English version
Marianne Molin

Marianne Molin

Kort om

Jeg har en tverrfaglig bakgrunn med utdanning og erfaring både innen ernæring, epidemiologi og pedagogikk.

Mine forskningsinteresser favner bredt: fra ulike epidemiologiske studier som undersøker helseutfall av sjømat, mineraler og sporstoffer, eldre og ernæring, sykelig overvekt, kosttilskudd og helsekompetanse samt forskning på utdanning.

Jeg underviser blant annet i forskningssmetode og epidemiologi, noe jeg har gjort siden 2005. Kritisk tenkning er et tema som opptar meg spesielt, og jeg er prosjektleder for "Bak Overskriftene" som er et tverrfaglig prosjekt som har som formål å lære studenter å kritisk vurdere helsepåstander i media. Dette er nå implementert som et læringsdesign i det nye tverrfaglige emnet "Kunnskapsbasert praksis i helsetjenesten", som ca. 1500 studenter skal ta årlig. Å lære kritisk vurdering av helsepåstander i media kan være et springbrett til å lære kritisk tenkning og oppøve den kritiske helsekompetansen, noe som er særlig viktig for å kunne manøvrere seg i det digitale landskapet av helseinformasjon slik at man kan foreta informerte behandlingsvalg om egen helse.

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Heim, Greta; Thuestad, Ruth Olaug; Molin, Marianne; Brevik, Asgeir (2022). Free School Meal Improves Educational Health and the Learning Environment in a Small Municipality in Norway. Nutrients .

Heim, Greta; Thuestad, Ruth Olaug; Molin, Marianne; Brevik, Asgeir (2022). Free School Meal Improves Educational Health and the Learning Environment in a Small Municipality in Norway. Nutrients . Vol. 14.

Tørris, Christine; Meyer, Mona Elisabeth; Sandbekken, Ida Hellum; Halvorsrud, Hedvig; Molin, Marianne (2022). Nursing Students’ Perceived Learning Outcomes, Motivation to Learn and Grade Achieved in a Digital Blended Learning Course: A Norwegian Cross-Sectional Study. Education Sciences . Vol. 12.

Hartford Kvæl, Linda Aimee; Løchting, Ida; Molin, Marianne (2022). Use of Dietary Supplements and Perceived Knowledge among Adults Living with Fibromyalgia in Norway: A Cross-Sectional Study. Nutrients . Vol. 14.

Halvorsen, Rine Elise; Elvestad, Mathilde; Molin, Marianne; Aune, Dagfinn (2021). Fruit and vegetable consumption and the risk of type 2 diabetes: a systematic review and dose–response meta-analysis of prospective studies. BMJ Nutrition, Prevention and Health . Vol. 4.

Molin, Marianne; Meyer, Mona Elisabeth; Medin, Tirill (2021). Anatomy, physiology and biochemistry: nursing students’ perceptions of the learning outcome from a flipped classroom. Sykepleien Forskning . Vol. 15.

Almendingen, Kari; Saltyte Benth, Jurate; Molin, Marianne (2021). Large Scale Blended Learning Design in an Interprofessional Undergraduate Course in Norway: Context Description and Supervisors’ Perspective. MedEdPublish.

Lærum-Onsager, Ellisiv; Molin, Marianne; Olsen, Cecilie Fromholt; Bye, Asta; Debesay, Jonas; Hestevik, Christine Hillestad; Bjerk, Maria; Pripp, Are Hugo (2021). Effect of nutritional and physical exercise intervention on hospital readmission for patients aged 65 or older: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. 14 s. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity . Vol. 18.
https://hdl.handle.net/11250/2759704

Almendingen, Kari; Molin, Marianne; Saltyte Benth, Jurate (2021). Large-Scale Blended Learning Design in an Undergraduate Interprofessional Course in Norway: Students’ Perspectives from an Exploratory Study. 16 s. Journal of Research in Interprofessional Practice and Education . Vol. 11.
http://hdl.handle.net/10852/85722

Almendingen, Kari; Molin, Marianne; Saltyte Benth, Jurate (2021). Preparedness for Interprofessional Learning: An Exploratory Study Among Health, Social Care, and Teacher Education Programs. Journal of Research in Interprofessional Practice and Education . Vol. 11.
http://hdl.handle.net/10852/85789





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig