Slik påvirker ferien jobblivet

Mor og sønn går på et svaberg ut mot havet.

Endelig ferie. Tid for å lade batteriene og komme tilbake på jobb uthvilt og full av motivasjon og engasjement. Men er det slik?

Professor Christina Nerstad ved OsloMet forsker på motivasjon og jobbengasjement. Nå har forskeren gjennomgått en rekke forskningsstudier (se referanser nederst i saken) for å finne ut mer om hva ferien gjør med oss.

– Forskningen viser at det er bra med ferie. Det gir deg muligheten til nødvendig hvile og restitusjon. Ferie gir deg også mer positive følelser og reduserer opplevelsen av å være utbrent, sier hun.

Ferien kan gi deg økt jobbengasjement og arbeidsglede. Helse og velvære blir også bedre av ferie. Du får høyere energinivå og tiltakslyst.

Men «ferieeffekten» er dessverre kortvarig.

– De positive konsekvensene av ferie forsvinner gradvis etter ferien er over. Studier viser at fra en til fire uker etter ferieslutt, så er effekten borte, sier Nerstad.

Portrett av Christina Nerstad.

Kort eller lang ferie?

Er det mer gunstig med lange ferieavbrekk enn korte og intense ferier? På dette området er forskerne litt uenige.

– Det er ikke noe som tyder på at lange ferier nødvendigvis er mer gunstig enn korte. Det er hyppighet som er viktig, ifølge forskerne. Så ta gjerne oftere og kortere ukesferier. Det vil kunne gi positive konsekvenser, sier hun.

Da får du fordelt «ferieeffekten» utover året.

Ikke bland jobb og fritid

Et viktig spørsmål for både ansatte og ledelse er hvordan ta vare på de positive konsekvensene av ferie lengst mulig.

Ifølge forskningen er det helt avgjørende at det blir nok hvile og restitusjon, det vil kunne forlenge de gode virkningene av ferie.

Nerstad råder folk til å utnytte helgene godt, og ikke minst, ha et tydelig skille mellom jobb og fritid.

– Ta helt fri når du har fri, sier hun.

Ledelsen har et ansvar

Her er det viktig at ledelsen også legger til rette for at de ansatte får nødvendig hvile og mindre tidspress.

Ledelsen kan også være tydelig på at det ikke forventes at medarbeidere er tilgjengelig på e-post og telefon når de har fri, mener Nerstad.

Det kan bidra til at «ferieeffekten» varer lenger ut i de mørke månedene.

Hvordan få mest mulig ut av ferien?

– Hvis du har veldig mye å gjøre rett før ferien og rett etter ferien, kan de positive konsekvensene av ferien gå fortere over, sier Nerstad og viser til en studie fra 2018.

Skal du få mest mulig positivt ut av ferien, krever det planlegging slik at du får en gradvis nedtrapping mot ferie og gradvis opptrapping etter ferien. Da er det viktig å sørge for at tiden før ferien er stappfull av uferdige gjøremål og tidsfrister.

Ha forventninger til ferien

Forskningen viser også at det å glede seg og ha positive forventninger til selve ferien, kan forsterke de positive konsekvensene av ferie.

Nerstad råder folk til å ikke tenke negativt om jobben i ferien, det vil bare kunne svekke det positive som ferien bidrar til.

– Se heller på mulighetene og hva du gleder deg til når du er tilbake på jobb.

God ferie!

Referanser

De Bloom, J., Geurts, S. A., & Kompier, M. A. (2013). Vacation (after-) effects on employee health and well-being, and the role of vacation activities, experiences and sleep. Journal of Happiness Studies, 14, 613–633.

De Bloom, J., Geurts, S. A., Taris, T. W., Sonnentag, S., de Weerth, C., & Kompier, M. A. (2010). Effects of vacation from work on health and well-being: Lots of fun, quickly gone. Work & Stress, 24, 196–216.

Kühnel, J., & Sonnentag, S. (2011). How long do you benefit from vacation? A closer look at the fade-out of vacation effects. Journal of Organizational Behavior, 32, 125–143.

Nawijn, J., De Bloom, J., & Geurts, S. (2013). Pre-vacation time: Blessing or burden? Leisure Sciences, 35, 33–44.

Nawijn, J., Marchand, M. A., Veenhoven, R., & Vingerhoets, A. J. (2010). Vacationers happier, but most not happier after a holiday. Applied Research in Quality of Life, 5, 35–47.

Syrek, C. J., Weigelt, O., Kühnel, J., & de Bloom, J. (2018). All I want for Christmas is recovery– Changes in employee affective well-being before and after vacation. Work & Stress

Denne saken ble opprinnelig publisert på hioa.no/vitenogpraksis 27.06.2018.

Publisert: 25.10.2018
Sist oppdatert: 01.07.2020