English version

Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)

MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt som tar sikte på å utvikle kunnskap om undervisning, læring og vurderingsprosesser av algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole. Prosjektet har internasjonale samarbeidspartnere.

Algoritmisk tenkning (AT) regnes som en generisk kompetanse for det 21. århundre. Som en generisk ferdighet tar AT sikte på å fremme studentenes analytiske og kritiske tenkning, kreativitet og problemløsing. Disse ferdighetene er avgjørende for læring og demokratisk deltakelse i fremtidens samfunn.

AT er ikke et nytt begrep, det har opprinnelse i Paperts arbeid fra åttitallet, men AT har nylig fått en mer fremtredende status gjennom inkludering i nordiske læreplaner (og i Norge fra 2020). Til tross for denne utbredte forankringen av AT i skolen, er det fortsatt mangel på allment kjent forståelse for hva AT faktisk innebærer.

MASCOT (Mathematics, Science and Computational Thinking) tar sikte på å utvikle kunnskap om lærings- og vurderingsprosessene i algoritmisk tenkning i lærerutdanning og skole, primært innen matematikk og naturfag. Prosjektets forskning skal videre danne grunnlag for utvikling av nye undervisnings- og vurderingspraksiser. Det er et mål å sørge for at kunnskap fra forskning i skoler og lærerutdanningsprogrammer gjensidig informerer hverandre for å forbedre profesjonell undervisnings- og vurderingspraksis på begge arenaer.

Prosjektet vil oppnå dette ved å gjennomføre intervensjoner ved lærerutdanningsprogrammer og skoler knyttet til de Nordiske deltagerinstitusjoner, og legger vekt på samarbeid og utveksling og mellom partnerne for å trekke lærdom fra hverandres ekspertise. MASCOT sikter mot å utvikle en helhetlig introduksjon til algoritmisk tenkning (ev. tillegg som profesjonell kompetanse) i lærerutdanning med vekt på anvendelser i matematikk og naturfag. I tillegg til nært samarbeid med skoler, er det et mål å utvikle forskningsbaserte undervisnings- og vurderingspraksiser.   

MASCOT er organisert som et samarbeidsprosjekt basert på et langtidssamarbeid mellom lærere, studenter og forskere. Den overordnede forskningstilnærmingen er design-basert forskning (design-based research). MASCOT er et  tverrfaglig forskningsprosjekt som samler et konsortium av eksperter fra ledende nordiske lærerutdanningsinstitusjoner i Norge, Finland og Danmark og involverer 5 partnerskoler i Norge og Finland.

  • Samarbeidspartnere

    • Kalle Jutti, University of Helsinki 
    • Jari Lavonen, University of Helsinki 
    • Anni Loukomies, University of Helsinki
    • Ari Myllyviita, Kulosaari secondary school 
    • Aleksi Markkanen, Viikki teacher training school 
    • Anne Holt, Høyskolen Innlandet 
    • Kristin Ebbesen, Høyskolen Innlandet 
    • Vibeke Schrøder, Københavns Professionshøjskole 
    • Mads Middelboe Rehder, Københavns Professionshøjskole 
    • Thilde Emilie Møller, Københavns Professionshøjskole 
    • Linda Kristiansen, Vigernes skole 
    • Dag Andreas Hansen, Teglverket skole 
    • Ina Camilla Lauvli Engan, Teglverket skole 
    • Marianne Brunvoll, Fagerlund skole 
    • Tor Erik Kleven, Fagerlund skole
  • Medlemmer

      Laster inn ...