Det tverrfakultære forskningsmiljøet Barneliv og profesjonsutøvelse (Childlife) har gleden av å invitere til den 10. konferansen om Barn og unge på tvers høsten 2025.
Konferansen er for og med ansatte på OsloMet som er opptatt av forskning på barn og unges hverdagsliv. Samarbeidspartnere fra andre forsknings- og utdanningsinstitusjoner og fra praksisfelt er også velkomne.
Vi ønsker å knytte konferansen opp mot OsloMets satsing på barn og unge.
Hovedhensikten med konferansen er å synliggjøre hva som foregår på universitetet vårt når det gjelder forskning som omhandler barn og unge på tvers av arenaer, fagfelt, profesjoner, aldre, universitet og praksisfelt.
Fullt program med abstracts finnes på Childlife sin bloggside (uni.oslomet.no)
Program
- 0900-0915: Kaffe og mingling
- 0915:0930: Velkommen ved Anne Greve, leder for forskningsgruppa Barneliv og profesjonsutøvelse (Childlife) ved OsloMet
- 0930-1000: Key note: Tilhørighet oppleves ikke en gang for alle! Mette Birgitte Helleve og Heidi Hansen Tømmerås
- 1015-1115: Parallellsesjoner
- Sesjon A
- The Outdoor Care Retreat: Narrative repair and transitional spaces during pediatric hospitalization. Eli Kindervaag, Åshild L. Hauge og Svein Åge K. Johnsen (Universitetet i Innlandet og OsloMet).
- Flerspråklig barndom - nettside med ressurser for foreldre, barnehagelærere og helsesykepleiere. Nina Gram Garman, Jolanta Kilanowska, Ingeborg Sofie Ribu, Anna Sara Hexeberg Romøren, Mari Sandbakken og Eirik Tengesdal (alle fra OsloMet LUI)
- Minipraksis i AKS for barnevernstudenter – en generell praksiserfaring før fordypning i det spesielle. Svein Fuglestad og Anita Sundnes (OsloMet SAM)
- Sesjon B
- Empowering Youth Through Co-Research. Kjetil Wathne og Håvard Aaslund (OsloMet SAM)
- HEYoung-intervensjonsstudien: En workshop-studie om ungdommers, foreldres og fagfolks innsikter og visjoner for en persontilpasset intervensjon for ungdom med langvarige smerter. Maren Hjelle Guddal, Henriette Jahre og Britt Elin Øiestad (Institutt for rehabiliteringsvitenskap og helseteknologi (RHT) og Senter for Intelligent muskelskjeletthelse (CIM)
- Unge hender – grunnskolen som satsningsarena for yrkesfag og håndverksferdigheter?Eva Lutnæs (OsloMet TKD) og Marit Lensjø (OsloMet LUI)
- Sesjon A
- Sesjon C
- «Det finnes et nytt land». Fortellinger for barn om flukt. Hilde Dybvik og Ingvild Alfheim (OsloMet LUI)
- Mot en antirasistisk barnehagelærerutdanning: Kunstfag, dekoloniale perspektiver og pluralistisk fellesskap. Helen Eriksen (OsloMet LUI), Gry O. Ulrichsen (Dronning Mauds Minne høgskole) og Zahra Bayati (Göteborgs universitet)
- Hvordan erfarer ukrainske flyktningelever med midlertidig kollektiv beskyttelse å gå i norsk ungdomsskole, og hvordan påvirker tanker om fremtiden deres deltagelse og trivsel i skolen? Silje Sjøvaag Skeie (OsloMet LUI)
- 1130-1230: Parallellsesjoner
- Sesjon D
- Teorier om tilhørighet. Anita Borch (OsloMet SIFO)
- "Barn i marginaliserte posisjoner: Muligheter for tilhørighet", presentasjon av bokkapittel. Oddbjørg Skjær Ulvik & Wenche Bekken
- Sesjon E
- Sanitetskvinnene og deres innsats for velferdssamfunnets verdier. Anne Greve, Geir Aaserud (OsloMet LUI) og Per Einar Sæbbe (UIS)
- Snakk: Et forprosjekt om språkvurdering og språkveiledning på helsestasjonen. Anne Sara Romøren og Nina Gram Garmann (OsloMet LUI)
- Good Behavior Game for Norske skoler. Vetle Ryen Berge og Børge Strømgren (OsloMet HV)
- Sesjon F
- Hjemme er jeg "muslim" og i skolen er jeg "dansker": Identitet, (non) belonging og "othering". Shpresa Basha (OsloMet LUI)
- «I probably would not have talked that much without those pictures”. Anne Cathrine Mork Wik, Wenche Bjorbækmo (OsloMet HV) og Karen Synne Groven (VID Vitenskapelige høyskole)
- "Vi er barna til de du ikke klarte å drepe" – lived experiences of children of Chilean refugees. Marcela Bustos (OsloMet LUI)
- Sesjon D
- Pause
- 1315-1415: Parallellsesjoner
- Sesjon G
- Åpne møteplasser for småbarnsfamilier. Runa Kalleson (OsloMet HV), Kirsti Riiser, Sølvi Helseth, Anna Kloster-Jensen McIntyre, Anna Sara Hexeberg Romøren (alle OsloMet LUI), Ingunn Skjesol (Nord universitet)
- “It is a worry that is always with you”: A qualitative study on what parents with low socioeconomic status in Norway think and feel about their own parenting practices. Carolina Dao, Taihat Islam, Jennifer Drummond Johansen, Reidar Schei Jessen, Karine Maria Porpino Viana (UiO og OsloMet)
- Sesjon H
- Sosiale entreprenører som skolens medspillere: Kan samspill skape rom for læring? Miriam Abildsnæs (NOVA)
- Utvikling av etos, livsmestring og retorisk medborgerskap hos videregående elever, og undervisning i muntlighet, retorikk og argumentasjon. Anne Grete Kaldahl (OsloMet LUI)
- Barnevern på tvers. Ida Hydle (OsloMet, Fagsenteret for seniorer)
- Sesjon I
- Barnevernets arbeid når det er bekymring for barnets seksuelle atferd. Lotte Cathrin Andersen (OsloMet NOVA) og Kari Sjøhelle Jevne (OsloMet SAM)
- Barns medvirkning i tingrettens behandling av foreldretvister. Kim Aila Sethre, (OsloMet SAM)
- Fra husbråk til turbulens i nære relasjoner. Voldsbeskrivelser og voldsforståelser i norske foreldretvistsaker
- Sesjon G
- 1430-1500: Oppsummering og refleksjon i plenum.