English version

Assessement for Learning in Citizenship Education (ALiCE)

ALiCE er et Erasmus+-prosjekt som skal utvikle felles europeisk rammeverk for vurderingspraksiser til bruk i formativ vurdering som fremmer elevers kompetanse i demokratisk medborgerskap, både i ulike skolefag- og i tverrfaglige tilnærminger.

ALiCE er et Erasmus+-prosjekt finansiert av KA220-SCH-Cooperation partnerships in school education-programmet. 

 I samarbeid med eksperter fra åtte ulike europeiske land, undersøker ALiCE hvordan medborgerskap er innlemmet i ulike læreplaner, hvilke læringsmål som er inkludert, og hvordan ulike vurderingspraksiser er i bruk og kan bli brukt for å fremme utdanning for medborgerskap.  

Samarbeidet i ALiCE sikter mot å utvikle en digital læringsplattform som kan deles internasjonalt og brukes til å styrke lærernes vurderingspraksiser i Europa samt fremme demokratisk medborgerskap i europeiske skoler.  

  • Prosjektdeltakere OsloMet

      Laster inn ...
    • Data og metode

      Arbeidet i ALiCE er organisert gjennom fire resultatområder og vil utvikle: 

      Resultat 1

      Et felles rammeverk basert på komparative perspektiver på vurdering for medborgerskap i utdanning på tvers av EU og EØS-land (IO1). 

      Metode: Dokumentanalyse og fokusgruppeintervjuer i åtte europeiske land. (Planlagt gjennomført mellom januar 2022 og juli 2022).

      Resultat  2

      En oversikt over innovativ utdanningspraksis i statsborgerskapsutdanning (IO2). 

      Metoder: evaluering og analyse av vurderingspraksis fra åtte land (varighet: mai 2022–aug. 2023).

      Resultat  3

      En digital plattform med samling av metoder for formativ vurdering som vi tilpasser for bruk innen medborgerskapsundervisning og egnet for lokal tilpasning (IO3).

      Metoder: workshops og kurs for eksperter og lærere fra åtte land (varighet: jan. 2022–feb. 2024).

      Resultat 4

      En veileder for lærerfellesskap til bruk i implementering av formativ vurdering i medborgerskapsutdanning (IO4). 

      Metoder: policyanalyse og lærerutdanningsmoduler (MOOC-kurs, digital plattform) (varighet: september 2023– oktober 2024).

    • Partnere

      • AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen, Belgia (koordinator)
      • OSLOMET – storbyuniversitetet, Norge
      • Karel de Grote University of Applied Sciences and Arts, Belgia
      • Euroface Consulting s.r.o., Tsjekkia
      • Universidade de Lisboa, Portugal
      • Andragoski zavod Ljudska univerza Velenje, Slovenia
      • Socialiniu projektu institutas, Litauen
      • National Training Center, Bulgaria
      • Centro Iniziative Ricerche e Programmazione economica, Italia
    • Partnerskoler i Norge