Åsne Ulheim er student på tredje året på LUPE, lærerutdanningen i praktisk estetiske fag, kroppsøving og idrettsfag. Mats Nybrodahl Pettersen er snart ferdig med det første året.
Mats har lenge hatt lyst til å bli lærer, og med idrettsbakgrunn så var dette studiet midt i blinken for ham. Åsne gikk på idrettslinjen på videregående og ønsker å jobbe med mennesker og idrett.
Begge to er glade i å være i aktivitet og ute i naturen, noe som er viktig dersom du skal gå på dette studiet og ønsker å bli lærer i kroppsøving og idrettsfag.
En variert studiehverdag
Utdanningen gir deg en variert hverdag med undervisning både på campus, i gymsal og ute i naturen. Det er en fin variasjon mellom teoretiske og praktiske økter, noe som gir en spennende og dynamisk studiehverdag, forteller Åsne og Mats.
Jeg har aldri vært et friluftsmenneske, men synes det er gøy og givende når jeg mestrer noe nytt.– Mats Nybrodahl Pettersen
Før praktiske aktiviteter som turer med overnatting går læreren gjennom relevant teori, og studentene opplever at de er bedre rustet til å møte eventuelle utfordringer.
– Overnattingsturene gir deg sjansen til å utfordre deg selv og skape sterke bånd med medstudentene, sier Åsne.

Det gode miljøet ved utdanningen gjør at man kommer tettere på både lærere og medstudenter, mener Åsne og Mats. Foto: Nina Johanne Elodie Krogh
– Jeg har aldri vært et friluftsmenneske, men synes det er gøy og givende når jeg mestrer noe nytt, sier Mats.
– Det er spennende, men også utfordrende å lære om kroppen og hvordan den fungerer. Dette er noe jeg som lærer må ha kontroll på for å kunne hjelpe og undervise barn og unge på en god måte, forteller Åsne.
Dialog og samarbeid skaper et godt trygt og godt miljø
Både Åsne og Mats opplever at lærerne er tilgjengelige og åpne for dialog. Dette bygger gode relasjoner og skaper et trygt og godt miljø. Det gode miljøet gjør at de kommer tettere på både lærere og medstudenter.