English version

Forskningsnyheter

Nullstill
Vis filter Skjul filter

Viser: 12 av 167 artikler

To gutter som gamer
Gaming på fritidsklubben handler om mye mer enn underholdning og tidsfordriv

Digitalisering kan gjøre fritidsklubber til mer inkluderende møteplasser for ungdom. Men det skaper nye behov og økt ansvar for de ansatte, viser forskning fra OsloMet.

Bilde fra undervisning i klasserommet med grunnskoleelever
Mange barn med ADHD trives ikke på skolen

En ny studie fra OsloMet viser at bare rundt halvparten av barn med ADHD trives på skolen. Trivselen er lavest hos de som får undervisning utenfor klassen store deler av dagen.

Nærbilde av et lite barn med smekke som spiser med skje.
Hvordan gjøre barnehagematen bra?

OsloMet-forsker Kristin Fjæra har undersøkt hva som skaper gode og sunne barnehagemåltider. Hun er overrasket over at det noe helt annet enn matbudsjettet som har størst betydning.

Fire ungdommer går ned en vei. Vi ser dem bakfra.
De fleste barn og unge har det bra – men mange opplever også utfordringer

Ungdata 2025: – Funnene reflekterer nok at mange unge kan ha det både bra og vanskelig på én gang, sier forsker Anders Bakken.

Ung jente stirrer mistroisk inn i sin mobiltelefon
Grooming skjer ikke bare på nettet

– Vi overser viktige varselsignaler, sier forskere bak ny studie fra OsloMet.

ungdomsskolelærer holder undervisning i klasserommet.
Utvikle skolen med hjelp utenfra: Hva skal til for å lykkes?

Stadig flere eksterne aktører tilbyr faglige opplegg rettet mot skolen. En ny avhandling undersøker hva som skal til for at hjelpen faktisk bidrar til utvikling.

Jobbverdiene du utvikler som tenåring, kan prege deg resten av livet

Hva tenåringer verdsetter i arbeidslivet, kan ha stor betydning for hvordan voksenlivet utvikler seg – fra utdanningsvalg og inntekt til familie og bolig.

Læringscamp ga gutter som strevde på skolen ny giv

Guttene følte seg bedre, fikk mer tro på seg selv, og ba oftere om hjelp med skolearbeidet etter campen.

Unge jenter feirer poeng i volleyballkamp
Er det bare en myte at idretten er inkluderende?

– Våre funn tyder på at idrett ikke skaper sosial inkludering blant barn og unge. De som deltar, er de som allerede føler seg trygge og er en del av et sosialt fellesskap, sier Marlene Persson.

To voksne og et barn sitter rundt et bord.
Foreldre er viktige for kvaliteten i skolen

En UNESCO-rapport omtaler foreldre som «utdanningsledere», og dermed som del av den gruppen som er nest viktigst for kvaliteten i skolen – rett bak lærerne.

Nærbilde av beina til russ som sitter i en sidestilt russebuss.
Kokainbruk blant ungdom: Festkultur på «russeskolene» øker risikoen

Ungdom på «russeskolene» har større risiko for å bruke kokain enn elever på andre videregående skoler, viser ny forskning fra OsloMet.

En tråsykkel står utenfor et barne- og familiesenter.
– Det å sitte og se på uten å kunne hjelpe er en prøvelse

Et nytt mandat for Sentre for foreldre og barn under barnevernet krever at de ansatte må skille mellom utredning og hjelp. Det skaper uro blant ansatte, viser en undersøkelse.