Kartleggingsverktøyene skal bidra til økt kvalitet i barnehagen for å styrke barnas utvikling i utdanningsløpet, og for å styrke samarbeidet og sammenhengen mellom barnehage og skole til beste for barnet.
Vi arbeider primært med å tilpasse internasjonale kartleggingsverktøy til norske forhold, noe som innebærer å oversette og tilpasse spørsmålene i verktøyene, validere verktøyene og lage digitaliserte løsninger for dem. I tillegg samler vi inn og analyserer data ved hjelp av verktøyene.
Verktøyene omfatter særlig tre forhold:
- Individuelle barn.
- Barnehagen som læringsmiljø for barn.
- Dialog innad i barnehagen, mellom barnehage og forskere, samt mellom barnehage, foreldre og skole.
I tillegg drøfter vi også spørsmål knyttet til kvantitative analyser av data ved hjelp av statistiske metoder.
Forskningsgruppeledere
-
Medlemmer
-
Forskningsprosjekter
- GoBaN
- Equity in Education – BeProS
- Language Assessment Tools
- Flere språk i barnehagen
-
Samarbeidspartnere
Nasjonale samarbeidspartnere:
- Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo.
- MultiLing, Senter for flerspråklighet, Universitetet i Oslo.
- Nord universitet.
- QUINT - Nordic Center of Excellence, Utdanningsvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo.
- Universitetet i Stavanger.
- Universitetet i Sørøst-Norge.
Internasjonale samarbeidspartnere:
- Unviersity of Cambridge, UK.
- University of City of London, UK.
- University of Gavle, Sverige.
- University of Helsinki, Finland.
- University of Cambridge, UK.
- University of Oxford, UK
- University of Southern California, USA.
- University of Tartu, Estland.
- University of Utrecht, Nederland.
- University of Warsaw, Polen.
Samarbeid med praksisfeltet og internt på OsloMet:
- Bergen kommune.
- Kanvas.
- Private barnehagers landsforening (PBL).
- Forskningsinstituttet NOVA, OsloMet.
- Senter for profesjonsstudier (SPS), OsloMet.