Lihong Huang

Lihong Huang

Kort om

Lihong Huang er forsker ved NOVA, seksjon for Ungdomsforskning. Hun har en master (M.A.) i Banehagesutdanning (1996) fra Kina, en master (M.Phil) i Comparative and International Education fra Norge (UiO, 2002) og doktorgrad (Dr.Philos) i International Education fra Sverige (Stockholms universitet, 2005). Årsaker til og langsiktige konsekvensene av læringsresultat, læringsmiljø, og sosiale og psykologiske velvære av barna og ungdom i skole er blant hennes viktigste forskingsinteresser i dag. Andre interesser er politikk, økonomi, sosial ulikhet i utdanningssystemene og ungdoms deltakelser i samfunnet i Europa og i internasjonal sammenheng. Hun har vært medlem til Europeisk ungdomsforskeres nettverk (PEYR) 2011-2016, er prosjektleder til den Norske studien av International Civic and Citzenship Education Study (ICCS 2016) og forsker ved Voldsprogrammet - Forskningsprogram om vold i nære relasjoner.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsvitenskap

Emner

Ungdom, Utdanningspolitikk, Psykisk helse, Ungdom og politisk deltakelse, Utdanning og samfunnsdeltakelse, Vold og mobing, Læringsmiljø

Forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Mossige, Svein; Huang, Lihong (2019). Ungdoms utsatthet for flere typer alvorlige hendelser. Skjørten, Kristin; Bakketeig, Elisiv; Bjørnholt, Margunn; Mossige, Svein (Red.). Vold i nære relasjoner: Forståelser, konsekvenser og tiltak. Kapittel 6. s. 105-123. Universitetsforlaget.

Eriksen, Ingunn Marie; Huang, Lihong (2019). Discrepancies in school staff’s awareness of bullying: A Nordic comparison. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) . Vol. 3.

Hu, Aihua; Huang, Lihong (2019). Teachers’ professional development and an open classroom climate:A comparative study of Norway, Sweden, South Korea, and Taiwan. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) . Vol. 3.
http://hdl.handle.net/11250/2619652

Huang, Lihong; Mossige, Svein (2018). Resilience and Poly-Victimization among Two Cohorts of Norwegian Youth. International Journal of Environmental Research and Public Health . Vol. 15.
https://www.mdpi.com/1660-4601/15/12/2852

Huang, Lihong; Bruun, Jens; Lieberkind, Jonas; Arensmeier, Cecilia (2018). Nye tall om ungdom: Skandinaviske ungdommers tillit til samtid og framtid. Tidsskrift for ungdomsforskning . Vol. 18.
http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Senter-for-velferds-...

Seland, Idunn; Huang, Lihong (2018). Literacy som aspekt ved norske elevers demokratiforståelse. Skolens bidrag til elevers lærling om demokrati undersøkt gjennom læreplaner og karakterer i fire fag. Tidsskrift for ungdomsforskning . Vol. 18.

Stray, Janicke Heldal; Huang, Lihong (2018). Norske elevers demokratikunnskaper og aksept for religiøse autoriteter i samfunnet. Tidsskrift for ungdomsforskning . Vol. 18.
http://hdl.handle.net/11250/2584190

Pustułka, Paula; Krzaklewska, Ewa; Huang, Lihong (2018). Childbearing behaviours of Polish migrants in Norway. Slany, Krystyna; Ślusarczyk, Magdalena; Pustulka, Paula; Guribye, Eugene (Red.). Transnational Polish Families in Norway. Social Capital, Integration, Institutions and Care. Part II Between work, home, and society. s. 123-153. Peter Lang Publishing Group.

Mossige, Svein; Huang, Lihong (2017). Poly-victimization in a Norwegian adolescent population: Prevalence, social and psychological profile, and detrimental effects. 14 s. PLOS ONE . Vol. 12.
http://hdl.handle.net/10852/63914

Huang, Lihong; Biseth, Heidi (2016). Openness in Scandinavian Classrooms: Student Perceptions of Teaching Practices and High Achievers of Civic Knowledge. Creative Education . Vol. 7.
http://hdl.handle.net/11250/2417954





Publikasjonslisten er hentet fra Cristin. Listen kan være ufullstendig