English version

Fag- og yrkesopplæring i kontinuerlig endring (FYKE)

Gruppen jobber med prosjekter knyttet til kontinuerlige endringer i yrker, arbeid og utdanning. Endringer som krever nytenking både når det gjelder krav til kompetanse og til læringsprosesser på tvers av læringsarenaer.

Prosjektene våre preges av kontinuerlige endringer og utfordringer både i yrkene, utdanningsstrukturen, arbeidsmarkedets og samfunnets behov for kompetanse. Det handler også om tilrettelegging av gode læringsprosesser basert på tidligere erfaringer. Dette berører den framtidige kompetansen til yrkesfaglærere, instruktører i lærebedrifter og opplæringskontor samt lærerutdannere og skoleledere.

Forskningsgruppeledere

Laster inn ...
  • Medlemmer

      Laster inn ...
    • Mer om forskningsgruppen

      Fag- og yrkesopplæringen i Norge er basert på et trepartssamarbeid mellom utdanningsmyndigheter, arbeidstakerorganisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner. Dette er i tråd med konvensjon nr. 142 vedtatt av Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO). Det innebærer at området har mange interessenter og aktører i utvikling av utdanningstilbud. Skoler, lærebedrifter og opplæringskontor inngår i utdanningssystemet og bør spille på lag. I tillegg finnes det mange nettbaserte opplæringstilbud og digitale læringsstøttesystemer initiert av både bransjeorganisasjoner og private aktører. De siste årene har vi sett at opplæringsløpene i fag- og yrkesopplæringen åpner for alternative/parallelle veier i tillegg til dagens 2+2 modell (2 år i skole, 2 år i lærebedrift). Det er ordninger som bl.a. praksisbrev, vekslingsmodell, fagbrev på jobb, modulbasert fagbrev og kombinert yrkes- og studiekompetanse. 

      I Kunnskapsløftet 2006 og fagfornyelsen i Kunnskapsløftet 2020 er strukturen i flere av de yrkesfaglige utdanningsprogrammene endret, med ny overordnet del og læreplaner for fag. Flere av våre prosjekter er relatert til innføring og vurdering av fagfornyelsen. 

      Omstillinger i arbeidslivet vil i økende grad stille krav til ny og endret kompetanse. Yrkesfagene preges også av mangfold og kjønnsskjevhet og voksne med annen utdannings- og erfaringsbakgrunn. Dette gjelder på alle nivåer – også innenfor høyere utdanning. Vurdering og verdsetting av realkompetanse blir derfor sentralt. 

    • Forskningsprosjekter

      • Evaluering av fagfornyelsen for yrkesfag (i samarbeid med NIFU og Fafo)
      • Innhold og struktur i yrkesopplæringen (INNSTRUK) – fagfornyelsen.
      • Relevant og profesjonsrettet yrkesfaglærerutdanning.
      • Matematikk som verktøy i arbeidsliv og yrkesfaglærerutdanning.
      • Yrkesrelevant og meningsfull opplæring for elever med ulike utdanningsplaner.
      • Nye verktøy for helhetlig dokumentasjon og analyse av læring (HELDAL). Et Innovasjonsprosjekt finansiert av Norges Forskningsråd/ Finnut Innovasjon (2019 – 2023).
      • Strategisk og operativt arbeid med verdsetting av realkompetanse.
      • DIKU prosjekt for praksislærere
      • Fagskolepedagogikk - Fagskolelæreren som yrkesfaglærer i høyere yrkesfaglig utdanning og hvordan yrkespedagogiske prinsipper tas i bruk gjennom PPF.

      Ph.d.-prosjekter:

      • Den profesjonelle smaken (Daniel Bødker Lund)
      • Skoleledelse mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen (Merete C. Rekdahl)
      • Helsefagarbeideres utvikling av ferdigheter; en kvalitativ studie av hvilke ferdigheter helsefagarbeidere trenger i møte med brukere av hjemmebasert omsorg - og hvordan disse utvikles og anvendes i læretiden (Siw Watz)
      • Yrkesfaglærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse ved utprøving av digitale e-portfolier (PRODYRK) (Svanhild Kristine Berntsen)

      Post.doc.-prosjekt:

      • Fra fagarbeider til yrkesfaglærer, kunnskapsformer og -regimer i yrkesfaglærerprofesjonen (Marit Lensjø)
    • Samarbeidspartnere

      • Diku
      • Fafo
      • NIFU
      • NHO
      • NTNU
      • Rogaland fylkeskommune
      • Telemark fylkeskommune
      • Utdanningsdirektoratet

      Partnere i EGREEN + -prosjektet:

      • NTI-MMM
      • Euromasc
      • Norges Grønne fagskole – Vea
      • Sächsische Bildungsgesellschaft für Umweltschutz und Chemieberufe
      • KALIBAO
      • Wiener Institut für Arbeitsmarkt- und Bildungsforschung (WIAB)
      • Eesti Maatikuehitajate Liit
      • Yebisu Eesti
      • European Landscape Contractors Association
      • Asociacion para el Desarrollo de la Comarca de la Loma (ADLAS)
      • Van Senten Groenprojecten