Kort om
Barnehageforskning, kvalitet i barnehage, kvalitative og kvantitative studier, klasseromsforskning, småskoletrinnet, overgangen barnehage - skole
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmennpedagogikk Andre pedagogiske fag
Emner
Kvantitative forskningsmetoder Kvalitative forskningsmetoder Klasseromssamtaler Klasseromsforsking Allmenn didaktikk Barnehage Barnehagepedagogikk Læring og undervisning Forskningsmetoder Undervisningsmetoder Barnehageansatte Små barn i barnehage Barnehagelærerutdanning Komparativ barnehagepedagogikk Longitudinelle studier Barnehagens fysiske miljø
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Klasserommets praksisformer 20 år etter
Prosjektets undersøker seksåringers klasseromsaktiviteter og endringene fra Reform 97 til Fagfornyelsen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik; Romøren, Anna Sara Hexeberg; Kleppe, Rasmus; Garmann, Nina Gram; Bjørnestad, Elisabeth
(2023).
Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary.
Nordisk Barnehageforskning.
Vol. 20.
https://doi.org/10.23865/nbf.v20.293
Baustad, Anne Grethe; Bjørnestad, Elisabeth
(2023).
In-service professional development to enhance interaction–staffs’ reflections, experiences and skills.
European Early Childhood Education Research Journal.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2023.2217694
Pedersen, Lillian; Bjørnestad, Elisabeth; Nornes-Nymark, Merete; Engesæter, Mari; Aadland, Eivind
(2022).
Kvalitet i samspelet mellom barn og personale i norske barnehagar.
Nordisk Barnehageforskning.
Vol. 19.
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.321
Nilsen, Tone Rove; Bjørnestad, Elisabeth; Hannås, Bjørg Mari
(2022).
Utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell og barns lekemuligheter i det fysiske innemiljøet i barnehagen.
Nordisk Barnehageforskning.
Vol. 19.
https://doi.org/10.23865/nbf.v19.287
Bjørnestad, Elisabeth; Johannessen, Charlotte U; Kleppe, Rasmus (2022). Lekens betydning for barns utvikling. Karlsdottir, Ragnheidur; Kvello, Øyvind; Hybertsen, Ingunn Dahler (Red.). Grunnbok i pedagogisk psykologi. s. 103-116. Fagbokforlaget.
Dalland, Cecilie Pedersen; Bjørnestad, Elisabeth; Andersson-Bakken, Emilia (2021). Observasjon som metode i barnehage- og klasseromsforskning. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. s. 125-152. Universitetsforlaget.
Johannessen, Kjersti; Bjørnestad, Elisabeth; Nilsen, Ada Kristine Ofrim; Ylvisåker, Einar; Nornes-Nymark, Merete; Engesæter, Mari; Pedersen, Lillian; Aadland, Eivind
(2020).
The association between preschool quality and objectively assessed physical activity among Norwegian preschoolers.
Journal for Research in Arts and Sports Education.
Vol. 4.
https://doi.org/10.23865/jased.v4.2485
Baustad, Anne Grethe; Bjørnestad, Elisabeth
(2020).
Everyday interactions between staff and children
aged 1-5 in Norwegian ECEC.
16 s.
Early Years.
https://doi.org/10.1080/09575146.2020.1819207
Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine Louise; Os, Ellen; Baustad, Anne Grethe
(2019).
Interaction Quality in Norwegian ECEC for Toddlers Measured with the Caregiver Interaction Profile (CIP) Scales.
20 s.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1639813
Tuastad, Svein Erik; Bjørnestad, Elisabeth; Alvestad, Marit (2019). Contested quality: the struggle over quality, play and preschooling in Norwegian early childhood education and care. Garvis, Susanne; Phillipson, Sivanes (Red.). Policification of Early Childhood Education and Care: Early Childhood Education in the 21st Century Vol III. s. 154-174. Routledge.