Fem ting du kan gjøre for å holde deg faglig oppdatert etter endt utdanning

Fire studenter sitter og jobber sammen ved et bord.

1. Knytt kontakt med foreleserne dine på LinkedIn

Mange av dem bruker LinkedIn til å dele fagstoff, delta i samtaler og debatter med kolleger, og invitere til relevante arrangementer. Det å følge de som har undervist deg på OsloMet er en lavterskelmåte å holde deg oppdatert på fagfeltet ditt på.

Etter hvert kan du bruke LinkedIn mer aktivt, hvis du føler for det. Du kan for eksempel delta i faglige diskusjoner med dine undervisere der, eller dele dine erfaringer fra arbeidslivet.

2. Hold kontakten med dine medstudenter

Mange får venner for livet i studietiden, men i tillegg til å opprettholde sosial kontakt, oppfordrer vi deg til å huske at de du studerte sammen med kan være faglige ressurser og sparringspartnere.

Enten dere holder kontakten på LinkedIn eller om dere avtaler å møtes digitalt eller fysisk etter hvert, kan det være en idé å bruke hverandre til å:

3. Meld deg inn i en av de mange alumnigruppene som finnes ved OsloMet

Alumnigrupper er en plattform for å dele faglige oppdateringer, utveksle erfaringer og planlegge arrangementer. I en alumnigruppe kan du knytte kontakt med andre som har studert det samme som deg, men som har vært ute i arbeidslivet i noen år.

I gruppene blir det også delt lenker til seminarer, konferanser og andre arrangementer som holdes på våre studiesteder, og hvor alumni som oftest er velkomne til å delta.

4. Fortsett å bruke Universitetsbiblioteket

Alumni kan fortsatt benytte seg av mange av ressursene som Universitetsbiblioteket besitter. Per i dag tilbyr UB ikke fjerntilgang for tidligere studenter, så for å benytte deg av ressursene til bibliotekene må du oppsøke et av de fysiske bibliotekene. På bibliotekene kan du lese både elektroniske og papirutgaver av tidsskrifter, i tillegg til å låne bøker.

5. Abonner på nyhetsbrevene til OsloMet og podkasten Viten+snakkis

Universitetet sender ut nyhetsbrev hver uke hvor det blir delt nye forskningsfunn og invitasjoner til faglige arrangementer som holdes på OsloMet.

I hver episode av podkasten intervjuer vi en eller flere forskere om et dagsaktuelt tema og tar et dypdykk i forskningen deres.

Etter noen år i arbeidslivet vil du kanskje føle deg klar for å ta mer utdanning. Da håper vi du vil vurdere å komme tilbake til OsloMet og ta en etter- eller videreutdanning hos oss. Vår portefølje blir stadig oppdatert og justert i tråd med utviklingen i arbeidsmarkedet.

Mer om jobbsøking og karriere

Gutt som står i Ekebergåsen og kikker utover Oslo i kikkert
Karriererveiledernes 10 tips til deg som er nyutdannet: Slik får du jobb under koronakrisen

Er du usikker på veien videre etter studiene? Her er ti gode råd for å få jobb i et annerledes arbeidsmarked.

Prabriti Tiwari ser i kameraet og smiler. Hun står i et åpent kontorlandskap
Ni tips til deg som skal ut i ny jobb

Plutselig er den der - dagen da du ikke lenger er student, men skal møte opp på jobb og bruke utdanningen din. Her er noen smarte råd fra to som har erfaringen friskt i minne.

Ein ung mann sit i sosialt lag saman med fleire andre personar som sit med ryggen til.
Kvifor skal du bry deg om nettverket ditt?

Trur du at det berre er kvalifikasjonane dine som avgjer om du får jobben eller ikkje? Så enkelt er det ikkje. Nettverk tel!