English version

LASTING: Bærekraft gjennom produktlevetid

Hvordan kan levetiden til forbruksvarer forlenges?

Spørsmålet er viktig fordi mye tyder på at varige produkter fører til mindre materialutvinning, energibruk og miljøutslipp i alle faser av et produkts levetid, inkludert transport.

Til tross for dette har produktets levetid i liten grad vært del av miljødiskursen og den offentlige debatten, og det er heller ikke høyt oppe på agendaene til industrier eller private husholdninger. Det nåværende systemet bidrar tvert i mot til å erstatte eksisterende varer med nye produkter, i stedet for å vedlikeholde, reparere eller justere de nåværende.

Gjennom å studere klær og tekstiler, møbler og hvitevarer, vil LASTING undersøke hvordan vi kan holde produkter, materialer og ressurser i bruk lenge gjennom en helhetlig tilnærming, inkludert reguleringer og forskrifter, produksjon og design, og forbrukerpraksis. Prosjektet vil også fremme produkters levetid som et viktig element i miljødiskursen, og ved å påvirke sentrale aktører og beslutningstakere til å implementere effektive politiske virkemidler som fremmer produktkvalitet og forbrukerrettigheter.

Prosjektet vil generere tverrfaglig kunnskap for å måle betydningen av produkters holdbarhet. Videre vil det forene virksomheter som fokuserer på produkters holdbarhet, utvikle nye ideer og prosjekter, som demonstrer hvordan levetid kan være en del av en bærekraftig forretningsmodell.

  • Prosjektdeltakere ved SIFO

      Laster inn ...
    • Samarbeidspartnere

      • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
      • University of the Arts London
      • NiceFashion
      • Forbrukerrådet
      • Framtiden i våre hender
      • Miljømerking Norge/Svanen
      • Oleana
      • Miele
      • Livid Jeans
      • HAiKw /
      • IKEA Norge
      • Studio Føy
      • Norsk Industri – Designindustrien (Møbelfakta)

    Nyheter fra prosjektet

    Ønsker bedre produkter med lengre levetid

    Nytt forskningsprosjekt skal se på hva vi kan gjøre for øke levetiden til produkter. Prosjektlederen har flere gode råd til forbrukerne.

    kvinner utenfor butikk kikker på bruktmøbler