Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Crossbow: Grensedragninger og balansegang mellom arbeid og hjem
Hvordan samskape bærekraftige arbeidsplasser på fjern- og hjemmekontor?
-
Det digitale prismet og det nordiske bedriftsdemokratiet under press (DigiWORK)
«Big data» og kunstig intelligens endrer på radikalt vis måten vi arbeider på, blir ansatt og sagt opp på, administrert og ledet. Vi ser på konsekvensene av dette for demokratiet på arbeidsplassen, medbestemmelsen, individuell autonomi og deltakelse.
-
Flex-IT – en kvalitativ og kvantitativ studie av teknologibruk på tvers av jobb og hjem
I Flex-IT-prosjektet skal vi undersøke teknologibruk på tvers av jobb- og privatsfærene, og finne ut i hvilken grad, når og for hvem smartteknologi er helsefremmende eller helseskadelig.
-
Kartlegging av konsekvenser av atypiske tilknytningsformer
Prosjektet undersøker konsekvenser av atypiske tilknytningsformer for arbeidsforhold og partssamarbeid.
-
Kartlegging av omfang, utviklingstrekk og konsekvenser av bruk av hjemmekontor og annet fjernarbeid
Prosjektet undersøker omfang, utviklingstrekk og konsekvenser ved bruk av hjemmekontor og annet fjernarbeid for arbeidstakere og virksomheter i norsk arbeidsliv.
-
Medbestemmelsesbarometeret
AFI utformer og gjennomfører en representativ spørreundersøkelse om partssamarbeid, medbestemmelse, medvirkning og bedriftsdemokrati i norsk arbeidsliv, på oppdrag fra Norsk Tjenestemannslag (NTL), Legeforeningen, Forskerforbundet og Politiets Fellesforbund.
-
NAV Unge arbeidsledige
Prosjektet skal gi en deskriptiv analyse av unge arbeidssøkeres hendelsesforløp i forbindelse med det å «miste og finne en jobb».
-
NORDICORE - Kjønnsbalanse i akademia
AFI er bidragsyter til delprosjektet "Evaluering av likestillingstiltak - hva virker?" som har til formål å kartlegge likestillings- og mangfoldspolitikk som er implementert på universiteter og høyskoler i Norge, Sverige og Finland siden 1990-tallet.
-
Profesjonsstudenter og profesjonsutøvere. Studier av rekruttering, studiegjennomføring og yrkeskarrierer.
Formålet med prosjektet er å studere rekrutteringen til profesjonsutdanningene, studiegjennomføring og utdanningskarrierer på profesjonsutdanningene, og de profesjonsutdannedes yrkeskarrierer.
-
Regulerte yrker: Mobilitet, kvalifisering og arbeidsmarkedsutfall (RECONNECT)
Prosjektet RECONNECT har som mål å utvikle relevant kunnskap som kan understøtte myndighetenes mål om forbedret tilgang til regulerte yrker for mobil arbeidskraft, og å utvikle kunnskap som kan gjøre det enklere for arbeidstakere å få jobb innenfor sitt yrke, og for arbeidsgivere å ta i bruk utenlandsk kompetanse.
-
Utvikling av integrerte, personsentrerte tjenester i dansk og norsk eldreomsorg (CONTEXT)
Norske kommuner oppfordres til å omstille sine helse- og omsorgstjenester slik at de i størst mulig grad kan understøtte muligheten for en aldrende befolkning til leve aktive og selvstendige liv.
-
Varig ansettelse av mennesker fra «utsatte grupper» i små og mellomstore bedrifter: en mixed-method-studie i Norge og Nederland (ENGAGE)
Dette forskningsprosjektet skal ta i bruk ulike metoder for å utvikle ny kunnskap om hvordan små og mellomstore bedrifter (SMB) i Norge og Nederland kan lykkes med å bidra til varig arbeidsinkludering for utsatte grupper av befolkningen, og støttes effektivt i dette.
-
Vektersikkerhet
Med dette prosjektet vil vi undersøke hvordan vekterne selv opplever sin arbeidshverdag.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Umblijs, Janis; Drange, Ida; Orupabo, Julia
(2023).
Ethnic Diversity and Firm Performance in Norway.
Nordic Journal of Working Life Studies
.
https://hdl.handle.net/11250/3068899
Drange, Ida; Pietilä, Maria; Reisel, Liza; Silander, Charlotte (2023). Advancing women’s representation in top academic positions–what works?. Studies in Higher Education .
Silander, Charlotte; Drange, Ida; Pietilä, Maria; Reisel, Liza
(2022).
Promoting Gender Equality in STEM-oriented Universities: Institutional Policy Measures in Sweden, Finland and Norway.
Griffin, Gabriele (Red.).
Gender inequalities in tech-driven research and innovation : living the contradiction. 6. s. 93-108.
Bristol University Press.
https://hdl.handle.net/11250/3047007
Pietilä, Maria; Drange, Ida; Silander, Charlotte; Vabø, Agnete (2021). Gender and Globalization of Academic Labor Markets: Research and Teaching Staff at Nordic Universities. Social Inclusion . Vol. 3.
Bergene, Ann Cecilie; Drange, Ida
(2021).
Social Class, Union Strategies, and Preference in Wage Outcomes in Norway.
Nordic Journal of Working Life Studies
.
Vol. 11.
https://tidsskrift.dk/njwls/article/view/126102
Drange, Ida; Vabø, Mia (2021). A Cross-sectional Study of Sustainable Employment in Nordic Eldercare. Nordic Journal of Working Life Studies . Vol. 11.
Drange, Ida (2020). From lottery to application: Have the new rules for medical internships caused social inequality in recruitment patterns?. Tidsskrift for samfunnsforskning . Vol. 61.
Drange, Ida
(2020).
Fra loddtrekning til søknadsbasert opptak. Har endret praksis for tildeling av turnusstillinger til nyutdannede leger ført til sosial ulikhet?.
Tidsskrift for samfunnsforskning
.
Vol. 61.
https://www.idunn.no/file/pdf/67245253/fra_loddtre...
Borg, Elin; Drange, Ida (2019). Interprofessional collaboration in school: Effects on teaching and learning. Improving Schools . Vol. 22.
Orupabo, Julia; Drange, Ida; Abrahamsen, Bente
(2019).
Multiple frames of success: how second-generation immigrants experience educational support and belonging in higher education.
Higher Education
.
Vol. 79.
http://hdl.handle.net/11250/2631786