Gaming i jula: Mer sosialt enn du tror

Skjermbilde fra spillet HayDay med juledekorasjoner

Kort oppsummert

  • Gaming er en viktig sosial arena der barn kan være sammen, uavhengig av sted.
  • Det er vanlig å gi gaver i spill. Skins oppleves som verdifulle og ønskes ofte foran klær til seg selv.
  • Foreldre bør anerkjenne gaming og gjerne spille med barna.
  • Spill og butikker bruker nedtellinger og tidsfrister for å få barna til å kjøpe. Presset øker i høytider, men mange barn er kritiske forbrukere.

Deler av denne teksten er laget ved hjelp av SIKT KI-chat. Teksten er kvalitetssikret av OsloMet.

Julepynt, nisseluer, juletilbud i butikken og et dryss av snø. I desember er julestemningen på topp i dataspillene.

– Julen ser egentlig ikke så ulik ut i spill enn i den fysiske verden, sier OsloMet-forsker Kamilla Knutsen Steinnes.

Sammen med kollega Clara Julia Reich forsker hun på dataspill. De ser at spillingen er en viktig sosial arena for mange barn og unge, ikke minst i høytider som jula.

Gaming kan være en fin måte å kose seg og ha det gøy på i jula, kanskje sammen med venner eller familie – Clara Julia Reich

Pynter og gir gaver i spillet

– Gaming kan være en fin måte å kose seg og ha det gøy på i jula, kanskje sammen med venner eller familie, sier Reich.

I spillet kan de være sammen selv om de feirer jul på forskjellige steder. 

Mange pynter og tar på seg juleantrekk i spillene, det er egne julearrangementer og flere av de mest populærere streamerne donerer penger til gode formål.

Det er en kultur for å gi gaver, og barna liker godt å bytte, låne og gi hverandre ting inne i spillet.

– Erfarne spillere gir ofte gaver, spesielt til de som er nye, eller spillere som ikke er så veldig gode.

Det er fordi de vet hvordan det føles å være ny i spill og bare ha gratis skins, sier Steinnes.

Skins gjør det mulig å endre utseendet til spillkarakteren, i form av klær, utseende, utstyr eller våpen.

– Hvis du bare bruker gratistingene sender det et signal om at du har ikke penger eller ikke har brukt mye tid, og dermed ikke er så god i spillet. 

Portrett av Clara Julia Reich

Det er en kultur for å gi gaver i dataspill, og barna liker godt å bytte, låne og gi hverandre ting, forteller OsloMet-forsker Clara Julia Reich. Foto: Sonja Balci

Vil heller ha skins enn ekte klær

– Vi ser at norske barn og unge ofte setter opp ønskelister i spill, og flere ønsker seg heller skins i spillet enn klær til seg selv. Det viser hvor viktig spillkarakteren er for barn.

Noen voksne er skeptiske til å gi barna spillgaver, og tenker det er penger ut av vinduet. 

For barn oppleves gaver i spill som noe veldig sosialt og verdifullt. Det er det samme som å få en fotball til jul – Kamilla Knutsen Steinnes

– Men for barn oppleves gaver i spill som noe veldig sosialt og verdifullt. Det er det samme som å få en fotball til jul, sier Steinnes.

Elsker å spille med foreldrene

Ifølge tall fra Medietilsynet gamer så mange som 86 prosent av alle 9 - 18 åringer, halvparten av dem daglig. Dermed er dataspill en av de viktigste fritidsaktivitetene for barn og unge.

Forskerne tror ikke den bevisstheten har sunket helt inn hos alle foreldre. De råder dem til å prøve å forstå hvorfor dette er så viktig for barna.

– Noe barna elsker, er hvis foreldrene tar seg tid til å spille litt med dem. Det er det beste de vet, sier Reich. 

For noen kan jul med familien også være komplisert og vanskelig. 

– Da kan dataspill være en fin mulighet til å få en pause. Det kan være en trygg arena hvor man føler på mestring og glede.

Møter venner, ikke skumle fremmede

Men hva med farene som kan lure i dataspill?

– Det har vært en myte om at barn møter mange fremmede i dataspill, men det er veldig sjeldent. De aller fleste spiller med vennene sine, sier Steinnes.

– Det å spille med fremmede er ikke like gøy og sosialt. Barna liker å være sammen med vennene sine og fortsetter ofte samtalene fra skolen eller fritida når de gamer. 

Reich sier at mange barn er oppmerksomme på farene og er ganske forsiktige. Det er vanlig å ha lukkede spillkontoer, og mange spiller også på egne servere der bare vennene har tilgang. Likevel mener hun det fortsatt viktig at man snakker om det og at det er bevissthet rundt problemet.

Portrett av Kamilla Knutsen Steinnes

Det er en myte at barn møter mange fremmede i dataspill, men de aller fleste spiller med vennene sine, sier Kamilla Knutsen Steinnes. Foto: Sonja Balci

Vanskelig å rive seg løs

Noe som kan bryte juleidyllen er når poden ikke klarer å rive seg løs fra spillet i tide til å rekke juleselskap med familien. 

– Spillene er designet for å holde deg der så lenge som mulig, for da tjener de penger.

Slik manipulerende design gjør det vanskelig for de som spiller å avslutte, og for barn kan det være en ekstra utfordring.

Forskerne oppfordrer foreldrene til å snakke med barna om hvordan dette virker, og være åpne om at det kan være vanskelig å rive seg løs, også for voksne. 

Samme mekanisme finnes i spillbutikkene, der det ofte er tidsbegrensede tilbud med nedtelling, noe som kan skape stress og en redsel for å gå glipp av noe. 

– Vi har sett nedtellingsmekanismer på så lite som 60 sekunder. Da kan man lett ta lite overveide valg, og bare trykke på kjøp. 

Forskerne ser at det kommersielle presset mot barn er stort, og at det øker rundt høytidene.

– Den gode nyheten er at det har noen barn òg lagt merke til. De er veldig kritiske og har god forbrukerkompetanse. Det er nok fordi de møter på så mye av det.

Kontakt

Laster inn ...

Relatert forskning

barn som går i byen
Slik bruker barn klær for å passe inn

En ny studie viser hvordan barn i Oslo utforsker sosiale normer og fellesskap gjennom garderoben, og hvorfor det å være lik de andre er viktigere enn å skille seg ut.

smilende jente som spiller dataspill
– Vanskeligere for jenter å bli godtatt som gamere

Gamingkulturen er sterkt kjønnet. Selv om jenter bruker penger på å få den riktige identiteten som gamer blir de ikke alltid godtatt.

Menneskemengde ser opp til KSI og Logan Paul på scenen når de lanserer drikken Prime i Oslo.
Massiv markedsføring av usunn mat og drikke på sosiale medier

Ny forskning viser hvordan sports- og energidrikker som Prime og Monster markedsføres på sosiale medier av influensere som er populære hos barn og unge. Nå vil myndighetene ha strengere regulering.

gutt som spiller Fortnite
Barn kjøper seg populære i dataspill

Risikerer å bli mobbet eller utestengt hvis de ikke har brukt penger på utseende eller utstyr. Forskere har kartlagt hvordan unge blir manipulert til å bruke penger.

Publisert: 12.12.2025
Sist oppdatert: 12.12.2025
Tekst: Åshild Losnegard
Foto: Skjermbilde fra HayDay / Sonja Balci