Fagområder
Emner
Kvalitativ metode Utdanningspolitikk Lærerprofesjonalitet Vurdering Styring og reform
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner (PraDa)
I PraDa har vi studert bruk av elevresultater i norske skoler og kommuner. I løpet av det siste tiår...
-
Ekspertgruppa om lærerrollen
Senter for profesjonsstudier var i 2015-2016 sekretariat for Ekspertgruppa om lærerrollen.
-
Evaluering av ny kompetansemodell
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordning i skolen.
-
Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)
-
REPOSE
"Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)" er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet (2020-2024).
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Mausethagen, Sølvi; Prøitz, Tine Sophie; Skedsmo, Guri (2020). Data use in recent school reforms. Noblit, George W. (Red.). Oxford Research Encyclopedia of Education. Chapter online. Oxford University Press.
Mausethagen, Sølvi; Prøitz, Tine Sophie; Skedsmo, Guri
(2020).
Redefining public values: Data use and value dilemmas in education.
Education Inquiry
.
Vol. 12.
https://hdl.handle.net/11250/2719157
Mausethagen, Sølvi; Skedsmo, Guri; Prøitz, Tine Sophie (2019). Hva slags utvikling? Elevresultater som utgangspunkt for utviklingsarbeid. Helstad, Kristin; Mausethagen, Sølvi (Red.). Nye lærer- og lederroller i skolen. Kapittel 3. s. 53-69. Universitetsforlaget.
Helstad, Kristin; Mausethagen, Sølvi (2019). Nye lærer- og lederroller. Nye vilkår for skoleutvikling?. Helstad, Kristin; Mausethagen, Sølvi (Red.). Nye lærer- og lederroller i skolen. kapittel nr. 1. s. 13-28. Universitetsforlaget.
Helstad, Kristin; Mausethagen, Sølvi (2019). Nye lærer- og lederroller i skolen. ISBN: 978-82-15-03407-2. 206 s. Universitetsforlaget.
Mausethagen, Sølvi; Helstad, Kristin (2019). Utviklingsarbeid i skolen - et kritisk blikk på en positiv diskurs. Styring og ledelse i grunnopplæringen. Spenninger og dynamikker.. Kapittel 7. s. 111-128. Cappelen Damm Akademisk.
Haug, Peder; Mausethagen, Sølvi (2019). Å være lærer. Postholm, May Britt; Haug, Peder; Munthe, Elaine; Krumsvik, Rune Johan (Red.). Lærer i skolen 5-10. Lærerarbeid og læringsmiljø. Kapittel 1. s. 17-46. Cappelen Damm Akademisk.
Haug, Peder; Mausethagen, Sølvi (2019). Å være lærer. Postholm, May Britt; Haug, Peder; Munthe, Elaine; Krumsvik, Rune Johan (Red.). Lærer i skolen 1-7. Lærerarbeid og læringsmiljø. Kapittel 1. s. 17-45. Cappelen Damm Akademisk.
Mausethagen, Sølvi; Prøitz, Tine Sophie; Skedsmo, Guri
(2019).
School leadership in data use practices: collegial and consensus-oriented.
Educational Research
.
Vol. 61.
https://hdl.handle.net/11250/2648604
Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi; Skedsmo, Guri
(2019).
District administrators’ governing styles in the enactment of data-use practices.
22 s.
International Journal of Leadership in Education
.
http://hdl.handle.net/10852/75491