Gruppen har en organisatorisk tilnærming til studiet av velferdsstaten. Forskning om institusjoner, innovasjon, læring og utvikling, styring og ledelse samt diskurser står sentralt. I hovedsak anvender vi kvalitative tilnærminger og casestudier av organisasjoner, organisatoriske prosesser eller interorganisatoriske nettverk og samhandlingsrelasjoner. Disse suppleres gjennom samarbeid med kvantitativt orienterte forskningsmiljøer.
Tilnærmingen er egnet til å forstå hvordan det lokale nivået og tjenesteutøverne i praksis både former og formes av sine omgivelser.
Gruppen hører til Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
Forskningsgruppeleder
-
Medlemmer
-
Publikasjoner
Noen av våre nyeste publikasjoner:
- Siri Yde Aksnes and Nina Olsvold (2019) “Collaboration and trust: expanding the concept of ruling relations”. In: Rebecca W. B. Lund, Ann Christin E. Nilsen (eds.) Institutional Ethnography in the Nordic Region. (på engelsk: routledge.com)
- Breit, Eric; Fossestøl, Knut; Pedersen, Eirin (2019). Kunnskapsbasert praksis innenfor en samstyringsmodell: En analyse av satsingen «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV-kontor». Tidsskrift for velferdsforskning.
- Shammas, Victor. L. (2019) Surplus populations and the state: A criminological view (på engelsk: crimejusticejournal.com) International Journal for Crime, Justice and Social Democracy 8(1): 131-146.
- Shammas, V. L. (2019) Penal elitism: Anatomy of a professorial category (på engelsk: springer.com) Critical Criminology
- Borg, E. & Drange, I. (2019) Interprofessional collaboration in school: Effects on teaching and learning (på engelsk: journals.sagepub.com) Improving Schools.
-
Prosjekter
Et utvalg av våre prosjekter:
- Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordning i skolen
- Sykefravær og marginalisering hos unge voksne (NEET)
- Flex-IT
- Et lag rundt eleven (hioa.no)
- Nurse Family Partnership
- Front line innovations in the welfare services (INNOWEL) (hioa.no)
- Evaluering av NAV-reformen (hioa.no)
- Aksjonsforskning - Skolen som arena for barn og unges psykiske helse (hioa.no)