Norwegian version
Sølvi Mausethagen

Sølvi Mausethagen

Field of study

Qualitative methods   Education policy   Teacher professionalism   Assessment   Steering and reform

Research projects

Completed research projects

Scientific publications

Bjerke, Annette Hessen ; Dalland, Cecilie Pedersen ; Mausethagen, Sølvi ; Knudsmoen, Hege (2025). Negotiating performative and professional accountability in inclusive mathematics education in Norway. International Journal of Educational Research. Vol. 129.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2024.102518

Mausethagen, Sølvi ; Skedsmo, Guri; Røvik, Kjell Arne (2025). Å lage sikkerhetsnett for elevene. Fylkeskommunale rutiner for å motvirke frafall på tvers av tid, sted og aktører. Skedsmo, Guri; Jensen, Ruth; Hall, Jeffrey (Ed.). Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. Cappelen Damm Akademisk.

Mausethagen, Sølvi (2025). Blurred discourses of teacher professionalism. Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2439563

Shavard, Galina; Afdal, Hilde Wågsås ; Mausethagen, Sølvi (2024). Redefining teacher quality in the context of increased accountability in Norway: Professional ethics as practiced. Knudsen, Lars Emmerik Damgaard; Wiberg, Merete; Petersen, Karen Bjerg; Haastrup, Lisbeth (Ed.). Teacher Ethics and Teaching Quality in Scandinavian Schools: New Reflections, Future Challenges, and Global Impacts. p. 19-33. Routledge.

Mausethagen, Sølvi ; Skedsmo, Guri (2024). Hvordan ser forskningen på frafall i videregående opplæring i Norge ut?. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 108.
https://doi.org/10.18261/npt.108.2.3

Mausethagen, Sølvi (2024). Blurred discourses of professionalism in teacher education institutions. Teachers and Teaching: theory and practice.
https://doi.org/10.1080/13540602.2024.2439563

Phillips, Kim Pedersen; Eriksen, Andreas ; Mausethagen, Sølvi (2023). Educational Research Literacy: Philosophical Foundations and Empirical Applications. Professions and Professionalism. Vol. 13.
https://doi.org/10.7577/pp.5307

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege (2023). Hvordan håndtere et komplekst begrep? Analyser av "lærerrollen" i et politisk utredningsarbeid. Prøitz, Tine Sophie (Ed.). Forskningsoversikter i utdanningsvitenskap: Systematikk og kreativitet. Fagbokforlaget.

Hermansen, Hege ; Mausethagen, Sølvi (2023). Beyond the research–practice gap: Constructing epistemic relations in teacher education. International Journal of Educational Research. Vol. 119.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102171

Hermansen, Hege Yvonne ; Mausethagen, Sølvi (2023). Kunnskapsintegrasjon i lærerutdanning og profesjonsutøvelse. Mausethagen, Sølvi; Bøyum, Steinar; Caspersen, Joakim; Prøitz, Tine Sophie; Thue, Fredrik (Ed.). En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. Universitetsforlaget.





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Textbooks

Lillejord, Sølvi; Manger, Terje; Mausethagen, Sølvi (2022). Livet i skolen. Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. ISBN: 9788245038170. 317 p. Fagbokforlaget.



These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Research reports

Bie-Drivdal, Arnhild; Messel, Jan ; Mausethagen, Sølvi ; Andreassen, Tone Alm (2021). Fagorganisering som strategi for profesjonsfaglig innflytelse på arbeidsplassen. En analyse av hvordan fagforeninger i offentlig sektor konseptualiserer arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i faglig utviklingsarbeid. ISBN: 9788283643411. 93 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Lyng, Selma Therese ; Borg, Elin; Fossestøl, Knut ; Pedersen, Eirin ; Hermansen, Hege ; Johannesen, Hedvig Skonhoft ; Lahn, Leif Christian ; Mausethagen, Sølvi ; Myrvold, Trine (2021). Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen. Temanotat 1: Programteori, foreløpige funn og videre forskningsspørsmål. AFI-rapport 2021:2. ISBN: 9788276094251. 77 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Prøitz, Tine Sophie; Rye, Ellen Margrethe; Afdal, Hilde Wågsås ; Borgen, Jorunn Spord; Barstad, Kristin; Mausethagen, Sølvi ; Aasen, Petter (2021). Utbildning, lärande, forskning En evalueringsstudie – delrapport 3. ISBN: 9788278604663. 130 p. Universitetet i Sørøst-Norge.

Mausethagen, Sølvi ; Prøitz, Tine Sophie; Fekjær, Silje Bringsrud ; Stenersen, Christine Rendahl; Finnanger, Tiril Smerud (2021). «En fot i begge leire hadde vært ypperlig» En studie av offentlig ph.d. i utdanningsfeltet. 86 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Mausethagen, Sølvi ; Shavard, Galina; Knudsmoen, Hege ; Lorentzen, Marte ; Osland, Oddgeir (2019). Regelverksetterlevelse i grunnopplæringen. 133 p. Senter for profesjonsstudier.

Myklebust, Runa Brandal; Afdal, Hilde Wågsås ; Mausethagen, Sølvi ; Risan, Maiken ; Tangen, Truls Nilsen; Wernø, Ida Lyngstad (2019). Rekruttering av menn til grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7. ISBN: 9788283641967. 137 p. OsloMet - storbyuniversitetet.
https://skriftserien.hioa.no/index.php/skriftserie

Mausethagen, Sølvi ; Gundersen, Torbjørn; Larsen, Lars Erik; Osland, Oddgeir (2018). Evaluering av lærerprofesjonens etiske råd. 106 p. OsloMet - storbyuniversitetet.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege Yvonne ; Lorentzen, Marte ; Zlatanovic, Tatjana; Dahl, Thomas (2016). Hva kjennetegner forskning på norske lærere under kunnskapsløftet? En forskningskartlegging. 28 p. OsloMet - storbyuniversitetet.
http://www.hioa.no/Om-HiOA/SPS/Publikasjoner/Arbei

Tellmann, Silje Maria ; Lorentzen, Marte ; Mausethagen, Sølvi (2016). Lærerrollen sett fra lærerperspektivet. OsloMet - storbyuniversitetet.

Tellmann, Silje Maria ; Lorentzen, Marte ; Mausethagen, Sølvi (2016). Lærerrollen sett fra lærerperspektivet: Notat til ekspertgruppen om lærerrollen. ISBN: 9788232701995. 40 p. OsloMet - storbyuniversitetet.





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.

Dissemination

Slette, Aslaug Louise; Solberg, Espen; Pedersen, Tea Dyred; Mausethagen, Sølvi (2025). S2E2 Utdanningsforskning -hvem bruker den og hvordan?.

Mausethagen, Sølvi (2025). Å lage sikkerhetsnett for elevene - Fylkeskommunale rutiner for å motvirke frafall på tvers av tid, sted og aktører. Fullført og bestått – lovende og frafallshemmende praksiser for å beholde elevene i opplæringsløpet. Universitetet i Oslo.

Skedsmo, Guri; Mausethagen, Sølvi (2025). District Administrators’ Strategies and Successful Knowledge Sharing to Retain Students in Upper-Secondary Education in Norway. American Educational Research Association. American Educational Research Association.

Afdal, Hilde Wågsås ; Lorentzen, Marte ; Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege (2024). Research on ‘research use’ in education: a systematic scoping review. AERA annual meeting 2024. Americal Educational Research Association.

Mausethagen, Sølvi (2024). Boklansering "En forskningsbasert skole?". Boklansering.

Mausethagen, Sølvi (2024). En «forskningsbasert» skole? Mot nye forståelser av forskningslitterasitet og «bruk» av forskning. Faglig foredrag. OsloMet - besøk av dansk delegasjon.

Mausethagen, Sølvi (2024). Betydningen av Forskningsbasert undervisning i lærerutdanningen. Faglig innlegg seksjonsmøte.

Mausethagen, Sølvi (2024). En «forskningsbasert» skole? Mot nye forståelser av forskningslitterasitet og «bruk» av forskning. Universitetsstyret. OsloMet.

Skedsmo, Guri; Mausethagen, Sølvi (2024). Enactment of Policy Interventions to Retain Students in a Market-Oriented Secondary Education in Norway. Comparative International Education Society. Comparative International Education Society.

Mausethagen, Sølvi ; Hermansen, Hege ; Holmeide, Hanna ; Lorentzen, Marte ; Niederberger, Vera; Skedsmo, Guri (2023). Research use in the teaching profession across contexts: A systematic scoping review. NERA. NERA and OsloMet.





These publications are obtained from Norwegian Research Information Repository. The list may be incomplete.