Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Crossbow: Grensedragninger og balansegang mellom arbeid og hjem
Hvordan samskape bærekraftige arbeidsplasser på fjern- og hjemmekontor?
-
Det digitale prismet og det nordiske bedriftsdemokratiet under press (DigiWORK)
«Big data» og kunstig intelligens endrer på radikalt vis måten vi arbeider på, blir ansatt og sagt opp på, administrert og ledet. Vi ser på konsekvensene av dette for demokratiet på arbeidsplassen, medbestemmelsen, individuell autonomi og deltakelse.
-
En forenklet kunnskapsoversikt innenfor arbeidsmiljø og -helse
I prosjektet undersøker vi hva som kjennetegner den norske forskningen på arbeidsmiljø og arbeidshelse.
-
Flex-IT – en kvalitativ og kvantitativ studie av teknologibruk på tvers av jobb og hjem
I Flex-IT-prosjektet skal vi undersøke teknologibruk på tvers av jobb- og privatsfærene, og finne ut i hvilken grad, når og for hvem smartteknologi er helsefremmende eller helseskadelig.
-
Kartlegging av konsekvenser av atypiske tilknytningsformer
Prosjektet undersøker konsekvenser av atypiske tilknytningsformer for arbeidsforhold og partssamarbeid.
-
Kartlegging av omfang, utviklingstrekk og konsekvenser av bruk av hjemmekontor og annet fjernarbeid
Prosjektet undersøker omfang, utviklingstrekk og konsekvenser ved bruk av hjemmekontor og annet fjernarbeid for arbeidstakere og virksomheter i norsk arbeidsliv.
-
Medbestemmelsesbarometeret
Prosjektet utforsker problemstillinger knyttet til medbestemmelse og medvirkning på arbeidsplassen.
-
NAV Unge arbeidsledige
Prosjektet skal gi en deskriptiv analyse av unge arbeidssøkeres hendelsesforløp i forbindelse med det å «miste og finne en jobb».
-
NORDICORE - Kjønnsbalanse i akademia
AFI er bidragsyter til delprosjektet "Evaluering av likestillingstiltak - hva virker?" som har til formål å kartlegge likestillings- og mangfoldspolitikk som er implementert på universiteter og høyskoler i Norge, Sverige og Finland siden 1990-tallet.
-
Profesjonsstudenter og profesjonsutøvere. Studier av rekruttering, studiegjennomføring og yrkeskarrierer.
Formålet med prosjektet er å studere rekrutteringen til profesjonsutdanningene, studiegjennomføring og utdanningskarrierer på profesjonsutdanningene, og de profesjonsutdannedes yrkeskarrierer.
-
Regulerte yrker: Mobilitet, kvalifisering og arbeidsmarkedsutfall (RECONNECT)
Prosjektet RECONNECT har som mål å utvikle relevant kunnskap som kan understøtte myndighetenes mål om forbedret tilgang til regulerte yrker for mobil arbeidskraft, og å utvikle kunnskap som kan gjøre det enklere for arbeidstakere å få jobb innenfor sitt yrke, og for arbeidsgivere å ta i bruk utenlandsk kompetanse.
-
Utvikling av integrerte, personsentrerte tjenester i dansk og norsk eldreomsorg (CONTEXT)
Hvordan blir tilsynelatende like omstillingstiltak innen helse- og omsorgssektoren utformet innenfor rammen av ulike nasjonale og lokale kontekster?
-
Vektersikkerhet
Med dette prosjektet vil vi undersøke hvordan vekterne selv opplever sin arbeidshverdag.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Drange, Ida; Falkum, Eivind; Wathne, Christin Thea
(2023).
Covid, work reorganisation and trust: the importance of employment relations.
18 s.
Labour and Industry.
https://doi.org/10.1080/10301763.2023.2251220
Nortvedt, Line; Gillespie, Astrid; Dahl, Kari; Drange, Ida
(2023).
‘Open Sesame’: Skilled Immigrants’ Experiences with Bridging Programmes in the Validation Process in Norway.
Teräs, Marianne; Osman, Ali; Eliasson, Eva (Red.).
Migration, Education and Employment.
Pathways to Successful Integration. s. 155-178.
Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-031-41919-5_10
Drange, Ida; Ingelsrud, Mari Holm
(2023).
Career choices after completion of vocational training: the case of licensed practical nurses.
Journal of Vocational Education and Training.
https://doi.org/10.1080/13636820.2023.2248595
Umblijs, Janis; Drange, Ida; Orupabo, Julia
(2023).
Ethnic Diversity and Firm Performance in Norway.
Nordic Journal of Working Life Studies.
https://doi.org/10.18291/njwls.137274
Drange, Ida; Pietilä, Maria; Reisel, Liza; Silander, Charlotte
(2023).
Advancing women’s representation in top academic positions–what works?.
Studies in Higher Education.
https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2172563
Silander, Charlotte; Drange, Ida; Pietilä, Maria; Reisel, Liza
(2022).
Promoting Gender Equality in STEM-oriented Universities: Institutional Policy Measures in Sweden, Finland and Norway.
Griffin, Gabriele (Red.).
Gender inequalities in tech-driven research and innovation : living the contradiction. s. 93-108.
Bristol University Press.
https://doi.org/10.47674/9781529219494
Drange, Ida; Vabø, Mia
(2021).
A Cross-sectional Study of Sustainable Employment in Nordic Eldercare.
21 s.
Nordic Journal of Working Life Studies.
Vol. 11.
https://doi.org/10.18291/njwls.128595
Bergene, Ann Cecilie; Drange, Ida
(2021).
Social Class, Union Strategies, and Preference in Wage Outcomes in Norway.
31 s.
Nordic Journal of Working Life Studies.
Vol. 11.
https://doi.org/10.18291/njwls.126102
Pietilä, Maria; Drange, Ida; Silander, Charlotte; Vabø, Agnete
(2021).
Gender and Globalization of Academic Labor Markets: Research and Teaching Staff at Nordic Universities.
Social Inclusion.
Vol. 3.
https://doi.org/10.17645/si.v9i3.4131
Drange, Ida
(2020).
From lottery to application: Have the new rules for medical internships caused social inequality in recruitment patterns?.
28 s.
Tidsskrift for samfunnsforskning.
Vol. 61.
https://doi.org/10.18261/ISSN.1504-291X-2020-04-02