Fields of study
Subject areas
Qualitative methods Education policy Teacher professionalism Assessment Steering and reform
Research groups
Research projects
-
IMaT – Inclusive Mathematics Teaching: Understanding and developing school and classroom strategies for raising attainment
This project aims to strengthen mathematics teaching in Norwegian primary and lower secondary schools.
-
Renewed perspectives on research use in education (REPOSE)
This project aims to provide new analytical and methodological perspectives that will support researchers and practitioners in meeting the challenge of making productive use of research in education.
Publications and research
Scientific publications
Mausethagen, Sølvi; Hermansen, Hege (2023). ‘Research Use’ in Education: Conceptualising the Teaching Profession Within the Policy–Research–Practice Nexus. Prøitz, Tine Sophie; Aasen, Petter; Wermke, Wieland Ulrich (Ed.). From education policy to education practice Unpacking the nexus. p. 75-92. Springer Nature.
Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi (2023). Bare amerikanske studier, sa du? Utfordring av språklige skillelinjer og teoriutvikling basert på en systematisk forskningsoversikt. Prøitz, Tine Sophie (Ed.). Forskningsoversikter i utdanningsvitenskap: Systematikk og kreativitet. p. 175-196. Fagbokforlaget.
Hermansen, Hege; Mausethagen, Sølvi
(2023).
Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren.
UNIPED.
https://doi.org/10.18261/uniped.46.3.5
Mausethagen, Sølvi; Hermansen, Hege (2023). Hvordan håndtere et komplekst begrep? Analyser av "lærerrollen" i et politisk utredningsarbeid. Prøitz, Tine Sophie (Ed.). Forskningsoversikter i utdanningsvitenskap: Systematikk og kreativitet. Fagbokforlaget.
Hermansen, Hege; Mausethagen, Sølvi
(2023).
Beyond the research–practice gap: Constructing epistemic relations in teacher education.
International Journal of Educational Research.
Vol. 119.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102171
Mausethagen, Sølvi; Hermansen, Hege (2022). Desentralisert skoleutvikling i et historisk perspektiv – back to the 80s?. Mausethagen, Sølvi; Helstad, Kristin (Ed.). Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis. p. 35-54. Cappelen Damm Akademisk.
Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi
(2022).
Mellom administrasjon og faglig-pedagogisk
arbeid – rektorrollen i reformtid i Norge.
Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis.
https://utdanningsforskning.no/artikler/2022/mello...
Fekjær, Silje Bringsrud; Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi (2022). Offentlig ph.d.: Forskerkompetanse for skoleutvikling. Mausethagen, Sølvi; Helstad, Kristin (Ed.). Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis. p. 233-251. Cappelen Damm Akademisk.
Mausethagen, Sølvi; Helstad, Kristin (2022). Skoleutvikling – i forskning, politikk og praksis. Mausethagen, Sølvi; Helstad, Kristin (Ed.). Skoleutvikling - i forskning, politikk og praksis. p. 15-32. Cappelen Damm Akademisk.
Prøitz, Tine Sophie; Novak, Judit; Mausethagen, Sølvi
(2022).
Representations of student performance data in local education policy.
Educational Assessment, Evaluation and Accountability.
Vol. 34.
https://doi.org/10.1007/s11092-022-09379-x