Kort om
Kari Stefansen er forsker i Seksjon for ungdomsforskning. Hun har doktorgrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo (2011). Avhandlingen handlet om foreldreskap og sosial klasse. Hun arbeider for tiden med flere prosjekter om foreldreskap, blant annet prosjektet KnowMo, som er basert på kvalitative intervjuer med tenåringsforeldre. I tillegg til forskning om foreldreskap er Kari Stefansen involvert i prosjekter om vold og overgrep gjennom NOVAs forskningsprogram om vold i nære relasjoner.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Ungdom Foreldreskap Voldtekt Seksuell vold Vold i nære relasjoner Barnehus
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Barnehusmodellen: Utviklingstrekk og institusjonelle spenninger
Med utgangspunkt i den norske og internasjonale barnehusmodeller skal dette prosjektet utforske hvordan barnehusmodellen utvikles og endres over tid, samt hvilke institusjonelle spenninger som preger virksomheten.
-
Foreldres betydning for ungdoms fritidsaktiviteter
Hva betyr ulikhet i familieressurser eller foreldreengasjement for de muligheter barn har til å delta på fritidsaktiviteter?
-
Idrettens posisjon i ungdomstida
Ungdatasenteret ved NOVA/OsloMet og Norges idrettshøgskole har inngått et langsiktig forskningssamarbeid for å studere ungdoms idrettsdeltakelse.
-
Idrettsforskning ved Ungdatasenteret
Prosjektet har som målsetting å oppdatere og utdype kunnskapen vi har om deltakelse i idrett og fysisk aktivitet og opplevelser med idretten blant barn og unge.
-
Internettrelaterte seksuelle overgrep mot barn og unge
Prosjektet skal i en omfattende litteraturgjennomgang kartlegge eksisterende kunnskap om internettrelaterte seksuelle overgrep mot barn og unge, heretter omtalt som digital seksuell vold.
-
Kunnskap om seksuelle overgrep mot barn og unge over internett − gjerningspersoner, fornærmede og arenaer
Prosjektet skal frambringe ny kunnskap om seksuelle overgrep mot barn og unge, med hovedvekt på overgrep over internett. En viktig problemstilling er hvordan bruken av digital teknologi skaper nye arenaer som muliggjør seksuelle overgrep.
-
Literacies for helse og livsmestring i skolen
Dette forskningsprosjektet har som målsetning å både utvikle og prøve ut en ny didaktisk tilnærming til hvordan lærere kan undervise i det nye tverrfaglige emnet «Folkehelse og livsmestring» i grunnskolen.
-
Rettsoppfatningen i befolkningen
Prosjektet skal fremskaffe ny kunnskap om ulike typer av rettsoppfatning i den norske befolkningen, basert på en representativ befolkningsundersøkelse og fokusgruppeintervjuer.
-
Seksualkultur i ungdomstida
Prosjektet skal undersøke hvordan ungdom forhandler, erfarer og håndterer spørsmål knyttet til seksualitet, seksuell helse og risiko.
-
Skolemiljøprosjektet: En studie av elevenes psykososiale miljø
På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomførte NOVA og AFI en studie av elevenes psykososiale miljø i grunnskolen.
-
Ungdom i endring
Prosjektet tar for seg hvordan sosial ulikhet utspiller seg i ungdomstida.
-
Ungdom under korona
Dette prosjektet handler om ungdommenes opplevelser av samfunnets nedstenging under koronapandemien.
-
UngVold 2023
I 2023 vil NOVA gjennomføre en ny datainnsamling i spørreundersøkelsen UngVold, som kartlegger erfaringer med vold og overgrep i oppveksten blant norske barn og unge.
-
Voldsprogrammet – Forskningsprogram om vold i nære relasjoner
Forskningsprogrammet handler om å forstå vold i nære relasjoner som fenomen og konsekvensene volden har for de som blir utsatt. Det handler også om tiltakene samfunnet setter i verk for å hjelpe utsatte og for å bekjempe vold.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Stefansen, Kari; Bakketeig, Elisiv; Johansson, Susanna (2023). From dissenting to conforming hybridity—Experiences from a justice sector affiliated Barnahus model. St-Amand, Annick; Pearl, Rimer; Nadeau, Danielle; Herbert, James; Walsh, Wendy (Red.). Contemporary and Innovative Practices in Child and Youth Advocacy Centre Models. Chapter 4.
Tokle, Rikke; Buvik, Kristin; Stefansen, Kari; Solstad, Gerd Marie
(2023).
Safety strategies, status positioning and gendered double standards: adolescents’ narratives of sexualised risk in alcohol intoxication contexts.
Journal of Youth Studies
.
https://hdl.handle.net/11250/3050191
Bredal, Anja; Stefansen, Kari (2022). Vold eller foreldrekonflikt? Voldsutsatte mødres erfaringer med barneverntjenesten etter samlivsbrudd. Tidsskriftet Norges Barnevern . Vol. 99.
Strandbu, Åse; Solstad, Gerd Marie; Stefansen, Kari; Sandvik, Morten Renslo
(2022).
Sexual Harassment or Just Coaching? Sport Students Making Sense of Possibly Sexualising Coach Behaviours.
Social Sciences
.
Vol. 11.
https://hdl.handle.net/11250/3055337
Eriksen, Ingunn Marie; Stefansen, Kari; Smette, Ingrid
(2022).
Inequalities in the making: the role of young people’s relational resources through the COVID-19 lockdown.
Journal of Youth Studies
.
https://hdl.handle.net/10037/27708
Bredal, Anja; Stefansen, Kari; Bjørnholt, Margunn (2022). Why do people participate in research interviews? Participant orientations and ethical contracts in interviews with victims of interpersonal violence. Qualitative Research .
Østby, Lene; Stefansen, Kari; Smette, Ingrid
(2022).
Overgrepsutsattes erfaringer med spesialiserte lavterskeltilbud: Symbolsk anerkjennelse, solidariske fellesskap.
Tidsskrift for velferdsforskning
.
Vol. Årgang 25.
https://hdl.handle.net/11250/3011590
Eriksen, Ingunn Marie; Stefansen, Kari (2021). Mapping young Norwegians' self-projects and future orientations. Nico, Magda; Pollock, Gary (Red.). The Routledge Handbook of Contemporary Inequalities and the Life Course. 20. s. 261-271. Taylor & Francis.
Stefansen, Kari; Solstad, Gerd Marie (2021). Festovergrep. Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.). UNGDOMMEN. Kapittel 10. s. 231-253. Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/ 10.23865/noasp.142.ch10
Strandbu, Åse; Stefansen, Kari; Smette, Ingrid; Seippel, Ørnulf (2021). Ungdomsidrettens spenninger. Ødegård, Guro; Pedersen, Willy (Red.). UNGDOMMEN. Kapittel 6. s. 135-152. Cappelen Damm Akademisk.