English version

Kvalitetssystemet

Kvalitetssystemet skal sikre at utdanningene ved OsloMet blir systematisk evaluert og holder høy kvalitet.

Kvalitetssystemet omfatter all utdanning på OsloMet: Bachelor-, master- og ph.d.-utdanninger samt etter- og videreutdanning. Systemet omfatter hele studentreisen fra opptak til gjennomført utdanning, samt rammefaktorer.

Kvalitetssystemet har følgende hovedfunksjoner:

  • å legge gode rammer, og støtte opp under OsloMets hovedmål om å være en ledende leverandør av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap til velferdssamfunnet
  • å fremme kvalitet i eksisterende og planlagte utdanningstilbud og sikre at studentene oppnår fastsatt læringsutbytte 
  • å avdekke og sikre oppfølging av sviktende kvalitet i utdanningene
  • å synliggjøre og dokumentere kvalitetsarbeidet ved OsloMet

Gjennomføringen av sentrale deler av kvalitetsarbeidet, i form av evaluerings- og analysearbeid, samt årlig rapportering om utdanningskvalitet er organisert rundt emne, studieprogram og studieportefølje.

Rapporteringsprosessene med ansvar og tilbakemeldingssløyfer ved OsloMet oppsummeres i figuren under. For å ivareta videreutvikling av kvaliteten er systemet basert på tilbakemeldingssløyfer. Vurdering og analyse skal føre til oppfølging og tiltak på lavest mulig nivå i organisasjonen. 

Illustrasjon som viser hierarkiet i en rapporteringsprosess, fra emne til styret.

Illustrasjon som viser hierarkiet i en rapporteringsprosess. Fra nederst til øverst: emne, program, institutt, fakultet, institusjon og styret.

Styret

  • Har ansvar for at den faglige virksomheten holder høy kvalitet.
  • Gir styringssignaler for prioriteringer for neste periode og påser at budsjettmessige prioriteringer og øvrige beslutninger legger til rette for god kvalitetsutvikling av universitetets studieportefølje.

Institusjon

  • Rektoratet har overordnet ansvar for kvalitetsarbeidet ved OsloMet, og for at styret får informasjon om studiekvaliteten.
  • Rektor har ansvar for at styrets føringer følges opp i de årlige styringsdialogmøtene med fakultetene. 

Fakultet

  • Dekan/senterleder har overordnet strategisk og koordinerende ansvar for all utdasnnings- og FoU-virksomhet ved fakultet/senter.
  • Dekan/senterleder har ansvar for at styrets føringer og fakultetenes egne handlingsplaner/tiltak for å  bedre utdanningskvaliteten følges opp. 

Institutt

  • Instituttleder har ansvar for kvalitetssikring og utvikling av instituttets utdanninger og samlet portefølje.
  • Instituttleder har ansvar for å følge opp styrets og fakultetets føringer og instituttets egne handlingsplaner i arbeid med kvalitetssikring og utvikling av instituttets studieportefølje. 

Program

  • Studieprogramansvarlig har faglig ansvar for studieprogrammet som helhet. 
  • Studieprogramansvarlig har ansvar for å følge opp instituttets handlingsplaner i arbeid med kvalitetssikring og utvikling av studieprogrammet. 

Emne

  • Emneansvarlig har ansvar for planlegging, gjennomføring og utvikling av emnet.
  • Emneansvarlig har ansvar for å følge opp emnets og instituttets handlingsplaner i arbeid med kvalitetssikring og utvikling av emnet. 

Krav og regelverk

Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) pålegger alle universiteter og høyskoler å ha et system for kvalitetssikring som sikrer og videreutvikler kvaliteten i utdanningene.

I tillegg er det en rekke nasjonale og lokale krav til og føringer for kvalitetsarbeid i følgende eksterne og interne forskrifter og styringsdokumenter: