English version

Fag- og yrkesopplæring i kontinuerleg endring (FYKE)

Gruppa jobbar med prosjekt knytte til kontinuerlege endringar i yrke, arbeid og utdanning. Endringar som krev nytenking både når det gjeld krav til kompetanse og til læringsprosessar på tvers av læringsarenaer.

Arbeidet i forskingsgruppa blir prega av kontinuerlege endringar og utfordringar både i yrka, utdanningsstrukturen, behovet i arbeidsmarknaden og samfunnet for kompetanse. Vi har også fokus på tilrettelegging av gode læringsprosessar basert på tidlegare erfaringar. Dette berører den framtidige kompetansen til yrkesfaglærarar, instruktørar i lærebedrifter og opplæringskontor og dessutan lærerutdannere og skoleleiarar.

Forskingsgruppeleiarar

Laster inn ...

Medlemmar

Laster inn ...

Meir om forskingsgruppen

Fag- og yrkesopplæringa i Noreg er basert på eit trepartssamarbeid mellom utdanningsmyndigheiter, arbeidstakarorganisasjonar og arbeidsgivarorganisasjonar. Dette er i tråd med konvensjon nr. 142 vedtatte av Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO). Det inneber at området har mange interessentar og aktørar som deltek i utvikling av utdanningstilbod. 

Skolar, lærebedrifter og opplæringskontor inngår i utdanningssystemet og bør spele på lag. I tillegg finst det mange nettbaserte opplæringstilbod og digitale læringsstøttesystem initierte av både bransjeorganisasjonar og private aktørar.

Dei siste åra har vi sett at opplæringsløpa i fag- og yrkesopplæringa opnar for alternative/parallelle vegar i tillegg til dagens 2+2 modell (2 år i skole, 2 år i lærebedrift). Det er ordningar som m.a. praksisbrev, vekslingsmodell, fagbrev på jobb, modulbasert fagbrev og kombinert yrkes- og studiekompetanse.

I Kunnskapsløftet 2006 og fagfornyinga i Kunnskapsløftet 2020 er strukturen i fleire av dei yrkesfaglege utdanningsprogramma endra, med ny overordna del og læreplanar for fag. Fleire av prosjekta våre er relaterte til innføring og vurdering av fagfornyinga.

Omstillingar i arbeidslivet vil i aukande grad stille krav til ny og endra kompetanse. Yrkesfaga blir også prega av mangfald og kjønnsskeivskap og vaksne med annan utdannings- og erfaringsbakgrunn. Dette gjeld på alle nivå – også innanfor høgare utdanning. Vurdering og verdsetting av realkompetanse blir derfor sentralt.  

Forskingsprosjekt

Samarbeidspartnarar

  • Diku
  • Fafo
  • NIFU
  • NHO
  • Universitetet i Aarhus
  • Københavns Professionshøjskole
  • Rogaland fylkeskommune
  • Telemark fylkeskommune
  • Utdanningsdirektoratet
  • HK-dir