Ei jente jobbar med ein drill på ein høvelbenk

Korleis kan skolen bli meir praktisk?

Er dagens skole for teoritung, og kva kan vi i så fall gjere med det? OsloMet-forskarar løftar debatten under Arendalsveka.

– Altfor mange elevar opplever i dag lite meistring i skolekvardagen, og vi ser utfordringar med både skulking, ufrivillig fråvær og fråfall i vidaregåande, seier Cecilie Pedersen Dalland, professor ved Institutt for grunnskole- og faglærarutdanning.

Ho meiner det er eit stort behov for å gjere skolen meir relevant, praktisk og engasjerande for dagens elevar. 

– Dette er ikkje berre eit pedagogisk spørsmål, det er også eit spørsmål om inkludering og sosial utjamning.

Kva kan styrke motivasjonen og meistringa til elevane?

Allereie i 2019 peika Stoltenbergutvalet (regjeringen.no) på at mange elevar, særleg gutar, fell frå fordi skolen ikkje blir opplevd relevant. Læreplanane som kom med Fagfornyelsen i 2020, legg opp til ein meir praktisk skole.

Vidare understrekar Stortingsmeldinga En mer praktisk skole: Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn (regjeringen.no) frå 2024 viktigheita av å gjere skolen meir praktisk og engasjerande for elevane. 

Korleis får vi til dette i praksis? Dette spørsmålet vil OsloMet-forskarar løfte under Arendalsveka 2025.

– Vi ønsker å rette søkelyset mot kva vi faktisk kan gjere for å styrke motivasjonen og meistringa til elevane, ikkje berre kva som ikkje fungerer, seier Dalland.

– Vi må utvikle skolen i takt med behovet i samfunnet

Marit Lensjø, førsteamanuensis ved Institutt for yrkesfaglærarutdanning, meiner ein meir praktisk skole kan gi fleire elevar høve til å lære på eigne premissar.

– Når praktisk kunnskap blir nedprioritert, fell mange utanfor. Det kan vere elevar som lærer best med kroppen, sansane og gjennom å skape. Ein teoritung skole går utover motivasjonen deira, meistring og psykiske helse, seier Lensjø.

Ho meiner dette er paradoksalt i ei tid der samfunnet roper etter fagarbeidarar. 

– Dette handlar om å utvikle skolen i takt med behovet i samfunnet og, ikkje minst, framtida til elevane. Vi treng ikkje berre fleire akademikarar, vi treng også folk som bygger, reparerer og tar vare på viktige funksjonar i kvardagen vår.

Lensjø meiner at ei moglegheit er å gjere arbeidslivsfag obligatorisk for alle elevar på ungdomsskolen. Dette blir støtta av Eva Lutnæs, professor ved Institutt for estetiske fag.  

– Arbeidslivsfag kan bli ein stolt og synleg del av profilen til grunnskolen som gir alle elevane praktiske, yrkesnære erfaringar, seier Lutnæs.

– Det vil gi viktig yrkesførebuande kompetanse enten elevane skal vidare på yrkesfaglege eller studieførebuande utdanningsprogram. 

– Det handlar om å legge til rette undervisninga

Silje Hølland, førsteamanuensis ved Institutt for grunnskole- og faglærarutdanning, meiner at skolen ikkje nødvendigvis er for teoritung, men at ein meir praktisk skole handlar om å legge til rette undervisninga ut frå behovet til elevane, heilt frå første klasse. 

– Det handlar om det som faktisk skjer i klasserommet når elevane har fag som norsk, matematikk, samfunnsfag, engelsk og naturfag. Her må vi ta i bruk meir praktiske arbeidsformer og varierte læringsaktivitetar. Det betyr meir prosjektarbeid, samarbeid og aktiv læring, seier Hølland.

Dalland meiner også at skolen i større grad må kople teori til praksis, og gi elevane høve til å lære gjennom å gjere. 

– Dette krev endringar i både innhald, metode og vurderingsformer. Lærarane må få tid og rom til å planlegge og gjennomføre undervisning som engasjerer og motiverer, seier ho. 

– Det handlar også om å anerkjenne ulike former for kompetanse – ikkje berre det som blir talt og målt.

Hølland og Dalland peikar på uteskole, prosjektarbeid og temabasert undervisning som gode verkemiddel for å auke engasjementet til elevane og styrke fagleg og sosial læring.

Debatt 11. august under Arendalsveka

På arrangementet En mer praktisk skole – hva skal til? (arendalsuka.no) innleier Marit Lensjø, Eva Lutnæs, og Silje Hølland om denne tematikken.

I paneldebatten deltar Kirsti Klette, professor ved Universitetet i Oslo, Jon Rogstad, forskar ved Velferdsforskingsinstituttet NOVA, Synnøve Mjeldheim Skaar (Ap), statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Sebastian Ytrevik (Frp), andre nestleiar i FpU og kommunestyrerepresentant i Larvik kommune og Martine Løkken Svendsen, leiar i Elevorganisasjonen. 

Ordstyrar er Cecilie Pedersen Dalland.

Sjå også informasjon om arrangementet på Facebook: En mer praktisk skole – hva skal til? (facebook.com).
 

Kontakt

Laster inn ...
Publisert: 02.07.2025 | Siv Tonje S. Håkensen | Foto: Eva Lutnæs