Forskningsnyheter

Vis filter Skjul filter

Viser: 12 av 647 artikler

En mann sitter på bakken i en gågate. Foran seg har han et pappkrus og et pappskilt der det står "Heisann, kan du avse noen kroner".
Nesten ni av ti rusavhengige har ikke jobb. Hva kan vi gjøre for å få flere i arbeid?

Manglende kunnskap kan føre til at de ikke får den hjelpen de trenger, mener forskere.

Mørke skyer og lyse skyer om hverandre, med en liten åpning i dkydekket med mer lys.
Hvordan blir skyene over oss i framtiden?

Kunstig intelligens kan nå trenes til å forutse hvordan skydekket blir når klimaet endrer seg.

Småbyen Kristiansund i Møre og Romsdal sett frå sjøen med bustad hus og kyrkje, blå himmel og kvite skyer.
– Mindre byar er ryggrada i Distrikts-Noreg

Noreg er eit av landa i Europa med høgast del personar som bur i småbyar. Likevel får dei mindre byane lite merksemd.

To unge jenter sitter på trikken. De sitter på hver sin mobiltelefon, og den ene jenta viser noe på telefonen til den andre.
Dette gjør mediehusene for å nå de unge

– Hvis unge ikke er på de norske mediehusenes plattformer, hvordan skal man da nå dem med godt norsk medieinnhold?

To studenter sitter i en seng med en laptop i fanget
Hvorfor er leiemarkedet tøffere for vanskeligstilte i studentbyer?

Leieboliger er en knapp ressurs, og i kommuner med mange studenter opplever vanskeligstilte hardere konkurranse om gode steder å bo. Men flere studentboliger vil ikke nødvendigvis løse problemet.

Ung pike som blåser såpebobler
Barnevernet er blitt mindre firkantet

Barnevernet er mindre kategoriske i volds- og overgrepssaker, og det er det gode grunner til, viser ny studie.

Menneskemengde ser opp til KSI og Logan Paul på scenen når de lanserer drikken Prime i Oslo.
Massiv markedsføring av usunn mat og drikke på sosiale medier

Ny forskning viser hvordan sports- og energidrikker som Prime og Monster markedsføres på sosiale medier av influensere som er populære hos barn og unge. Nå vil myndighetene ha strengere regulering.

Politibil parkert i veikanten etter en voldsepisode.
Er barn og unge blitt mer kriminelle enn før?

«Alle» snakker om økningen i ungdomsvold, men hva viser politiets statistikk egentlig?

Jordmorstudent Mona Thysnes Roset i praksis på Ahus.
Stor jordmormangel på sykehusene

De fleste føde- og barselavdelingene har stor mangel på jordmødre. Professor Lena Henriksen har forslag til hvordan vi kan rekruttere flere jordmødre til sykehusene.

Portrett av Oleksandra Deineko
– Da jeg snakket med min mor, hadde hun bare ett mål for morgendagen: Å overleve

Det er to år siden Russlands fullskala invasjon av Ukraina. Vi spør sosiolog ved OsloMet og flyktning Oleksandra Deineko hvordan livet er nå, etter to hele år i krig.

Illustrasjonsbilde av kvinne med briller som sitter bak en laptop-skjerm. NAV-logoen reflekteres i brillene hennes.
Digitalisering i NAV: Brukarar opplever at dei har fått meir ansvar for saksbehandlinga

– Men det kan også sjåast på som sjølvstende som ikkje berre er negativt, seier forskar.

En mann med skjegg og svart lue sitter på en parkbenk med en rød sovepose rundt seg og får en kaffekopp av en dame i blå kåpe med svart veske over armen.
Hvorfor har det blitt færre og færre bostedsløse i Norge?

Antall bostedsløse har gått nedover siden 2012. Hvorfor er det slik? Og vil vi se en økning i år?