Bilde av lærere som diskuterer

Kollektiv kompetanseutvikling i videregående opplæring

Kollektive kompetansetiltak skal ta utgangspunkt i lokale behov for å bidra til utvikling i yrkesfaglige og studieforberedende utdanningsprogram.

Kollektive kompetansetiltak skal ta utgangspunkt i lokale behov for å bidra til utvikling på arbeidsplassen. Kompetanseutviklingen omfatter både yrkesfaglige og studieforberedende utdanningsprogram og skal bidra at alle ansatte utvikler sin praksis og forbedrer opplæringen.

Kompetanseutviklingen kan gjennomføres i partnerskap med OsloMet og skal bidra til å gjøre lærerutdanningene våre mer praksisnære og oppdaterte.

Hvordan kan OsloMet bidra i samarbeidet om kollektiv kompetanseutvikling?

OsloMet jobber i gjensidige partnerskap mellom lærere i skolen og faglærere fra våre utdanninger. Partnerskapene skal være forankret i lærerfellesskapene på skolene og nettverkene vi samarbeider med. Det betyr at vi planlegger utviklingsarbeidene i nær dialog med skoleeiere, skoleledelse og lærerrepresentanter. I samarbeid med skolen/skoleeier kan vi: 

  •  vurdere kompetansebehov i skolen.
  •  inngå langsiktig skolepartnerskap hvor vi sammen ser på praksisen i klasserommet og kobler erfaringene til forskning for å utvikle praksisen i felleskap. 
  • lede lærende nettverk for faglærere i kommunen eller på tvers av skoleeiere.

Eksempler på tema vi jobber med:

  • veiledning for nyutdannede
  • vurdering i yrkesfag
  • yrkesfaglig fordypning (YFF)
  • norsk som andrespråk
  • mangfold, inkludering og flerspråklighet
  • kritisk tenkning i et elevaktivt klasserom
  • kunstig intelligens i bilder og visuelt arbeid
  • praktisk og estetisk arbeid for motivasjon, mestring og læring
  • estetiske læringsprosesser

Hva er viktig for å lykkes?

Det er skoleeier som står for meldingen og kompetanseutviklingen må være godt forankret på alle nivå. Skolene lykkes best med kompetansetiltakene når: 

  • arbeidet er grundig forankret gjennom medvirkning i personalet
  • skolens forutsetninger og behov er utgangspunkt for skreddersøm
  • skoleledere tar eierskap til utviklingen, driver denne internt på sin skole og setter av godt med tid
  • partnerne bruker nok tid på rolleavklaring og å skape gjensidig tillit
  • det foregår utforskning og utprøving i det enkelte klasserom.

Hvordan melder du behov?

Ønsker dere å samarbeide med OsloMet? Ta kontakt med oss i god tid for en uforpliktende samtale før dere begynner arbeidet med behovsmeldingen.

Det er skoleeier som er ansvarlig for å melde behov for tilskudd til kompetanseutvikling i skolen. Behovet skal meldes i samarbeid med OsloMet. Vi bistår med utfylling av behovsmeldingen og budsjettet.

Kontakt din Fylkeskommunene for informasjon om utfylling og innsendelse av behovsmelding.

Kontaktpersoner videregående opplæring

Laster inn ...

Kontaktperson estetiske fag

Laster inn ...

Aktuelt

Fem personar på seminar som står ved ein vegg
Betre samarbeid om vurdering

Samarbeid mellom skole, bedrifter og prøvenemnder skal bidra til god samanheng og yrkesmessig relevans i vurderingsarbeidet innanfor fag- og yrkesopplæringa.