Kort om
Forskningområder og faglige interesser: Klasseromsforskning, kjønn, oppgaveskriving, kvalitative metoder, kreativitet, arbeidsplaner, selvregulering. Bakgrunn Doktorgrad ved Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt. Master i pedagogikk, allmenn studieretning, Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt. Adjunkt, allmennlærer fra Høgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning. Undervisingserfaring som foreleser ved OsloMet, Universitete i Oslo, Steinerhøgskolen, Universitetet på Vestlandet, grunnskolen i Oslo. Foreleser blant annet om Kreativitet i skolen, Gode foreldrerelasjoner i grunnskolen, akademisk skriving og selvregulering. Undervisning Leder masteremnet pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1 (M5GPE4100), pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 2 (M5GPE5100) og Fag, fagdidaktikk og didaktikk (SKUT4100). Underviser også på masteremnet prof.ped (MGMO5900). Ansvarlig for doktorgradskurs i klasseromsforskning (PHUV9370) Roller og prosjekter Leder av FoU-fellesskapet Klasseromsforskning. ER med i KlassPrax 20 Evaluering av seksårsreformen og leder av WP2: Implementation of strategies for adapted education (IMAT-prosjektet).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Akademisk skriving Forskningsmetode Klasseromsforskning Selvregulert læring Kvalitativ forskningsmetode Kjønn og kjønnsforskning Kreativitet Arbeidsplaner Jenter og gutter High and low achievers Strategier ved bruk av arbeidsplaner Bachelorstudenter Analysemetode Muntlige ferdigheter Gjenbruk av kvalitative data Samarbeid skole hjem Kreative metoder Skolereformer
Land
Administrative arbeidsområder
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)
-
Klasserommets praksisformer 20 år etter
Prosjektets undersøker seksåringers klasseromsaktiviteter og endringene fra Reform 97 til Fagfornyelsen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Dalland, Cecilie Pedersen; Blikstad-Balas, Marte; Svenkerud, Sigrun (2023). The Eclectic Use of Theory in Educational Research Doctoral Theses. Acta Didactica Norden (ADNO) .
Knudsmoen, Hege; Mausethagen, Sølvi; Dalland, Cecilie Pedersen
(2022).
Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
.
Vol. 8.
https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/arti...
Mausethagen, Sølvi; Knudsmoen, Hege; Dalland, Cecilie Pedersen (2022). The clustering of public values in local educational governance: the case of inclusion. 16 s. Education Inquiry .
Dalland, Cecilie Pedersen; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid
(2022).
Hjemmeskole under korona: individuelle oppgaver og høye krav til selvregulert læring.
Norsk pedagogisk tidsskrift
.
Vol. 4.
http://hdl.handle.net/10852/99335
Dalland, Cecilie Pedersen; White, Mark Christopher; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid
(2021).
Individualised home schooling – at odds with the equity ambitions in the Nordic model of education?.
Education In The North
.
Vol. 28.
http://hdl.handle.net/10852/93263
Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid; Dalland, Cecilie Pedersen
(2021).
Homeschooling in Norway During the Pandemic-Digital Learning with Unequal Access to Qualified Help at Home and Unequal Learning Opportunities Provided by the School.
Reimers, Fernando (Red.).
Primary and Secondary Education During Covid-19. 7. s. 177-201.
Springer.
https://link.springer.com/book/10.1007%2F978-3-030...
Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (2021). Gjenbruk av kvalitative data i utdanningsforskning. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Kapittel 3. s. 71-88. Universitetsforlaget.
Blikstad-Balas, Marte; Dalland, Cecilie Pedersen (2021). Forskningsdesign - hva må du tenke på når du skal planlegge et forskningsprosjekt?. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Kapittel 1. s. 21-46. Universitetsforlaget.
Dalland, Cecilie Pedersen; Bjørnestad, Elisabeth; Andersson-Bakken, Emilia (2021). Observasjon som metode i barnehage- og klasseromsforskning. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Kapittel 6. s. 125-152. Universitetsforlaget.
Dalland, Cecilie Pedersen; Hølland, Silje (2021). Analyse og kategorisering av videodata. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Kapittel 11. s. 263-286. Universitetsforlaget.