Kollektive kompetansetiltak skal ta utgangspunkt i lokale behov for å bidra til utvikling på arbeidsplassen. Kompetanseutviklingen omfatter både yrkesfaglige og studieforberedende utdanningsprogram og skal bidra at alle ansatte utvikler sin praksis og forbedrer opplæringen.
Kompetanseutviklingen kan gjennomføres i partnerskap med OsloMet og skal bidra til å gjøre lærerutdanningene våre mer praksisnære og oppdaterte.
Hvordan kan OsloMet bidra i samarbeidet om kollektiv kompetanseutvikling?
OsloMet jobber i gjensidige partnerskap mellom lærere i skolen og faglærere fra våre utdanninger. Partnerskapene skal være forankret i lærerfellesskapene på skolene og nettverkene vi samarbeider med. Det betyr at vi planlegger utviklingsarbeidene i nær dialog med skoleeiere, skoleledelse og lærerrepresentanter. I samarbeid med skolen/skoleeier kan vi:
- vurdere kompetansebehov i skolen.
- inngå langsiktig skolepartnerskap hvor vi sammen ser på praksisen i klasserommet og kobler erfaringene til forskning for å utvikle praksisen i felleskap.
- lede lærende nettverk for faglærere i kommunen eller på tvers av skoleeiere.
Eksempler på tema vi jobber med:
- veiledning for nyutdannede
- vurdering i yrkesfag
- yrkesfaglig fordypning (YFF)
- norsk som andrespråk
- mangfold, inkludering og flerspråklighet
- kritisk tenkning i et elevaktivt klasserom
- kunstig intelligens i bilder og visuelt arbeid
- praktisk og estetisk arbeid for motivasjon, mestring og læring
- estetiske læringsprosesser
Hva er viktig for å lykkes?
Det er skoleeier som står for meldingen og kompetanseutviklingen må være godt forankret på alle nivå. Skolene lykkes best med kompetansetiltakene når:
- arbeidet er grundig forankret gjennom medvirkning i personalet
- skolens forutsetninger og behov er utgangspunkt for skreddersøm
- skoleledere tar eierskap til utviklingen, driver denne internt på sin skole og setter av godt med tid
- partnerne bruker nok tid på rolleavklaring og å skape gjensidig tillit
- det foregår utforskning og utprøving i det enkelte klasserom.
Hvordan melder du behov?
Ønsker dere å samarbeide med OsloMet? Ta kontakt med oss i god tid for en uforpliktende samtale før dere begynner arbeidet med behovsmeldingen.
Det er skoleeier som er ansvarlig for å melde behov for tilskudd til kompetanseutvikling i skolen. Behovet skal meldes i samarbeid med OsloMet. Vi bistår med utfylling av behovsmeldingen og budsjettet.
Kontakt din Fylkeskommunene for informasjon om utfylling og innsendelse av behovsmelding.