Det er viktig for oss å kunne bidra med kunnskap på fagfelt og områder av betydning for befolkningen og samfunnet som helhet. Vi er stolte av at forsknings- og utviklingsarbeidet hos oss holder høy internasjonal kvalitet og er relevant for yrkene vi utdanner til.
Vi har flere prosjekter i samarbeid med partnere i Norge og internasjonalt, og vil gjerne samarbeide med flere.
Forskningsgrupper
Fakultetets grupper
Institutt for barnehagelærerutdanning
- Barnehagelærer, profesjonskvalifisering og utdanningsforskning
- Barneliv og profesjonsutøvelse
- BLEST – bærekraft, lek, estetikk og teknologi
- Bærekraft, natur, helse og bevegelse
- Filosofi, kunst og kultur
- Kulturelt mangfold og flerspråklighet i et globalt perspektiv
- KunstForsk – Kunstbasert forskning og utviklingsarbeid
- Ledelse, veiledning og organisasjonsbygging
- Metodologiske ut-viklinger i barnehage- og utdanningsforskning (MUBU)
- Profesjonsforståelse og profesjonsetikk i barnehagen (ProfEt)
- Små barn, store byer: barnehagekvaliteter, ulikheter, kommunikative kompleksiteter
- Språk- og læringsmiljø i barnehage og skole (SAMBA)
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
- Barnehagelærer, profesjonskvalifisering og utdanningsforskning
- Begynneropplæring
- Digitale læringsarenaer
- Evaluering og vurdering
- Klasseromsforskning
- Kropp, læring og mangfold
- Kulturelt mangfold og flerspråklighet i et globalt perspektiv
- Lærerutdanning som danningsprosess: Dialogiske og kritiske perspektiver
- Spesialpedagogikk og inkluderende praksis (SpecInc)
- Task design i matematikkundervisning
- Tekst og fagdidaktikk
- Utdanningsledelse
- Utfordrende bildebøker: Nytenkning om språk- og litteraturopplæring
Institutt for internasjonale studier og tolkeutdanning
Institutt for yrkesfaglærerutdanning
Tverrfakultære grupper som fakultetet deltar i
Forsknings- og utviklingsprosjekter
Vitenskapelige publikasjoner
Ph.d.-program
Ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning er en forskerutdanning som tar for seg fagområder som oppvekst, kultur, barnehage, skole og lærer- og yrkesutdanning i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
Doktorgradsprogrammet tar for seg hvordan utfordringer og dilemmaer innen lærerutdanning, skole og barnehager kan håndteres, og de institusjonelle og samfunnsmessige forutsetningene for dette. Fenomenene analyseres i historisk, sosial og kulturell kontekst. Program-
met har et gjennomgående internasjonalt og komparativt perspektiv.
Stipendiater på LUI
Fakultetet har både stipendiater som er ansatt på fakultetet og som er ansatt andre steder.
Avholdte disputaser
Kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning (KUF)
Kunstnerisk utviklingsarbeid og forsking er likestilt med anna forsking i Noreg. Fleire miljø på vårt fakultet jobbar med kunstnerisk utvikling.
Utvalg
- FoU-utvalget ved fakultetet rådgir dekanen i FoU-strategiske og FoU-faglige spørsmål.
- Doktorgradsutvalget (DGU) ved fakultetet er både et faglig-administrativt organ og et rådgivende organ for dekan ved fakultetet.