Kort om
Jon Rogstad er forsker I på ungdomsseksjonen på NOVA. Rogstad er dr. polit i sosiologi (2000) fra Universitetet i Oslo. For tiden arbeider han i hovedsak med studier innen forskning åp ungdom og utdanning. Han har i særlig grad satt søkelys på utenforskap, livsmestring, gjennomføring og frafall av videregående opplæring. I tillehh har Rogstad bred erfaring med studier studier innen migrasjons- og integreringsforskningen med særlig fokus på diskriminering, politisk deltakelse og sivilsamfunnets betydning.
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Diskriminering av muslimer i arbeidslivet
I hvor stor grad blir muslimer diskriminert i arbeidslivet, og hvilke tiltak vil kunne motvirke slik diskriminering?
-
European Labour Market Under Pressure – New Knowledge on Pathways to Include Persons in Vulnerable Situations (Paths2Include)
Prosjektet skal belyse ulike dimensjoner ved diskriminering i arbeidslivet i et interseksjonalt perspektiv ved å studere samspillet mellom kjønn og forhold som etnisitet og omsorgsansvar, helse- og familiesituasjoner, utdanning og alder, i syv europeiske land.
-
Evaluering av «Robust ungdom»
«Robust ungdom» er et utviklingsprosjekt som er utformet med sikte på å fungere helsefremmende og forebyggende. NOVA har fått i oppdrag å evaluere prosjektet.
-
Følgeforskning – levekår, oppvekst og utdanning. Områdesatsing i Loddefjord og Olsvik
Temaet for dette prosjektet er prosessen og implementeringen av en områdesatsing i Bergen kommune.
-
Motivasjon og mestring. Evaluering av Flyt
NOVA skal evaluere programmet Flyt og undersøke om det bidrar til å styrke deltakerne på måter som gjør dem bedre rustet til å kunne fullføre og bestå videregående opplæring.
-
Ungdom i endring
Prosjektet tar for seg hvordan sosial ulikhet utspiller seg i ungdomstida.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Rogstad, Jon (2023). Loyalty and Integration Among Young Adults with Minority Backgrounds in Norway. Lerpold, Lin; Wennberg, Karl; Sjöberg, Örjan (Red.). Migration and Integration in a Post-Pandemic World: Socioeconomic Opportunities and Challenges. Chapter 13. s. 343-364. Palgrave Macmillan.
Fossum, Aina; Rogstad, Jon; Smestad, Bjørn (2022). Eksamen på like vilkår?. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning . Vol. 33.
Bjørnset, Mathilde; Sterri, Erika Braanen; Rogstad, Jon (2021). Gjennom Nåløyene. Forskjellsbehandling i rekrutteringsprosesser i offentlige virksomheter. Søkelys på arbeidslivet . Vol. 38.
Rogstad, Jon; Bjørnset, Mathilde; Drange, Nina Eirin; Gjefsen, Hege Marie; Kindt, Marianne Takvam (2021). Fraværsgrensen i videregående skole. Perspektiver, erfaringer og konsekvenser. ISBN: 9788202716196. Cappelen Damm Akademisk.
Rogstad, Jon (2021). Innvandrere og ulikhet. Grønmo, Sigmund; Nilsen, Ann; Christensen, Karen (Red.). Ulikhet : Sosiologiske perspektiver og analyser. Kapittel 13. s. 321-344. Fagbokforlaget.
Birkelund, Gunn Elisabeth; Johannessen, Lars E. F.; Rasmussen, Erik Børve; Rogstad, Jon
(2020).
Experience, stereotypes and discrimination. Employers’ reflections on their hiring behavior.
European Societies
.
Vol. 22.
http://hdl.handle.net/10852/78326
Reegård, Kaja; Rogstad, Jon Christian
(2019).
Lojalitet i spill. Eierskap i implementering av et matematikkdidaktisk tiltak i Oslo-skolen.
Norsk pedagogisk tidsskrift
.
Vol. 103.
https://hdl.handle.net/11250/2641323
Reegård, Kaja; Rogstad, Jon Christian; Hegna, Kristinn
(2019).
Stedlige perspektiver på skoleliv og yrkesfag.
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE)
.
Vol. 3.
http://hdl.handle.net/11250/2633665
Birkelund, Gunn Elisabeth; Chan, Tak Wing; Ugreninov, Elisabeth; Midtbøen, Arnfinn Haagensen; Rogstad, Jon
(2019).
Do terrorist Attacks Affect Ethnic Discrimination in the Labour Market? Evidence from Two Randomised Field Experiments.
British Journal of Sociology
.
Vol. 70.
http://hdl.handle.net/11250/2589868
Rogstad, Jon Christian; Reegård, Kaja (2018). Bowling Alone and Working Together? Social Capital at Work. Engelstad, Fredrik; Holst, Cathrine; Aakvaag, Gunnar C. (Red.). Democratic State and Democratic Society. kapittel. s. 255-272. De Gruyter Open.