Kort om
Anne Grete Tøge er sosionom og har ph.d. i sosialt arbeid og sosialpolitikk.
Anne Grete har sin kjernekompetanse innenfor eksperimentelle og kvasieksperimentelle metoder, og har lang erfaring med tilrettelegging og analyse av survey- og registerdata. I avhandlingen benyttet hun longitudinelle metoder for å undersøke hvordan arbeidsledighet påvirker folks helse. I en rekke andre studier benytter hun eksperimenter (randomiserte studier, RCT) for å undersøke effektene av ulike tiltak, f.eks. av nye modeller for oppfølging i NAV og frafallforebyggende varslingssystemer i videregående skole.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Samfunnsvitenskap Sosialt arbeid Sosiologi
Emner
Velferd Kvantitativ metode Kausalanalyse Sosialpolitikk Eksperimentell design RCT Forskning i helse og sosialinstitusjoner Helse- og velferdspolitikk Arbeidsledighet Selv-rapportert helse Komplekse intervensjoner Helseulikhet
Regioner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Effektevaluering av individuell jobbstøtte for unge (IPS-ung)
Prosjektet skal evaluere effekten av individuell jobbstøtte for unge, kalt IPS-ung.
-
Et lag rundt eleven - en klyngerandomisert effektevaluering av LOG-modellen
Prosjektet skal gi ny kunnskap om hvordan flerfaglig kompetanse i skolen kan benyttes på best mulig måte. Prosjektet omfatter utvikling, utprøving og effektevaluering av tiltak for flerfaglig samarbeid i fire kommuner.
-
Evaluering av jobbklubb 2019 – NAV Vestland
Studien skal undersøke hvilke grupper som har størst utbytte av jobbklubb.
-
Evaluering av kommunale integreringstiltak
Bakgrunnen for oppdraget er behovet for mer systematisk kunnskap om effekter av innsats for å fremme integrering.
-
Family Partner – Samskaping, implementering og evaluering av en intervensjon som skal forhindre barnemishandling
Family Partner-prosjektet vil utvikle og forbedre tjenestene for barn som vokser opp med risiko for mishandling, som er en av de mest sårbare gruppene i samfunnet.
-
Handlingsrettet følgeforskning av IA bransjeprogram Sykehus - «Der skoen trykker»
Følgeforskning av tiltak i IA-bransjeprogrammet Sykehus, «Der skoen trykker», som retter seg mot avdelinger med langt og høyt sykefravær.
-
Helhetlig oppfølging av lavinntektsfamilier (HOLF-prosjektet)
Prosjektet skal evaluere effektene av en ny modell NAV har utviklet for å forbedre oppfølgingen av lavinntektsfamilier.
-
Opsjon 1 - Pilotering av utvalgte tiltak fra evaluering av tilskudd til utvikling av kommunale integreringstiltak
Hensikten med pilotstudien er å vurdere gjennomførbarhet av en fremtidig randomisert kontrollert studie (RCT) «Morsmålsstøtte».
-
Systematisk oppfølging av frafall. En klynge-randomisert evaluering av IKO-modellen
Prosjektet skal evaluere effektene av en modell for å redusere frafallet i videregående skoler.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Sletten, Mira Aaboen; Tøge, Anne Grete; Malmberg-Heimonen, Ira (2022). ). Effects of an Early Warning System on Student Absence and Completion in Norwegian Upper Secondary Schools: A Cluster-Randomised Study. Scandinavian Journal of Educational Research .
Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete (2022). Family Intervention Projects as Poverty-Alleviating Measures: Results from a Norwegian Cluster-Randomised Study. 16 s. Social Policy and Society .
Tøge, Anne Grete; Malmberg-Heimonen, Ira; Søholt, Susanne; Vilhjalmsdottir, Sigridur (2022). Protocol: Feasibility study and pilot randomised trial of a multilingual support intervention to improve Norwegian language skills for adult refugees. 8 s. International Journal of Educational Research . Vol. 112.
Gyüre, Krisztina; Tøge, Anne Grete; Malmberg-Heimonen, Ira (2021). The Effects of Service Coordination on Disadvantaged Parents’ Participation in Activation Programs and Employment: A Randomized Controlled Trial. Research on social work practice .
Saltkjel, Therese; Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete (2021). Betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid for lærernes vurderinger av egen kompetanse til å tilpasse opplæring i skolen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis . Vol. 15.
Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete; Rugkåsa, Marianne; Bergheim, Berit (2021). The child perspective within family intervention projects: a cluster-randomised study with a mixed methods design. 13 s. European Journal of Social Work .
Høydal, Øyunn Syrstad; Tøge, Anne Grete (2021). Evaluating social policies: Do methodological approaches determine the policy impact?. Social Policy & Administration .
Gyüre, Krisztina; Tøge, Anne Grete; Malmberg-Heimonen, Ira (2020). Strengthening the working alliance between social workers and parents living in households with low income. European Journal of Social Work .
Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete (2020). Comparing the Effects of Governmental and Local Family Intervention Projects on Social Work Practices in Norway: A Cluster-Randomised Study. The British Journal of Social Work . Vol. 50.
Hynek, Kamila Angelika; Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete
(2020).
Improving interprofessional collaboration in Norwegian primary schools: A cluster-randomized study evaluating effects of the LOG model on teachers’ perceptions of interprofessional collaboration.
11 s.
Journal of Interprofessional Care
.
https://hdl.handle.net/11250/2676660
Tøge, Anne Grete; Malmberg-Heimonen, Ira; Liodden, Tone; Rugkåsa, Marianne; Gyüre, Krisztina; Bergheim, Berit (2019). Improving follow-up with low-income families in Norway. What is new and what is already regular social work practice?. European Journal of Social Work . Vol. 15.
Malmberg-Heimonen, Ira; Christensen, Hanne; Tøge, Anne Grete; Hynek, Kamila Angelika (2019). Bedre tverrprofesjonelt samarbeid i barneskolen – ledelse, organisering og gjennomføring. Bedre Skole .
Dahl, Espen; Tøge, Anne Grete (2019). Inntekt og helse: En diskusjon om absolutt og relativ inntekt. Aamodt, Hilde Anette; Dahl, Espen; Gubrium, Erika; Haldar, Marit; Hermansen, Åsmund (Red.). Sosialt arbeid og sosialpolitikk i samhandling. 13. s. 267-285. Fagbokforlaget.
Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete; Rugkåsa, Marianne; Gyüre, Krisztina (2019). Arbeidsrelasjonen mellom bruker og veileder i NAV. Aamodt, Hilde Anette; Dahl, Espen; Gubrium, Erika; Haldar, Marit; Hermansen, Åsmund (Red.). Sosialt arbeid og sosialpolitikk i samhandling. 16. s. 332-349. Fagbokforlaget.
Heggebø, Kristian; Tøge, Anne Grete; Dahl, Espen; Berg, John Erik (2018). Socioeconomic inequalities in health during the Great Recession: A scoping review of the research literature. 20 s. Scandinavian Journal of Public Health .
Saltkjel, Therese; Tøge, Anne Grete; Malmberg-Heimonen, Ira; Borg, Elin; Lyng, Selma Therese; Wittrock, Christian; Pålshaugen, Øyvind; Fossestøl, Knut; Christensen, Hanne; Lund, Torbjørn (2018). Research protocol: A cluster-randomised study evaluating the effects of a model for improving inter-professional collaboration in Norwegian primary schools. International Journal of Educational Research . Vol. 91.
Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete; Fossestøl, Knut
(2018).
Program theory within policy-initiated evaluations: the Norwegian low-income family study.
Journal of Evidence-Informed Social Work
.
Vol. 15.
https://doi.org/10.1080/23761407.2018.1455161
Nieuwenhuis, Rense; Tøge, Anne Grete; Palme, Joakim (2018). The health penalty of single parents in institutional context. Nieuwenhuis, Rense; Maldonado, Laurie C. (Red.). The triple bind of single-parent families: Resources, employment and policies to improve well-being. 14. s. 311-334. Policy Press.
Malmberg-Heimonen, Ira; Sletten, Mira Åboen; Tøge, Anne Grete; Gyüre, Krisztina; Borg, Elin (2018). Research protocol: Systematic follow-up in order to reduce dropout in upper secondary schools. A cluster-randomised evaluation of the IKO model. International Journal of Educational Research . Vol. 89.
Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete
(2017).
Cluster-Randomized Controlled Trials in the Evaluation of Complex Interventions.
Flett, Bronia (Red.).
SAGE Research Methods Cases Part 2. Case. s. 1-9.
http://methods.sagepub.com/case/cluster-randomized...
Baumberg Geiger, Ben; van der Wel, Kjetil A.; Tøge, Anne Grete
(2017).
Success and failure in narrowing the disability employment gap: comparing levels and trends across Europe 2002–2014.
7 s.
BMC Public Health
.
Vol. 17.
https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles...
Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete; Gyüre, Krisztina; Rugkåsa, Marianne; Fossestøl, Knut; Bergheim, Berit; Liodden, Tone (2017). Research protocol: A cluster-randomised study evaluating the effectiveness of a skill-training programme for social work professionals for improving the follow-up of low-income families within Norwegian welfare services. International Journal of Educational Research . Vol. 86.
Kenneth, Nelson; Tøge, Anne Grete (2017). Health trends in the wake of the financial crisis—increasing inequalities?. Scandinavian Journal of Public Health . Vol. 45.
Halvorsen, Knut; Geirdal, Amy Østertun; Tøge, Anne Grete (2017). A Critical Perspective on Child Care and Social Investment in Norway: Whats in Children’s Best Interest?. Midgley, James; Dahl, Espen; Wright, Amy Conley (Red.). Social Investment and Social Welfare. International and Critical Perspectives. 10. s. 177-195. Edward Elgar Publishing.
Tøge, Anne Grete; Bell, Ruth (2016). Material deprivation and health: A longitudinal study. 8 s. BMC Public Health . Vol. 16.
Tøge, Anne Grete (2016). Health effects of unemployment in Europe during the Great Recession: The impact of unemployment generosity. International Journal of Health Services . Vol. 46.
Tøge, Anne Grete (2016). Health effects of unemployment in Europe (2008–2011): a longitudinal analysis of income and financial strain as mediating factors. International Journal for Equity in Health . Vol. 15.
Abebe, Dawit Shawel; Tøge, Anne Grete; Dahl, Espen
(2016).
Individual-level changes in self-rated health before and during the economic crisis in Europe.
International Journal for Equity in Health
.
Vol. 15.
http://hdl.handle.net/10642/3030
Malmberg-Heimonen, Ira; Natland, Sidsel; Tøge, Anne Grete; Hansen, Helle Cathrine
(2016).
The Effects of Skill Training on Social Workers’ Professional Competences in Norway: Results of a Cluster-Randomised Study.
The British Journal of Social Work
.
Vol. 46.
http://hdl.handle.net/10642/3084
Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete (2016). Effects of individualised follow-up on activation programme participants' self-sufficiency: A cluster-randomised study. International Journal of Social Welfare . Vol. 25.