1. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU) har rundt 3500 studenter og 210 ansatte. I tillegg til betydelig FoU-aktivitet og etter- og videreutdanningsvirksomhet har instituttet følgende studieprogrammer:
- Femårig grunnskolelærerutdanning for 1. til 7. trinn (MGLU 1-7)
- Femårig grunnskolelærerutdanning for 5. til 10. trinn (MGLU 5-10)
- Lærerutdanning for tospråklige lærere (TOSBA)
- Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag (FKI)
- Lærerutdanning i praktisk estetiske fag, kroppsøving og idrettsfag (LUPE)
- Kompletterende lærerutdanning (KOML)
- Master i Digital læringsdesign
- Master i skolerettet utdanningsvitenskap, med fordypninger i pedagogikk, spesialpedagogikk, utdanningsledelse, begynneropplæring, matematikk, norsk, kroppsøving, samfunnsfag, naturfag, musikk, RLE og engelsk
En del videreutdanningsstudenter blir tatt opp på fag i de femårige grunnskolelærerutdanningene hvor de inkluderes i det ordinære kvalitetsarbeidet ved disse utdanningene. Der det er separate videreutdanninger, følges et eget, men tilsvarende kvalitetsarbeid. For videreutdanninger velges det studentrepresentanter, men det etableres ikke fagutvalg (se punkt 2). Videre har videreutdanningene valgfri evalueringsmetode der ikke annet er bestemt nasjonalt eller på institutt. De har for øvrig samme type rapporteringsansvar. Dette gjelder for:
- Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage og skole, emne 1 og 2
- Digital kompetanse for lærere
- Kompletterende lærerutdanning (KOML)
- Tilbud i en rekke fag gjennom den nasjonale satsingen Lærerløftet – Kompetanse for kvalitet
- Tilbud i en rekke fag gjennom den nasjonale satsingen på Lærerspesialistutdanning
Instituttet har i tillegg en del videreutdanningsmoduler på syklus 1 og syklus 2 gjennom nasjonale videreutdanningsordninger som har egne, nasjonalt bestemte, kvalitetssikringsrutiner.
2. Daglig kvalitetssikring
Kvalitet i utdanningene omfatter studentenes læringsutbytte, innhold i studiene, FoU-tilknytning, profesjonsretting, organisering og infrastruktur. Den viktigste kvalitetssikringen er god kontakt mellom studenter og faglærere slik at uklarheter kan rettes opp fortløpende. Faglærere med høy faglig kompetanse og lærevillige studenter med tilstrekkelige forkunnskaper er en forutsetning. Videre skal det studieadministrative opplegget rundt studiene være profesjonelt og infrastrukturen for øvrig være god.
I våre grunnutdanninger får den enkelte student hvert studieår tilbud om en individuell samtale med kontaktlærer i tillegg til at kontaktlærer følger studenten opp i praksis. Praksis er en vesentlig del av studiet, og evalueringen av denne har en helt spesiell plass i kvalitetssikringsarbeidet. Både studenter og praksislærere evaluerer praksis. Studentmedvirkning ivaretas i tillegg til løpende kontakt mellom lærere og studenter gjennom fagutvalg på alle kull i grunnutdanningene. I fagutvalgene møter studenter som er valgt som fagutvalgsrepresentanter for fagene de tar det aktuelle studieåret, sine faglærere og studieleder og diskuterer tema knyttet til undervisningsopplegg og læringsmiljø. I tillegg har instituttledelsen jevnlige møter med studentrådsledelsen ved instituttet, og fanger slik opp signaler om hva som fungerer bra og mindre bra, og hva som bør gjøres med for eksempel læringsmiljøet.
For alle våre eksamener brukes ekstern sensor eller ekstern tilsynssensor som beskrevet i emneplaner. Dette er også et ledd i instituttets sikring av kvalitet i utdanningen. Studiekvalitet er videre et fast tema på kullmøter, i teammøter og i medarbeidersamtaler med undervisnings- og forskningspersonalet. Undervisning, veiledning og vurderingsoppgaver diskuteres i medarbeidersamtaler mellom hver enkelt ansatt og deres personalleder. Resultater fra egne og felles studieevalueringer er en del av denne samtalen.
Instituttets rutinebeskrivelse og årshjul for kvalitetssikring er basert på OsloMet sitt system for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av utdanninger. Kvalitetssikringssystemet ved GFU bygger på mange års erfaringer med kullvise studieevalueringer på nett og bruk av ulike metodiske tilnærminger for evaluering.
3. Skikkethetsvurdering
Lærerutdanningsinstitusjoner har ansvar for å vurdere om studenter er skikket for læreryrket. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. For nærmere informasjon om skikkethetsvurdering, se OsloMets nettside om skikkethetsvurdering (student.oslomet.no).
4. Studentevalueringer og oppfølging
I OsloMets system for kvalitetssikting og kvalitetsutvikling er noen av kvalitetsindikatorene basert på innhenting av data fra Database for statistikk om høgre utdanning (DBH), Samordna opptak og OsloMets studentadministrative system, mens andre er knyttet til studentundersøkelser. Slike undersøkelser gir nyttig kunnskap om kvaliteten i utdanningene, men må følges opp videre for å sikre kvalitet. I årshjulet for kvalitetssikring på instituttet framkommer ikke bare tidspunkter for datainnsamling, men også en plan for tilbakemelding til studenter og ansatte og rapportering til eget instituttråd og til fakultetet. Studentene involveres i utforming av spørsmål i undersøkelsene og i utformingen av fagrapportene gjennom sine representanter i fagutvalgene.
5. GFUs årshjul for kvalitetssikring
Oktober
- Aktivitet: Studiebarometeret - Nasjonal undersøkelse blant andreårsstudentene om studentenes opplevde studiekvalitet
- Ansvarlig: NOKUT
Desember
- Aktivitet: Fagene evaluerer i egen regi med enkel rapportering til studieleder. Det er valgfri metode. For fag som avsluttes til jul utarbeides fagrapporter
- Ansvarlig: GFU, fagansvarlige
Januar
- Aktivitet: Ledermøte der studielederne rapporterer fra evalueringene
- Ansvarlig: GFU, ledergruppa, instituttlederstøtte
Februar
- Aktivitet: Innholdet i årets studieevalueringer drøftes på kullmøter, lærerteam (VU), og ledergruppe
- Ansvarlig: GFU, ledergruppa, instituttlederstøtte
Mars
- Aktivitet: Studieevalueringer gjennomføres på alle kull på instituttet, med påfølgende fagrapporter
- Ansvarlig: GFU, studieledere, fagansvarlige
- Aktivitet: Rapportering om oppfølging av fjorårets kvalitetsrapporter til instituttrådet
- Ansvarlig: GFU, instituttleder, instituttlederstøtte
Mars/april
- Aktivitet: Praksisundersøkelsen, siste dag av praksisperioden
- Ansvarlig: LUI, praksisadministrasjonen
April
- Aktivitet: Drøfte resultatene fra evalueringene i kullmøter/teammøter
- Ansvarlig: GFU, studieledere
- Aktivitet: Tilbakemelding til studentgruppene/klassene
- Ansvarlig: GFU, fagansvarlige
- Aktivitet: Møte med fagutvalgene
- Ansvarlig: GFU, studieledere
Mai
- Aktivitet: Undersøkelse blant avgangsstudenter om programkvalitet og læringskvalitet
- Ansvarlig: OsloMet sentralt
- Aktivitet: Utarbeiding av fagrapporter basert på felles studieevaluering og egne evalueringer med valgfri metode
- Ansvarlig: GFU, fagansvarlige
Juni
- Aktivitet: Utarbeiding av programrapporter
- Ansvarlig: GFU, studieledere
- Aktivitet: Ledergruppa har felles drøfting av rapportene
- Ansvarlig: GFU, ledergruppa
- Aktivitet: Studielederne gir tilbakemelding til sine seksjoner
- Ansvarlig: GFU, studieledere
September
- Aktivitet: Instituttledelsen lager utkast til rapport for instituttet på bakgrunn av programrapporter og alle kvalitetsindikatorer
- Ansvarlig: GFU, instituttleder
- Aktivitet: Rapporter fra tilsynssensorer oversendes instituttet
- Ansvarlig: LUI, team eksamen
Oktober
- Aktivitet: Programrapporter og instituttrapport ferdigstilles og sendes fakultetet
- Ansvarlig: GFU, instituttleder
- Aktivitet: Seksjoner og kull får eventuelle oppdrag knyttet til evalueringene
- Ansvarlig: GFU, studieledere
November
- Aktivitet: Programrapporter og instituttrapport drøftes i instituttråd og seksjonsledermøtet
- Ansvarlig: GFU, instituttleder
To ganger i semesteret
- Aktivitet: Fagutvalgsmøter og møter med studentrepresentanter på VU
- Ansvarlig: GFU, studieledere
Én gang i måneden
- Aktivitet: Møte mellom studentrådsledelsen og instituttleder
- Ansvarlig: GFU, instituttleder
Én til to ganger i året
- Aktivitet: Alle studenter får tilbud om årlig samtale med kontaktlærer (gjelder ikke VU)
- Ansvarlig: GFU, kontaktlærere
Én gang i året
- Aktivitet: Resultat av evalueringer diskuteres i medarbeidersamtaler
- Ansvarlig: Studieledere med personalansvar