Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Kunnskapssosiologi Livslang læring Utdanningsvitenskap
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Evaluering av ny kompetansemodell
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.
-
Økt kvalitet innen tidlig leseopplæring i Etiopia
Prosjektet omhandler kompetanseutvikling innen tidlig leseopplæring.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Berntsen, Svanhild Kristine; Johannesen, Hedvig Skonhoft (2023). Fra logg til blogg: Yrkesfaglæreres digitale kompetanseutvikling gjennom designbassert praktikerforskning. Nordic Journal of Vocational Education and Training . Vol. 13.
Johannesen, Hedvig Skonhoft; Kverneggen, Kari-Anne Helleberg; Øgård, Monika
(2022).
Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfaglæreren legge til rette for boundary learning for elever i arbeidslivspraksis?.
Nordic Journal of Vocational Education and Training
.
Vol. 12.
https://hdl.handle.net/11250/2999449
Johannesen, Hedvig Skonhoft; Øyan, Petter; Magnus, Ellen Merethe
(2021).
Combining Lifelong Learning and Social Enterprise in Integrated University-Professional Learning.
Halsall, Jamie P.; Oberoi, Roopinder; Snowden, Michael (Red.).
Social Enterprise in the Higher Education Sector. Kapittel. s. 73-90.
Cambridge Scholars Publishing.
https://www.cambridgescholars.com/product/978-1-52...
Ferrer, Marlen; Johannesen, Hedvig; Wetlesen, Annika; Aas, Per Anders
(2021).
Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt.
Norsk sosiologisk tidsskrift
.
Vol. 5.
https://www.idunn.no/norsk_sosiologisk_tidsskrift/...
Johannesen, Hedvig Skonhoft (2019). Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift . Vol. 103.
Johannesen, Hedvig; Øyan, Petter; Magnus, Ellen Merethe (2018). 'Back into your arms' - Exploring models for integrated university-professional learning in a lifelong perspective. Journal of Widening Participation and Lifelong Learning . Vol. 20.
Johannesen, Hedvig Skonhoft; Tarrou, Anne-Lise Høstmark (2010). Perspektiver på kunnskapssyn ved læring i yrkesfagopplæringen. Aamodtsbakken, Bente (Red.). Læring og medvirkning. Del 1. s. 93-107. Universitetsforlaget.