English version
Jon Rogstad

Jon Rogstad

Kort om

Jon Rogstad er forsker I Seksjon for ungdomsforskning på NOVA, OsloMet. Han har en ph.d. i sosiologi fra Universitetet i Oslo (2000). For tiden arbeider han primært med studier av ungdom, utdanning og livsløp. Rogstad har særlig fokusert på utenforskap, livsmestring, gjennomføring og frafall i videregående opplæring. I tillegg har han omfattende erfaring med forskning på migrasjon og integrering, med særlig vekt på diskriminering, politisk deltakelse og sivilsamfunnets rolle.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Allmennpedagogikk   Sosiologi

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Aktive forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Eriksen, Ingunn Marie ; Folkestad Persson, Marlene ; Rogstad, Jon (2025). Navigating critical phases in adversity in youth: Identification and reorientation. Journal of Youth Studies.
https://doi.org/10.1080/13676261.2025.2462847.

Rogstad, Jon ; Berg, Aurora (2024). «Skolevegring tilhører ikke skolen alene». Betydningen av skole-hjem samarbeidet i tilretteleggingen for et inkluderende skolemiljø. Norsk sosiologisk tidsskrift. Vol. 8.
https://doi.org/10.18261/nost.8.2-3.4

Rogstad, Jon (2023). Loyalty and Integration Among Young Adults with Minority Backgrounds in Norway. Lerpold, Lin; Wennberg, Karl; Sjöberg, Örjan (Red.). Migration and Integration in a Post-Pandemic World: Socioeconomic Opportunities and Challenges. s. 343-364. Palgrave Macmillan.
https://doi.org/doi.org/10.1007/978-3-031-19153-4_

Fossum, Aina; Rogstad, Jon ; Smestad, Bjørn (2022). Eksamen på like vilkår?. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning. Vol. 33.

Bjørnset, Mathilde ; Sterri, Erika Braanen; Rogstad, Jon (2021). Gjennom Nåløyene. Forskjellsbehandling i rekrutteringsprosesser i offentlige virksomheter. Søkelys på arbeidslivet. Vol. 38.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2021-03-04

Rogstad, Jon ; Bjørnset, Mathilde ; Drange, Nina Eirin; Gjefsen, Hege Marie; Kindt, Marianne Takvam (2021). Fraværsgrensen i videregående skole. Perspektiver, erfaringer og konsekvenser. ISBN: 9788202716196. Cappelen Damm Akademisk.

Rogstad, Jon (2021). Innvandrere og ulikhet. Grønmo, Sigmund; Nilsen, Ann; Christensen, Karen (Red.). Ulikhet : Sosiologiske perspektiver og analyser. s. 321-344. Fagbokforlaget.

Birkelund, Gunn Elisabeth; Johannessen, Lars E. F. ; Rasmussen, Erik Børve ; Rogstad, Jon (2020). Experience, stereotypes and discrimination. Employers’ reflections on their hiring behavior. European Societies. Vol. 22.
https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1775273

Reegård, Kaja; Rogstad, Jon Christian (2019). Lojalitet i spill. Eierskap i implementering av et matematikkdidaktisk tiltak i Oslo-skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 103.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-02

Reegård, Kaja; Rogstad, Jon Christian ; Hegna, Kristinn (2019). Stedlige perspektiver på skoleliv og yrkesfag. 6 s. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE). Vol. 3.
https://doi.org/10.7577/njcie.3593





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig