Skoleelever lærer mye fakta om demokratiet, men det er ikke avgjørende for at unge deltar i demokratiet.
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU) utdanner dyktige lærere til norsk skole, og har i tillegg til bachelor- og masterstudier en betydelig portefølje av etter- og videreutdanninger. Vi har sterke fag- og forskningsmiljøer innen skolefag, pedagogikk og digital kompetanse.
Tallet er omtrentlig.
Tallet er omtrentlig.
Anne Bergljot Svenkerud er studieleder for studielederområde 1: pedagogikk. Hun har ansvar for de tre første semestrene av femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, Lærerutdanning for tospråklige lærere og Kompletterende lærerutdanning. Hun har også overordnet ansvar for HMS ved instituttet.
Marianne Dæhlen er studieleder for studielederområde 2: matematikk. Hun har ansvar for de tre første semestrene av femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, delansvar for internasjonalisering og delansvar for oppdragsvirksomhet (Kompetanse for kvalitet og Lærerspesialistutdanning). Hun bistår også instituttleder med arbeidsplaner ved instituttet.
Janne Herseth er studieleder for studielederområde 3: norsk. Hun har ansvar for universitetsskoler, rektorutdanningen, master i skolerettet utdanningsvitenskap, tegnspråkløftet, pedagogisk veiledning, og utvikling av syklus 2 av femårig grunnskolelærerutdanning. Hun har også overordnet ansvar for praksis ved instituttet.
Nanna Paaske er studieleder for studielederområde 4: engelsk, musikk, mat og helse og kunst og håndverk. Hun har ansvar for fjerde til sjette semester på femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, delansvar for internasjonalisering (blant annet utdanningene i spansk, fransk og tysk) og delansvar for oppdragsvirksomhet (DeKomp - desentralisert etterutdanning).
Dragana Surkalovic er studieleder for studielederområde 5: digital kompetanse, RLE og samfunnsfag. Hun har ansvar for fjerde til sjette semester på femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, studentenes FoU-oppgave, master i digital læringsdesign, videreutdanningsenheter i grunnleggende lese-, skrive og matematikkopplæring (GLSM), studieevalueringer og programrapporter.
Ingeborg Krange er studieleder for studielederområde 6: kroppsøving og naturfag. Hun har ansvar for femte studieår på de femårige grunnskolelærerutdanningene og for faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. Hun har også ansvar for kompetanse og opprykk, ansettelse av stipendiater, og overordnet ansvar for forskning og utvikling (FoU) ved instituttet.
Universitetsskoler er et samarbeidsprosjekt mellom grunnskolelærerutdanningen ved OsloMet og utvalgte praksisskoler. Prosjektet skal skape et tettere partnerskap mellom skolene og OsloMet – og sikre likeverdighet mellom disse to læringsarenaene.
Overgangen fra utdanning til yrke kan være krevende, og det å ha en veileder den første tiden på en...