En gruppe filmkunststudenter sitter i en trapp/et auditorium på Nordic Docs sammen med lærer Jon Jerstad.

Filmstudenter fyller lerretet på Nordic/Docs

Filmkunststudentene fra OsloMet er sterkt representert når Nordic/Docs, dokumentarfilmfestivalen i Fredrikstad, arrangeres denne uka.

Årets festival er den niende i rekken. På lerretet kan du se dokumentarfilmer fra inn- og utland, og blant dem ni filmer laget av studenter ved videreutdanningene filmkunst 1- dokumentar og filmkunst 2 - dokumentar fordypning.

– Fire av filmene vises som en del av hovedprogrammet, de resterende fremvises i et eksklusivt OsloMet program med samtaler om filmene etterpå, forteller fagansvarlig på studiet, Jon Jerstad.

– De fleste av disse ni er eksamensfilmer som ble levert i mai og oktober i år. De er vurdert på lik linje med profesjonelle filmer i bransjen.

Anerkjent filmfestival

Filmkunststudent Juno Jensen deltar med "Og jorden slukte oss". Hun gleder seg til å vise filmen for et større publikum.

– Det er en utrolig flott mulighet, både det å få vise filmen sin på lerret og å nå et bredere publikum.

– Nordic Docs er en dokumentarfilmfestival i verdensklasse, så dette er stas, smiler hun.

Junos film «Og jorden slukte oss» vises som endel av hovedprogrammet. Opptakene er gjort i skredområdet i Gjerdrum.

– Selv om Gjerdrum er motivet, vil jeg gjerne få presisere at dette ikke nødvendigvis er en film om skredet, men en poetisk refleksjon om naturen, mennesket og tilværelsens iboende usikkerhet.

– Det som skjedde i Gjerdrum vekket en slags ur-frykt i meg - det at bakken bare kan forsvinne under oss på den måten. Rett etter skredet, komponerte jeg et stykke på piano som het «And the earth swallowed us». Filmen "Og jorden slukte oss" ble en forlengelse av dette arbeidet, hvor musikken og en indre dialog, akkompagnerer bildene, forklarer Juno.

Bilde fra filmen. Vi ser ansiktet til en dame som smiler. Bak henne ser vi havet og noen snødekte fjell.

Fra filmen "Litt fantastisk" av Eivind H. Natvig

Medstudent Eivind H. Natvig står bak «Litt fantastisk», en film om skrei og kjærlighet. Også han er fornøyd med å få vise filmen på Nordic/Docs.

– En film som ingen ser har jo ingen verdi og det er klart vi lager dem for at de skal bli sett. Derfor er alle publikumsvisninger fantastiske!

– Det er verdifullt å få vist filmene til fagfolk og å knytte kontakter, bli inspirert og utvikle seg, sier Eivind.

«Litt fantastisk» handler om havet, menneskelige relasjoner, torsk, liv, død, kjærlighet og tidevann.

– Etter flere år med fantastisk fiske kom aldri skreien til Vestfjorden i år, og premisset for prosjektet mitt endret seg. Det var bare å la historien finne seg selv og å være med på reisen - og foredle det som skjedde etter beste evne, forklarer han.

Ny kunnskap og faglig påfyll

Han har arbeidet i 20 år som visuell journalist og billedkunstner nasjonalt og internasjonalt. Juno har bakgrunn som musiker, artist og komponist.

– Hvorfor valgte dere å studere filmkunst?

– For meg var tiden moden for å studere og film er et mektig medium jeg i flere år hadde lekt med tanken på å utforske, forteller Eivind.

– Jeg fant studiet ved en tilfeldighet, og det så lovende ut. Etter den første samlingen kjente jeg at dette var et godt sted for meg å være og utvikle ideer og filmer. Jeg hadde gått direkte videre på et masterstudium med Jon Jerstad om det eksisterte, sier han.

Juno forteller at hun valgte Filmkunst 1 - dokumentar fordi det ga muligheten til kreativt påfyll ved siden av liv og jobb.

–  Vi møtes i helgene på dette studiet, så det lar seg kombinere med andre ting.

– Jeg hadde lekt med egne musikkfilmer i noen år, samt komponert for kort fiksjon, og følte jeg var klar for å lære mer.

– Filmkunst og den filosofiske tilnærmingen til lærer Jon passet meg perfekt, sier hun.

Trygt og kreativt læringsmiljø

Begge roser miljøet på studiet.

– Jeg synes miljøet har vært nært, varmt og tillitvekkende. Vi har hatt mange gode samtaler om inntrykk og personlige opplevelser rundt film på en måte som nesten kan minne om gruppeterapi, reflekterer Juno.

– Det er veldig viktig i en utdanningssituasjon hvor man er sårbar og viser frem kreativt arbeid, understreker hun.

Natvig skryter også av medstudenter og lærer.

– Det er et godt og generøst miljø blant studentene, men også fra fagansvarlig Jon Jerstad som gir mye av seg selv og sin kunnskap.

– Han har en evne som er sjelden, mener Eivind. Jon er god til å få folk til å gjøre sitt beste og foredle egen visjon og kunnskap, fremfor å fortelle hvordan en film skal løses. Han veileder og gir studentene trygghet til å ta sjanser.

– En slik generøs holdning til studentene gjør at alle yter og gir mye av seg selv. På den måten etableres et særdeles godt og tillitsfullt rom for å skape ting, avslutter han.

Om programmet

Filmene fra filmkunststudiet som vises på festivalen er:

I tillegg er det kinoprogram med filmanalyse på søndag:

Studentprogrammet er først og fremst filmer som egner seg for analyse i et samlet program.

Alle filmene unntatt "Sommerbarna" er laget som del av filmkunstemnene. "Sommerbarna" ble laget av en av studentene parallelt med studiet.

Se Juno Jensens "Og jorden slukte oss" (vimeo.com)

Les om Nordic/Docs  - dokumentarfilmfestivalen i Fredrikstad (nordicdocs.no)

Publisert: 12.11.2021 | Hilde M. Kringeland