Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Allmennpedagogikk Spesialpedagogikk
Emner
Forskningsmetode Klasseromsforskning Kvalitativ dataanalyse Tilpasset opplæring Sosiokulturell teori Observasjonsmanualer Kodeskjema/observasjonsprotokoller Videoobservasjon Læringsteorier Observasjon Læring i interaksjon Dialogisme Sosialkonstruktivisme Analysemetoder Tidlig literacy Læringsdialoger Klasseromsdialog Barn og språk
Land
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Klasserommets praksisformer 20 år etter
Prosjektets undersøker seksåringers klasseromsaktiviteter og endringene fra Reform 97 til Fagfornyelsen.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Dalland, Cecilie Pedersen; Hølland, Silje (2021). Analyse og kategorisering av videodata. Andersson-Bakken, Emilia; Dalland, Cecilie Pedersen (Red.). Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Kapittel 11. s. 263-286. Universitetsforlaget.
Røe-Indregård, Hanne; Hølland, Silje; Hagtvet, Bente Eriksen
(2019).
Barnehagelæreres samtalestrategier og fem-seks-åringers deltakelse i utvidende samtaler.
Norsk tidsskrift for logopedi
.
http://hdl.handle.net/10852/76238
Engevik, Liv Inger; Hølland, Silje; Hagtvet, Bente Eriksen
(2015).
Re-conceptualizing "directiveness" in educational dialogues: A contrastive study of interactions in preschool and special education.
Early Childhood Research Quarterly
.
Vol. 30.
http://hdl.handle.net/10852/48863
Hagtvet, Bente Eriksen; Lyster, Solveig-Alma Halaas; Melby-Lervåg, Monica; Næss, Kari-Anne Bottegaard; Hjetland, Hanne Næss; Engevik, Liv Inger; Hølland, Silje; Karlsen, Jannicke; Klem, Marianne; Kruse, Jana (2011). Ordforråd i førskolealder og senere leseferdigheter - En metaanalytisk tilnærming. Spesialpedagogikk .