i barnehagelærerutdanning, masterstudium i barnehagekunnskap og en rekke etter- og videreutdanninger. Vi har et nært samarbeid med praksisfeltet gjennom studentenes praksis og ulike forsknings- og innovasjonsprosjekter. Våre ansatte kommer fra mange ulike fagfelt, og leverer forskningsbasert kunnskap som er relevant for samfunnets utfordringer på barnehagefeltet.
Tallet er omtrentlig.
Tallet er omtrentlig.
Torgeir Alvestad er instituttleder.
Geir Aaserud er studieleder for studielederområde 1: pedagogikk. Han har programansvar for barnehagelærerutdanningen (bachelorutdanning, heltid).
Hege Løberg er studieleder for studielederområde 3: naturfag. Hun har programansvar for arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (bachelorutdanning) og videreutdanninger på oppdrag. Per vårsemesteret 2021 har hun også midlertidig ansvar for musikk.
Inger Marie Lindboe er studieleder for studielederområde 4, norsk og matematikk. Hun har ansvar for stipendiater, professor II og seksjonsovergripende ansatte. Hun har også programansvar for instituttets medvirkning i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning. Per vårsemesteret 2021 har hun i tillegg midlertidig ansvar for masterutdanningen i barnehagekunnskap, og for drama.
Anja Helene Stidahl er studieleder for studielederområde 5: samfunnsfag, RLE og fysisk fostring. Hun har programansvar for samlings- og nettbasert barnehagelærerutdanning og ansvar for praksisopplæring. Per vårsemesteret 2021 har hun også midlertidig ansvar for forming.
Cathrine Døscher er instituttlederstøtte. Per vårsemesteret 2021 har hun midlertidig ansvar for internasjonalisering.
Styrerutdanningen er en del av den nasjonale lederopplæringen for styrere i barnehager som Utdanningsdirektoratet tilbyr.
Universitetsbarnehager er en ordning for partnerskap mellom Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet og barnehager i Osloregionen. Prosjektets overordnede mål er å forbedre utdanningskvaliteten for studentene og styrke kompetanseutvikling i barnehagene gjennom et likeverdig samarbeid mellom partene.
Overgangen fra utdanning til yrke kan være krevende, og det å ha en veileder den første tiden på en...