About
Hege Knudsmoen, cand. polit in pedagogy. She has conducted research in the field adapted education, inclusion and special education. In recent times, she has a special focus on international perspectives, practice- and study exchange, as well as internationalization at home (COIL).
Research groups
Research projects
-
IMaT – Inclusive Mathematics Teaching: Understanding and developing school and classroom strategies for raising attainment
This project aims to strengthen mathematics teaching in Norwegian primary and lower secondary schools.
-
Supporting Content and Language Learning Across Diversity (SCALED)
The aim of the SCALED project is to develop a new online course: interactive and self-study mode that can be adapted to onsite use.
Publications and research
Scientific publications
Knudsmoen, Hege (2023). En historisk analyse av den pedagogisk- psykologiske tjenestens virksomhetsprofil. Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar (Ed.). Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget.
Slapac, Alina; Collett, Karen; Wessels, Frances Joan; Gamiet, Gasant; Knudsmoen, Hege
(2023).
Social Justice Pedagogy and Collaborative Online International Learning (COIL): Across Three Partner Higher Education Institutions.
Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno; Bernardes, Oscar (Ed.).
Handbook of Research on Implementing Inclusive Educational Models and Technologies for Equity and Diversity.
IGI Global.
https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0453-2.ch013
Knudsmoen, Hege; Mausethagen, Sølvi; Dalland, Cecilie Pedersen
(2022).
Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning.
14 p.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3435
Mausethagen, Sølvi; Knudsmoen, Hege; Dalland, Cecilie Pedersen
(2022).
The clustering of public values in local educational governance: the case of inclusion.
16 p.
Education Inquiry.
https://doi.org/10.1080/20004508.2022.2112013
Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege; Nes, Kari
(2022).
Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20.
18 p.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3434
Knudsmoen, Hege; Mælan, Ellen Nesset; Løken, Gro (2018). Pedagogisk systemarbeid med bruk av pedagogisk analyse. Fasting, Rolf Bjarne (Ed.). Pedagogisk systemarbeid: endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og i PP-tjenesten. p. 119-132. Cappelen Damm Akademisk.
Knudsmoen, Hege (2017). Frimodige samtaler om tilfredsstillende læringsutbytte. Haug, Peder (Ed.). Spesialundervisning – Innhald og funksjon. p. 170-189. Det Norske Samlaget.
Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege; Nes, Kari (2017). Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen - med Hamar som eksempel. Løtveit, Morten (Ed.). Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år. p. 335-358. Oplandske Bokforlag.
Knudsmoen, Hege; Simonsen, Eva
(2016).
Why Michel Foucault in Norwegian Special-Education Research?.
Nordic Journal of Social Research.
Vol. 7.
https://doi.org/10.15845/njsr.v7i0.901
Knudsmoen, Hege; Forfang, Hilde; Nordahl, Thomas (2015). «Med rom for alle»: Kvalitetssikring av spesialundervisning i Lillehammerskolen. Spesialpedagogikk.