Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi Pedagogiske fag
Emner
Informatikk Forskningsmetode Nettbasert læring Metodeutvikling Forskerveiledning Kvalitative metoder Nye medier Datastøttet samarbeidslæring Media Læring i sosiokulturelt perspektiv E-læring IKT og læring Barn og media Samfunnsvitenskapelig metode Læringsteknologi Digitale medier IT i utdanning og læring
Land
Forskningsprosjekter
-
EQUALS-EU
Prosjektet har som mål å gi flere kvinner tilgang til teknologi, digitale ferdigheter og lederstillinger.
-
Flex-IT – en kvalitativ og kvantitativ studie av teknologibruk på tvers av jobb og hjem
I Flex-IT-prosjektet skal vi undersøke teknologibruk på tvers av jobb- og privatsfærene, og finne ut i hvilken grad, når og for hvem smartteknologi er helsefremmende eller helseskadelig.
-
RELINK – Forsterking av det svake leddet. Utforsking, intervensjon og samskapte løsninger for å bygge robuste digitale hushold
Relink er et forskningsprosjekt som skal kartlegge digitale sårbarheter i dagens hushold og utvikle verktøy og løsninger som kan gjøre dagens og fremtidens oppkoplede hushold mer robuste mot digitale sårbarheter.
-
U-YouPa – Understanding Youth Participation and Media literacy in Digital Dialogue Spaces
U-YouPa undersøker hvordan unge mennesker i forskjellige europeiske land deltar i ulike digitale medierom.
-
YouCount: Samskaping og folkeforskning med ungdom
Målet med prosjektet er å utvikle ny kunnskap om positive drivere for sosial inklusjon og lokal innovasjon og politikk, gjennom samskapende forskning med unge – såkalt «Youth citizen social science».
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Igeltjørn, Anne; Habib, Laurence Marie Anna
(2020).
Homebased Telework as a Tool for Inclusion? A Literature Review of Telework, Disabilities and Work-Life Balance.
Antona, M.; Stepahnidis, C. (Red.).
Universal Access in Human-Computer Interaction, Applications and Practice. KAPITTEL. s. 420-436.
Springer Nature.
https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-...
Oxman, Matt; Habib, Laurence Marie Anna; Jamtvedt, Gro; Kalsnes, Bente; Molin, Marianne
(2020).
Using claims in the media to teach essential concepts for evidence-based healthcare.
3 s.
BMJ Evidence-Based Medicine
.
https://hdl.handle.net/11250/2722085
Habib, Laurence Marie Anna; Johannesen, Monica
(2020).
The role of academic management in implementing technology-enhanced learning in Higher Education.
Technology, Pedagogy and Education
.
Vol. 29.
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14759...
Hammer, Hugo Lewi; Habib, Laurence Marie Anna
(2016).
A Quantitative Analysis of Uncertainty in the Grading of Written Exams in Mathematics and Physics.
EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education
.
Vol. 12.
http://hdl.handle.net/10642/3533
Kvadsheim, Reidar; Haugerud, Hårek; Hammer, Hugo Lewi; Bratterud, Alfred; Habib, Laurence
(2015).
Does Clicker Use Improve Exam Scores? A Controlled Randomized Experiment in a Bachelor-Level Course in Software Engineering.
International Journal of Engineering Education
.
Vol. 31.
http://www.ijee.ie/latestissues/Vol31-2/08_ijee299...
Habib, Laurence Marie Anna; Juell, Elisabeth
(2014).
Before and after Lightfoot/León. Using rich pictures to illustrate an educational journey through the world of opera and ballet.
16 s.
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk
.
Vol. 7.
https://journals.hioa.no/index.php/formakademisk/a...
Habib, Laurence; Johannesen, Monica (2014). Perspectives on academic staff involvement in the acquisition and implementation of educational technologies. Teaching in Higher Education . Vol. 19.
Habib, Laurence Marie Anna; Johannesen, Monica; Øgrim, Leikny
(2014).
Experiences and challenges of international students in technology-rich learning environments.
Educational Technology & Society
.
Vol. 17.
http://www.ifets.info/journals/17_2/16.pdf
Wittek, Anne Line; Habib, Laurence
(2013).
Quality teaching and learning as practice within different disciplinary discourses.
International Journal of Teaching and Learning in Higher Education
.
Vol. 25.
http://www.isetl.org/ijtlhe/pdf/IJTLHE1609.pdf
Fallmyr, Terje; Bygstad, Bendik; Fog, Jørgen; Habib, Laurence; Munkvold, Bjørn Erik; Opdahl, Andreas Lothe; Sindre, Guttorm
(2013).
NOKOBIT 2013 : Universitetet i Stavanger 18. - 20. november 2013 : Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi.
ISBN: 978-82-321-0373-7.
228 s.
Akademika forlag.
http://www.tapironline.no/tidsskrift/omtidsskrift/...