English version

Forskning og utvikling ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Det er viktig for oss å kunne bidra med kunnskap på fagfelt og områder av betydning for befolkningen og samfunnet som helhet. Vi er stolte av at forsknings- og utviklingsarbeidet hos oss holder høy internasjonal kvalitet og er relevant for yrkene vi utdanner til. 

Vi har flere prosjekter i samarbeid med partnere i Norge og internasjonalt, og vil gjerne samarbeide med flere.

Forskningsgrupper

Fakultetets grupper

Institutt for barnehagelærerutdanning

Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning

Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning

Institutt for yrkesfaglærerutdanning

Forsknings- og utviklingsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Ph.d.-program

Ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning er en forskerutdanning som tar for seg fagområder som oppvekst, kultur, barnehage, skole og lærer- og yrkesutdanning i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.

Doktorgradsprogrammet tar for seg hvordan utfordringer og dilemmaer innen lærerutdanning, skole og barnehager kan håndteres, og de institusjonelle og samfunnsmessige forutsetningene for dette. Fenomenene analyseres i historisk, sosial og kulturell kontekst. Program-
met har et gjennomgående internasjonalt og komparativt perspektiv.

Utdanningsvitenskap for lærerutdanning

Stipendiater på LUI

Fakultetet har både stipendiater som er ansatt på fakultetet og som er ansatt andre steder.

Se alle stipendiater på LUI

Avholdte disputaser

Kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning (KUF)

Kunstnerisk utviklingsarbeid og forsking er likestilt med anna forsking i Noreg. Fleire miljø på vårt fakultet jobbar med kunstnerisk utvikling. 

Kunstnerisk utviklingsarbeid og forsking ved OsloMet 

Utvalg

Arbeidsstøtte for ansatte

FoU-ledelsen på LUI

Laster inn ...
Laster inn ...

Forskningsnyheter fra fakultetet

To kvinnelige studenter sitter ved et bord og jobber på hver sin datamaskin
– Vi må snakke om hvordan vi vurderer lærerstudentene

Vi diskuterer ofte hvordan vurdering bør foregå. Men tenker vi over hva som er hensikten med å vurdere, spør OsloMet-forsker.

Et cruise-skip passerer en ferge i en fjord.
Hva om Oslofjorden fikk juridiske rettigheter?

Oslofjorden står overfor store miljøutfordringer, og det er bred politisk enighet om at noe må gjøres. Å gi naturen rettigheter som en person har blitt gjort i andre land.

To voksne og et barn sitter rundt et bord.
Foreldre er viktige for kvaliteten i skolen

En UNESCO-rapport omtaler foreldre som «utdanningsledere», og dermed som del av den gruppen som er nest viktigst for kvaliteten i skolen – rett bak lærerne.

Unge mennesker med bøker i et studiemiljø
Inkludering av muslimer: – Vi må snakke mer om religion

Mange av opplevelsene norske muslimer har med ekskludering og inkludering har med religiøs identitet å gjøre. – Det må vi ta på alvor, sier stipendiat Edin Kozaric.

En lærer snakker med elever i ungdsomsalderen i et klasserom
Slik hjelper yrkesfaglærere elever som står i fare for å falle fra

Hva kan forklare at elever med svake forutsetninger fullfører videregående opplæring? En ny studie beskriver lærere som jobber relasjonelt gjennom å balansere mellom tett oppfølging og bygging av selvstendighet.

Elven Whanganui renner gjennom et frodig og grønt landskap på New Zealand
Hva skjer når elver får egne rettigheter?

Forskere har sett på hva som skjedde da elver fikk status som juridiske personer. Særlig i New Zealand ser de en lovende utvikling for livsbetingelsene til urfolk.

To skoleelever sitter og leser i skolebøker sammen.
Evalueringen av seksårsreformen: Slik kan skolen bli bedre for de yngste elevene

Forskerne foreslår flere pedagoger, rom som gjør det mulig å leke inne, og mer høytlesning.

Mannlig barnehaglærer hjelper en liten gutt som bygger en figur.
Barnehagelærere med masterutdanning: Blir tryggere og stiller kritiske spørsmål

Barnehagelærere med masterutdanning blir faglig trygge og ser ting på nye måter, viser et forskningsprosjekt. Men er barnehagene rigget for å få utbytte av kompetansen deres?