English version
Elisabeth Bjørnestad

Elisabeth Bjørnestad

Kort om

Barnehageforskning, kvalitet i barnehage, kvalitative og kvantitative studier, klasseromsforskning, småskoletrinnet, overgangen barnehage - skole

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Allmennpedagogikk, Andre pedagogiske fag

Emner

Kvantitative forskningsmetoder, Kvalitative forskningsmetoder, Klasseromssamtaler, Klasseromsforsking, Allmenn didaktikk, Barnehage, Barnehagepedagogikk, Læring og undervisning, Forskningsmetoder, Undervisningsmetoder, Barnehageansatte, Små barn i barnehage, Barnehagelærerutdanning, Komparativ barnehagepedagogikk, Longitudinelle studier, Barnehagens fysiske miljø

Forskningsprosjekter

  • Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN)

    GoBaN (Gode barnehager for barn i Norge) er Norges største forskningsprosjektet innen barnehagefeltet, og vil undersøke hvordan norske barnehager påvirker barnehagebarn, hva som karakteriserer en god barnehage og hvilke faktorer som påvirker barnas trivsel, måloppnåelse og utvikling.

Vitenskapelige publikasjoner

Tuastad, Svein Erik; Bjørnestad, Elisabeth; Alvestad, Marit (2019). Contested quality: the struggle over quality, play and preschooling in Norwegian early childhood education and care. Garvis, Susanne; Phillipson, Sivanes (Red.). Policification of Early Childhood Education and Care: Early Childhood Education in the 21st Century Vol III. 13. s. 154-174. Routledge.

Becher, Aslaug Andreassen; Bjørnestad, Elisabeth; Hogsnes, Hilde Dehnæs (2019). Lek og lekende perspektiver i skolens første år. Lek i begynneropplæringen. Lekende tilnærminger til skole og SFO. Kap 1. s. 15-26. Universitetsforlaget.

Becher, Aslaug Andreassen; Bjørnestad, Elisabeth; Hogsnes, Hilde Dehnæs (2019). Lek i begynneropplæringen. Lekende tilnærminger til skole og SFO. ISBN: 9788215034133. Universitetsforlaget.

Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine Louise; Os, Ellen; Baustad, Anne Grethe (2019). Interaction Quality in Norwegian ECEC for Toddlers Measured with the Caregiver Interaction Profile (CIP)Scales. Scandinavian Journal of Educational Research .

Bjørnestad, Elisabeth; Baustad, Anne Grethe; Alvestad, Marit (2019). To what extend does the ITERS-R address pedagogical quality as described in the Norwegian Framework plan?. Phillipson, Sivanes; Garvis, Susanne (Red.). Teachers' and Families' Perspectives in Early Childhood Education and Care Early Childhood Education in the 21st Century Vol. II, 1st Edition. 13. s. 155-171. Routledge.

Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine Louise; Barnes, Jaqueline; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth (2018). Interaction-quality and children’s social competence in Norwegian ECEC. Varhaiskasvatuksen Tiedelehti . Vol. 7.
file:///C:/Users/elbjo/OneDrive%20-%20OsloMet/Mine...

Baustad, Anne Grethe; Rønning, Wenche; Bjørnestad, Elisabeth (2018). Norwegian ECEC staff’s thinking on quality of interaction. 15 s. Early Child Development and Care .

Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth; Hegna, Maren Meyer (2018). Evaluation of the Lamer social competence in preschool scale. Nordisk Barnehageforskning . Vol. 17.
http://hdl.handle.net/11250/2583154

Løkken, Ingrid Midteide; Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas (2018). The relationship between structural factors and interaction quality in Norwegian ECEC for toddlers. 15 s. International Journal of Child Care and Education Policy . Vol. 12.
http://hdl.handle.net/11250/2583152

Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen (2018). Quality in Norwegian childcare for toddlers using ITERS-R. European Early Childhood Education Research Journal . Vol. 26.





Publikasjonslisten er hentet fra Cristin. Listen kan være ufullstendig