Foto av Nav-skilt på kontorbygning

Desse samfunnstrendane vil påverke Nav fram til 2035

Ifølgje Navs omverdsanalyse vil særleg mangel på arbeidskraft, ei aldrande befolkning og auka sentralisering vere utfordringar som påverkar mange kommunar i åra 2025-2035.

Nav utfører omverdsanalyse annakvart år. Formålet med analysen er å synleggjere endringar og utfordringar som påverkar Nav. Årets analyse tar for seg kva samfunnstrendar som kan bli dei viktigaste, og dei mest usikre for Nav fram mot 2035, og kva konsekvensar trendane kan få for Nav.

– Veldig mykje av det som skjer i verda rundt oss, påverkar Nav på ein eller annan måte, sa Ole Christian Lien, avdelingsdirektør Nav, då han presenterte analysen på Erfaringskonferansen i Trondheim i september.

Målet med analysen er å kunne lage meir treffsikre strategiar og gjere gode prioriteringar.

– Men vi ønsker også at det skal vere diskusjonsgrunnlag for alle tilsette i Nav, legg han til.

Fleire eldre i befolkninga

Ifølgje analysen vil befolkninga i Noreg auke med nærmare 300 000 personar dei neste ti åra. Det meste av veksten vil skje i aldersgruppa 67 år og eldre. 

Likevel vil arbeidsstyrken auke med omtrent 100 000 – noko som er positivt, med tanke på den varsla mangelen på arbeidskraft i mange kommunar.

Portrettbilde av Ole Christian Lien

– Mangel på arbeidskraft kjem til å bli ei utfordring framover, fastslår Lien. Foto: Nav

Endringa i demografi vil ramme enkelte kommunar hardt, ettersom aldring og sentralisering er utfordringar som treffer samtidig.

Aldring gir arbeidskraftmangel

Det som skjer med befolkninga framover, er noko av det viktigaste som speler inn på arbeidsmarknaden.

– Fleire eldre vil føre til aukande mangel på arbeidskraft, seier Lien.

Helsevesenet merkar allereie i dag konsekvensane av arbeidskraftmangel, med eit underskot på rundt 11 000 tilsette. Dersom utviklinga fortset, kan Noreg stå overfor eit underskot på rundt 30 000 sjukepleiarar og 24 000 helsefagarbeidarar innan 2040. 

I tillegg er det venta det store behov for faglært arbeidskraft innan handverk, bygg og anlegg, og dessutan industri.

Moglegheit for å inkludere fleire

Ein ting som er positivt med mangel på arbeidskraft, er at det er gode vilkår for Nav til å klare å inkludere endå fleire i arbeidslivet.

– Det kjem til å vere heilt nødvendig, seier Lien.

Per i dag er det rundt 700 000 i yrkesaktiv alder som står utanfor arbeidslivet. Personar utan fullført vidaregåande utdanning er sterkt overrepresentert i denne utanforskapen. 

Lien meiner derfor at kompetanseheving kjem til å vere nøkkelen framover, for å inkludere fleire i arbeidslivet.

– For oss i Nav så betyr det nok at vi i større grad må satse på utdanning og vidareutdanning som eit element i arbeidsmarknadstiltaka våre, seier han.

Usikre innvandringtal

SSB anslår at innvandringa vil bli lågare i åra framover enn nivåa vi har sett i fleire av dei siste 15 åra. Samtidig blir tala vurderte som usikre, ettersom den urolege verdssituasjonen kan føre til høgare innvandring enn venta.

– All uroa i verda og klimaendringane gjer at det kan komme nye flyktningstraumar, meiner han.

Arbeidsinnvandringa allereie gått ned 40 prosent frå det henne var på det høgaste.

Teknologisk utvikling speler inn

Som så mange andre, trur også Nav at kunstig intelligens vil få ei veldig viktig rolle dei neste ti åra. Fleire nye løysingar er i pilotering eller i fullskala bruk. Ei av løysingane er Nav kontaktsenter, der dei har «Bob», ein personleg assistent for rettleiarar.

– No kan rettleiarar stille spørsmål i fritekst til «Bob», som slår opp i kunnskapsdatabasen og set saman svar frå ulike kjelder og gir eit svar, fortel Lien.

Ei anna løysing er ein maskinlæringsalgoritme som er utvikla for å gi meir treffsikre råd om kva arbeidssøkarar som treng tett hjelp. KI kan også brukast til å gi Nav meir persontilpassa digitale tenester, matching mellom arbeidssøkarar og ledige stillingar, og dessutan tolking.

Auka brukarforventningar  

I takt med aukande forventningar frå brukarane, må Nav i framtida utvikle meir persontilpassa tenester der digitale løysingar og personleg hjelp speler betre saman. 

– Eit meir effektivt Nav vil krevje forenkling av tenester, meir automatisering og meir treffsikre tenester, seier Lien.

Samtidig blir det stadig viktigare å dokumentere effekten av tenestene – at dei faktisk verkar, og at ressursane blir brukte på ein god måte. Her speler forskingsmiljøa som samarbeider med Nav ei nøkkelrolle i å støtte utviklinga og bidra med kunnskap og innsikt.
 

Nokre hovudfunn frå analysen:

Les heile omverdsanalysen (nav.no)

Mer om KAI

  • Kompetansesenter for arbeidsinkludering (KAI)

    Kompetansesenter for arbeidsinkludering er et samarbeid mellom OsloMet - storbyuniversitetet og NAV. Formålet med KAI er å styrke kunnskapsutvikling og kunnskapsformidling innen områder som er viktige for arbeidsinkludering.

Publisert: 28.10.2025 | Tove R. Nilsen | Foto: Tove R. Nilsen