English version

Forskningsnyheter

Nullstill
Vis filter Skjul filter

Viser: 12 av 162 artikler

ungdomsskolelærer holder undervisning i klasserommet.
Utvikle skolen med hjelp utenfra: Hva skal til for å lykkes?

Stadig flere eksterne aktører tilbyr faglige opplegg rettet mot skolen. En ny avhandling undersøker hva som skal til for at hjelpen faktisk bidrar til utvikling.

Jobbverdiene du utvikler som tenåring, kan prege deg resten av livet

Hva tenåringer verdsetter i arbeidslivet, kan ha stor betydning for hvordan voksenlivet utvikler seg – fra utdanningsvalg og inntekt til familie og bolig.

Læringscamp ga gutter som strevde på skolen ny giv

Guttene følte seg bedre, fikk mer tro på seg selv, og ba oftere om hjelp med skolearbeidet etter campen.

Unge jenter feirer poeng i volleyballkamp
Er det bare en myte at idretten er inkluderende?

– Våre funn tyder på at idrett ikke skaper sosial inkludering blant barn og unge. De som deltar, er de som allerede føler seg trygge og er en del av et sosialt fellesskap, sier Marlene Persson.

To voksne og et barn sitter rundt et bord.
Foreldre er viktige for kvaliteten i skolen

En UNESCO-rapport omtaler foreldre som «utdanningsledere», og dermed som del av den gruppen som er nest viktigst for kvaliteten i skolen – rett bak lærerne.

Nærbilde av beina til russ som sitter i en sidestilt russebuss.
Kokainbruk blant ungdom: Festkultur på «russeskolene» øker risikoen

Ungdom på «russeskolene» har større risiko for å bruke kokain enn elever på andre videregående skoler, viser ny forskning fra OsloMet.

En tråsykkel står utenfor et barne- og familiesenter.
– Det å sitte og se på uten å kunne hjelpe er en prøvelse

Et nytt mandat for Sentre for foreldre og barn under barnevernet krever at de ansatte må skille mellom utredning og hjelp. Det skaper uro blant ansatte, viser en undersøkelse.

Ei ung jente med Downs får hjelp av en faren til å kle på seg
Individuell plan skulle hjelpe – men få bruker den

Individuell plan skulle gi brukere med langvarige og koordinerte tjenester bedre oversikt over hjelpen de har krav på, men brukes lite.

Trener med en gruppe barn i svømmehallen
Har Oslo knekt koden for en mer inkluderende idrett?

En ny studie fra OsloMet viser at Oslo Idrettskrets’ satsing har vært til nytte for klubbene, men at det kreves ytterligere tiltak for å styre idretten i en mer inkluderende retning.

Unge mennesker med bøker i et studiemiljø
Inkludering av muslimer: – Vi må snakke mer om religion

Mange av opplevelsene norske muslimer har med ekskludering og inkludering har med religiøs identitet å gjøre. – Det må vi ta på alvor, sier stipendiat Edin Kozaric.

En lærer snakker med elever i ungdsomsalderen i et klasserom
Slik hjelper yrkesfaglærere elever som står i fare for å falle fra

Hva kan forklare at elever med svake forutsetninger fullfører videregående opplæring? En ny studie beskriver lærere som jobber relasjonelt gjennom å balansere mellom tett oppfølging og bygging av selvstendighet.

Forsker Marit Haug på en konferanse i Kathmandu i Nepal om inkludering av funksjonshemmede barn i skolen.
Store visjoner, men i praksis lite inkludering av funksjonshemmede barn i skolen

Det er et globalt mål at alle funksjonshemmede barn skal ha mulighet til å gå på skolen og lære mens de er der. Men i praksis fungerer det ikke slik.