Sliter du økonomisk? Du kan bruke mindre på jula uten at det går utover tradisjonene

Et barn pynter juletreet.

Denne jula er det mange av oss som har dårligere råd enn vanlig. Hvordan kan vi bruke mindre penger på gaver, pynt, familieselskaper og mat uten at det går utover tradisjonene, familie og venner?

– Det som er viktigst for oss i jula er feiring med familie, tradisjon og nostalgi. Flere har fått dårligere råd i år og klimadebatten er aktuell som aldri før. Kanskje kan denne jula være en mulighet til å vri julefeiringen fra det kommersielle til det jula egentlig handler om, sier SIFO-forsker Anita Borch ved OsloMet.

Flere sliter økonomisk

Ifølge en SIFO-rapport som kom høsten 2022, er fem prosent av norske husholdninger i alvorlige økonomiske vanskeligheter, mens 11 prosent sliter økonomisk. Det er en dobling fra året før. I tillegg er bare halvparten av norske husholdninger nå trygge økonomisk.

Den norske julefeiringen

Sju av ti svarer at jula har stor betydning for dem, ifølge en SIFO-rapport som kom i 2019 om den norske jula. Lignende undersøkelser ble også gjennomført i 1994, 1998, 2001, 2004 og 2012.

Det folk setter mest pris på er det sosiale samværet, maten, måltidene og tradisjonene.

I jula holder vi på tradisjonene. Vi spiser like usunt, liker å pynte oss med pene klær og gir stort sett like mange gaver, hvis vi sammenlikner med resultatene fra tidligere undersøkelser.

Folk mener at kjøpe- og gavepresset er det mest utfordrende ved juleritualet. Relativt mange uttrykte også at store økonomiske utgifter og mange forberedelser og gjøremål var utfordrende.

Hvordan kommer dette til å påvirke julefeiringen i år?

Viktige tradisjoner

– Jula handler mye om tradisjon. Vi gjør slik vi pleier å gjøre.  Vi gir omtrent like mye som før og spiser den maten vi pleier å spise, forteller Borch (Se faktaboks).

Derfor tror hun de fleste av oss ikke kommer til å endre så mye selv om vi har dårligere råd.

–  I all hovedsak tror jeg folk kommer til å feire slik som de pleier, men i noen kretser kommer man nok til å forsøke å tenke nytt.

Lett å trå feil

Så hvordan kan du tenke nytt? Når det gjelder julegaver kan det være vanskelig å endre tradisjonene.

Hvis du for eksempel ikke gir en julegave til en du pleier å gi til eller gir en mye billigere gave enn tidligere, sender du noen signaler til mottaker.

– Det er lett å så tvil om relasjonen til den du gir gaver til. For å unngå det, gir vi gjerne det som er forventet, sier Borch.

Portrett av forsker Anita Borch.

SIFO-forsker Anita Borch ved OsloMet. Foto: Eivind Røhne / OsloMet

Forbered folk

Hvis du har mindre mulighet til å gi gaver i år, er det derfor lurt å ta det opp på forhånd.

– Det er viktig å forberede folk på det. Luft det på forhånd, slik at du ikke sårer noen. Hvis du gjør det, tror jeg folk har stor forståelse for det.

Tenk alternativt

Gaver trenger ikke nødvendigvis å være dyre. Du kan lage ting selv, gi bort arvestykker, kjøpe brukt eller gi bort opplevelser. Det viktigste er at du ser an personen som skal få gaven.

Den ideelle julegaven er en gave som treffer, ifølge Borch.

– Den perfekte gaven skal vise litt mer kunnskap om mottaker enn mottaker visste at giver hadde. Hvis gaven signaliserer at du har brukt tid i stedet for penger, vil ikke relasjonen til mottakeren lide, understreker Borch.

Opplevelser og brukte gaver

Selv om vi kanskje skulle tro det, har ikke andelen som gir klimavennlige gaver slik som opplevelser, etiske gaver og brukte gaver økt de siste årene.

–  Det er en liten andel som gir slike gaver, og det har ikke økt. Dette er vanligst blant de unge i byene, forteller Borch.

Hun tror denne typen gaver vil kunne øke i noen kretser i år.

Hvor kan du spare?

Det går også an å bruke mindre penger på juleselskaper, mat, pynt og finklær uten at det går utover julefølelsen.

–  Tenk gjennom hvor du kan spare inn uten at det går utover selve kjernen i julefeiringen. Noen endringer kan du gjøre uten at andre merker det, sier hun.

For eksempel ved å velge billigere alternativer, lage ting selv eller gjenbruke.

Snakk om det!

– Du kan også be folk ta med en flaske vin eller du kan spørre om de ikke kan ta med den fantastiske eplekaka med is som er så god.

Hvis du må gjøre store endringer i julefeiringen for å spare penger, anbefaler hun å snakke med de involverte.

– Kanskje noen andre i familien kan holde juleselskapet dette året, eller kanskje dere kan spleise? Jeg tror de fleste har stor forståelse for det hvis du har dårligere råd i år, avslutter hun.

Referanser

Christian Poppe og Elaine Kempson: Dyrtid under oppseiling II. Husholdenes økonomiske trygghet i 2022 (oda.oslomet.no). SIFO-rapport nr. 8-2022.

Annechen Bahr Bugge, Ingun Grimstad Klepp, Anita Borch, Alexander Schjøll, Kirsi Laitala og Vilde Haugrønning: Jul – pynt, gaver, mat og klær. SIFO-rapport nr. 12-2019 (oda.oslomet.no)