NOVA skal evaluere programmet Flyt og undersøke om det bidrar til å styrke deltakerne på måter som gjør dem bedre rustet til å kunne fullføre og bestå videregående opplæring.
Flyt er et livsmestringsprogram for ungdommer i sårbare livssituasjoner på 10. trinn. Gjennomføringen er lagt til skoleferier, helger og ettermiddager. Flyt er utformet med sikte på å spille en avgjørende rolle for den enkeltes utdanningsløp, noe som i neste omgang vil ha en samfunnsmessig betydning.
Hovedspørsmålet er hvorvidt Flyt bidrar til å styrke deltakerne på måter som gjør dem bedre rustet til å kunne fullføre og bestå videregående opplæring. Den bærende ideen er å gi unge verktøy for å sette dem i stand til å kunne gjennomføre skolen.
Problemstillinger
- I hvilken grad opplever deltakerne økt livsmestring?
- Fører deltakelse i Flyt til økt vennskap?
- Fører deltakelse i Flyt til økt tilstedeværelse på skolen?
- I hvilken grad uttrykker deltakerne at de har fått økt innsikt i egne ønsker og valg for framtiden?
Data
Det samles inn en rekke ulike typer av data. For det første følger vi puljene som gjennomfører Flyt i ulike deler av landet. Disse blir intervjuet på flere tidspunkter – før oppstart, underveis og når de avslutter. Det er videre planer om å innhente informasjon om hva de gjør fem år etter avslutning på Flyt.
For å kunne konkludere om den eventuelle betydningen av Flyt, innhenter vi også informasjon om kontrollgrupper, som er mest mulig identiske med deltakerne. På den måten kan vi sammenlikne unge som deltar i Flyt, med unge som ikke deltar. Foruten kvantitative data, gjennomføres også kvalitative intervjuer.
Relevans
Kunnskapen er relevant for å redusere frafallet fra videregående skole og for å redusere omfanget av utenforskap. I tillegg skal prosjektet bidra med økte livsmestringsferdigheter og mer kunnskap om framtidige muligheter knyttet til arbeid og utdanning.
Hovedfunn fra Flyt-evalueringens del 1
Første del av Flyt-evalueringen fant sted fra 2018–2021. Her er noen av hovedfunnene:
- Økt mestringsfølelse: Mens den opplevde mestringen var lavere blant deltakerne på Flyt før de startet, er mestringsopplevelsen på tilnærmet samme nivå etter avslutning av Flyt. Selvfølelsen ser også ut til å bedres gjennom deltakelse i Flyt.
- Nye sosiale opplevelser: Flyt-ungdommene klarer seg gjennomgående ganske godt faglig, men har utfordringer knyttet til sosiale forhold. Isolasjon, ensomhet og en opplevelse av ikke å få være med, er gjennomgående. Deltakerne opplever at de har fått nyttig sosial trening, men mange opplever fortsatt sosial utenforskap.
- Stedsforskjeller: Flyt er gjennomført på ulike steder i landet. Oppvekstbetingelsene er ulike. Små steder er ofte krevende for unge som opplever sosialt utenforskap ettersom de har få alternative sosiale arenaer.
- Tryggere på å ta egne valg: Deltakerne opplever at de har bedre forutsetninger for å velge studieprogram som er riktig for dem.
-
Prosjektdeltakere
-
Publikasjoner
Jon Rogstad og Mathilde Bjørnset (2021). Unge i Flyt. Om et livsmestringsprogram for ungdom på 10. trinn. NOVA Rapport 4/21 (oda.oslomet.no)