To studenter som måler på et apparat

Vil måle blodtrykk på en enklere måte

Studentene på spesialiseringen Medisinsk teknologi på Bachelor i elektronikkingeniør utforsker en ny kombinasjon av EKG og PPG som vil gi en smidigere blodtrykksmåling.

– I prosjektet skal studentene undersøke sammenhengen mellom blodtrykk og Pulse transit time (PTT) ved å se på tidsintervallet mellom pulstoppene i R-bølgen i elektrokardiogram (EKG) og optisk fotopletysmografi (PPG), sier Morten Ødegård, overingeniør på Institutt for maskin og elektronikk (MEK).

Denne type målemetode kan være nyttig for å designe et målesystem for lagtidsmåling av blodtrykk uten den tradisjonelle blodtrykksmansjetten.

– Imidlertid kan det hende at PTT-baserte blodtrykkeestimat ikke er tilstrekkelig nøyaktig fordi reguleringen av blodtrykket i menneskekroppen er en mere kompleks fysiologisk prosess. Dette er noe av det studentene skal erfare og undersøke gjennom prosjektet, sier Ødegård.

Enklere hverdag for helsepersonell og pasienter

Studentene Marlene Sagplass og Ragnar Darri Ingason gleder seg til å ta fatt på det spennende prosjektet.

– For mange pasienter er det nødvendig å foreta blodtrykksmålinger flere ganger i døgnet, og det kan være både ubehagelig og stressende å ha den tradisjonelle strammende mansjetten rundt overarmen. I tillegg kan det være mange som ikke ønsker å ta på seg et tradisjonelt EKG-apparat, det er både tidskrevende og krever at pasienten kler av seg, sier Sagplass.

Gjennom det 13 uker lange prosjektet skal hun sammen med medstudentene lage et fullverdig EKG og PPG instrument samt teste ut om kombinasjonen av disse to gir ønsket resultat.

– Nå holder vi på å sette oss godt inn i teorien og innhente informasjon. Det er lærerikt at vi får teste ut hva som fungerer og ikke underveis, det er prøving og feiling man virkelig lærer av. Vi skal både lage en kravspek, utvikle instrumentene fysisk og koble dem sammen, sier Ragnar Darri Ingason.

Begge går andre året på bachelor i elektronikkingeniør og syns det er motiverende å skape noe som kan gjøre hverdagen enklere for helsepersonell og pasienter.

Studenter som jobber med oppgave.

Praten og latteren sitter løst når studentene jobber med oppgaven. Fra venstre: Ragnar Darri Ingason, Marlene Sagplass, Kathir Balasundaram og Omar J Mir. Foto: Kari Anne Røysland.

Utstyr innen helsesektoren blir stadig mer avansert og dette er viktig kompetanse og kunnskap å ta med seg videre. – Marlene Sagplass

Ønsket å utvikle ferdighetene våre

Abdulrahman Nameer Zaghlool og Oliver Langvik Veland jobber som ingeniører på Stavanger universitetssykehus. De hadde hørt om emnet som var en del av elektronikkingeniørutdanningen på OsloMet og søkte om å få delta.

– Vi ønsket å utvikle ferdighetene våre, fornye kunnskapen vår og lære mer om medisinske signaler. I en travel hverdag har vi ikke så god tid til å dykke ned i problemstillinger, så vi ser fram til å ha tid til å jobbe med dette prosjektet, sier Veland.

– Det er også krav om DSB-godkjenning i de stillingene vi har. Det vil si at man er godkjent for å drive reparasjoner og vedlikehold på medisinsk utstyr. Dette emnet tar vi som en del av denne godkjenningen, sier Zaghlool.

To studenter som jobber på pc

Abdulrahman Nameer Zaghlool og Oliver Langvik Veland jobber med informasjonsinnhenting.

Spørsmål om studiet?

Vil måle blodsukker uten å stikke

Diabetespasienter bør kunne sjekke blodsukkernivået uten å stikke i fingeren. Studentene i medisinsk teknologi prøver å finne en løsning.

Bilde av elektroingeniørstudent Sindre Lilleseth, som gir en foreløpig demonstrasjon av blodsukkermåling.
Publisert: 04.02.2022 | Kari Anne Røysland