Arbeidet i forskingsgruppa blir prega av kontinuerlege endringar og utfordringar både i yrka, utdanningsstrukturen, behovet i arbeidsmarknaden og samfunnet for kompetanse. Vi har også fokus på tilrettelegging av gode læringsprosessar basert på tidlegare erfaringar. Dette berører den framtidige kompetansen til yrkesfaglærarar, instruktørar i lærebedrifter og opplæringskontor og dessutan lærerutdannere og skoleleiarar.
Forskingsgruppeleiarar
Medlemmar
Meir om forskingsgruppen
Fag- og yrkesopplæringa i Noreg er basert på eit trepartssamarbeid mellom utdanningsmyndigheiter, arbeidstakarorganisasjonar og arbeidsgivarorganisasjonar. Dette er i tråd med konvensjon nr. 142 vedtatte av Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO). Det inneber at området har mange interessentar og aktørar som deltek i utvikling av utdanningstilbod.
Skolar, lærebedrifter og opplæringskontor inngår i utdanningssystemet og bør spele på lag. I tillegg finst det mange nettbaserte opplæringstilbod og digitale læringsstøttesystem initierte av både bransjeorganisasjonar og private aktørar.
Dei siste åra har vi sett at opplæringsløpa i fag- og yrkesopplæringa opnar for alternative/parallelle vegar i tillegg til dagens 2+2 modell (2 år i skole, 2 år i lærebedrift). Det er ordningar som m.a. praksisbrev, vekslingsmodell, fagbrev på jobb, modulbasert fagbrev og kombinert yrkes- og studiekompetanse.
I Kunnskapsløftet 2006 og fagfornyinga i Kunnskapsløftet 2020 er strukturen i fleire av dei yrkesfaglege utdanningsprogramma endra, med ny overordna del og læreplanar for fag. Fleire av prosjekta våre er relaterte til innføring og vurdering av fagfornyinga.
Omstillingar i arbeidslivet vil i aukande grad stille krav til ny og endra kompetanse. Yrkesfaga blir også prega av mangfald og kjønnsskeivskap og vaksne med annan utdannings- og erfaringsbakgrunn. Dette gjeld på alle nivå – også innanfor høgare utdanning. Vurdering og verdsetting av realkompetanse blir derfor sentralt.
Forskingsprosjekt
- Evalueringa av fagfornyinga for yrkesfag (i samarbeid med NIFU og Fafo)
- Antologi: Fag og-yrkesopplæring i kontinuerlig endring (2024 – 2026)
- Relevant og profesjonsretta yrkesfaglærarutdanning (nva.sikt.no).
- Matematikk som verktøy i arbeidsliv og yrkesfaglærerutdanning.
- Yrkesrelevant og meiningsfull opplæring for elevar med ulike utdanningsplanar.
- Strategisk og operativt arbeid med verdsetting av realkompetanse.
- DIKU prosjekt for praksislærarar
- Fagskolepedagogikk - Fagskolelæraren som yrkesfaglærar i høgare yrkesfagleg utdanning og korleis yrkespedagogiske prinsipp blir tatt i bruk gjennom PPF.
Samarbeidspartnarar
- Diku
- Fafo
- NIFU
- NHO
- Universitetet i Aarhus
- Københavns Professionshøjskole
- Rogaland fylkeskommune
- Telemark fylkeskommune
- Utdanningsdirektoratet
- HK-dir