Prosjekter og oppdrag

Kunst- og håndverkskonferansen

Kunst- og håndverkskonferansen er en landsdekkende konferanse for lærere i kunst og håndverk i grunnskolen. Konferansen arrangeres årlig av Institutt for estetiske fag ved OsloMet.  

En lang barnetegning av mennesker og figurer teipet opp på en rød vegg.

Kunst, design og arkitektur-konferansen

Kunst, design og arkitektur-konferansen er en landsdekkende konferanse for lærere som underviser i kunst, design og arkitektur i videregående skole.

Konferansen arrangeres årlig av Institutt for estetiske fag ved OsloMet i samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge og Kunst og design i skolen.

Detalj fra utsiden av bygget Pilestredet 32. Vinduer, spiler og litt av logoen til OsloMet bak et tre.

Inkluderende læringsmiljø og elevmedvirkning

OsloMet har inngått partnerskap med Hamarregionen om tiltaket «Inkluderende læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring». Fire utvalgte skoler i regionen har fått veiledning og faglig oppfølging fra Institutt for estetiske fag og Arbeidsforskningsinstituttet AFI knyttet til arbeid med inkluderende læringsmiljø og elevmedvirkning gjennom skolebasert utviklingsarbeid.

Prosjektet er et samarbeid med Hamarregionen gjennom Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen.

Folk som går tur i skogen.

Veiledningstiltak for veiledere av nyutdannede lærere i praktiske og estetiske fag 

Lærerutdanningene ved OsloMet har inngått partnerskap med tidligere Viken fylkeskommune om kompetansehevingstiltak for veiledere av nyutdannede yrkesfaglærere og lærere i estetiske fag og kroppsøving. Målet var å gi grunnleggende veiledningskompetanse og legge opp til erfaringsutveksling og nettverksbygging mellom veiledere.

Tiltaket var et partnerskap mellom Akershus, Buskerud og Østfold fylkeskommune og OsloMet ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier og Institutt for estetiske fag gjennom Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen.

En person sitter foran et staffeli med en tegning på. En annen står ved siden av og viser noe på tegningen.

Evaluering av Blikkåpner

Institutt for estetiske fag har gjennomført et evalueringsoppdrag for Sparebankstiftelsen DNB om prosjektet Blikkåpner (blikkapner.no). Blikkåpner er kunstformidling av og for ungdom, initiert og støttet av Sparebankstiftelsen DNB. Målet er at ungdommene skal få større interesse og forståelse for kunst og skape engasjement hos jevnaldrende.

Blikkåpner-programmet er inspirert av Blikopeners på Stedelijk Museum i Amsterdam. Evalueringsoppdraget tar utgangspunkt i datainnsamling gjennom spørreundersøkelser og intervju med blikkåpnere og formidlingsansvarlige ved deltagende kunstinstitusjoner.

To studenter sitter i en trapp på OsloMet. En annen star ved siden av. De snakker og ler.

Fagfornyelsen og Kunnskapsløftet 2020 (LK20)

Institutt for estetiske fag tilbyr kompetanseheving gjennom kurs, utvikling av ressursmateriell, veiledning og oppfølging av skoler. Våre fagpersoner har aktuell kunnskap om Kunnskapsløftet LK20 og den konkrete skolehverdagen.

I Ullensaker kommune har vi deltatt i fagnettverk med fagsamlinger om temaene kunst- og håndverksfagets relevans, kjerneelementer, kompetansemål, tverrfaglige tema og vurdering.

Prosjektet var et samarbeid med Høgskolen i Innlandet gjennom Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen (oslomet.no).

Barn i klasserom som jobber med kunst og håndverk.

SKUP – skoleutviklingsprosjekt med Den kulturelle skolesekken

Prosjektet (skup.oslomet.no) omfattet arbeid med estetikk, kunst og kultur som inngang og metode for læring. Skolene som deltok i prosjektet samarbeidet med aktører fra det profesjonelle kunstfeltet om en problemstilling som skolene selv hadde valgt. Gjennom veiledning og faglig oppfølging fra Institutt for estetiske fag fikk lærerkollegiet kompetanseheving innen estetiske læringsprosesser og kreative undervisningspraksiser. Tiltaket omfattet også arbeid med inkluderende læringsmiljø, elevaktiv læring, språkferdigheter, tverrfaglig arbeid og psykisk helse. 

Prosjektet ble gjennomført i Osloskolen over en periode på 19 år og var et samarbeid med Den kulturelle skolesekken og Utdanningsetaten i Oslo gjennom Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen.

Les mer om SKUP i denne artikkelen om «Ahmed Umar i kunstprosjekt med unge enslige flyktninger».

Tre barn med papirposer over hodet. På posene har barna limt på øyner laget av papir.

Elevaktive læringsformer

Prosjektet omfattet arbeid med elevaktive læringsformer i undervisningen. Videre omhandlet prosjektet hvordan estetiske læringsprosesser kan bidra som relasjonsskapende aktivitet – spesielt relatert til de tverrfaglige temaene i skolen; folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.

Prosjektet var et samarbeid med Utdanningsetaten i Oslo gjennom Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen.  

Barn i klasserom. Et barn rekker opp hånda.

Skaperverkstedsdidaktikk og skoleutvikling

Målet med tiltaket var å støtte skoler i å utvikle arenaer og metoder for arbeid med skaperverksted og ny teknologi ved egen skole, samt styrke kompetansen til lærere i den praktiske undervisningen. Videre skulle tiltaket gi kollektiv kompetanseutvikling i skolen ut fra lokale behov, og bidra til å forbedre praksis gjennom skolebasert veiledning.

Prosjektet omfattet også etterutdanningskurs for lærere i skaperverkstedsdidaktikk i samarbeid med Norsk Teknisk Museum og OsloMet Makerspace.

Prosjektet var et samarbeid med Utdanningsetaten i Oslo gjennom Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen.  

Diverse sjablonger og laserkuttede ting.

Skapermetodikk og kreative prosesser i skolen

Målsettingen med tiltaket var å styrke skolenes arbeid med elevmedvirkning og tverrfaglig samarbeid gjennom arbeid med skapermetodikk og estetiske læringsprosesser. Et annet mål var å støtte skolenes lokale utviklingsarbeid relatert til læreplanverket LK20 og inkluderende læringsmiljø. Lærere ved de deltakende skolene fikk veiledning og faglig oppfølging av Institutt for estetiske fag. 

Prosjektet var et samarbeid med Oppvekst Akershus+ ved Lørenskog kommune (tidligere Regionalt Skoleeiersamarbeid Øst) gjennom Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen.

Diverse utstyr som ruller med glanspapir, et lite broderi, saks og printer.

Kompetansepakke for programmering og algoritmisk tenkning

Utdanningsdirektoratet har utviklet en rekke digitale kompetansepakker innenfor ulike temaer knyttet til læreplanverket LK20. Institutt for estetiske fag fikk i oppdrag å utarbeide modulen for programmering og algoritmisk tenkning knyttet til kunst- og håndverksfaget.

Kompetansepakkene er tilgjengelig på Utdanningsdirektoratets kompetanseportal (udir.no).

Prosjektet var finansiert av Utdanningsdirektoratet.

Studenter i Makerspace foran en hylle med 3D-printere.

Veiledning av nyutdannede lærere

Nyutdannede lærere har rett til veiledning den første tiden i yrket, for å bidra til en god overgang fra utdanning til arbeidsliv. Formålet med ordningen er å rekruttere og beholde dyktige lærere og sikre god kvalitet i barnehage og skole.

Institutt for estetiske fag samarbeider med lærerutdanningene ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier om informasjons- og motivasjonsarbeid rettet mot avgangsstudenter, skoleledere og skoleeiere. Les mer om tiltaket her (oslomet.no).

Tiltaket gjennomføres med støtte fra Utdanningsdirektoratet.

En gruppe med elever sett bakfra. De sitter i klasserommet foran en tavle og noen av dem rekker opp hånda.

Et digitalt kompetanseløft for en mer bærekraftig tekstil- og moteindustri

Målet med prosjektet var å utforske hvordan digitale designverktøy kan bidra til en mer bærekraftig fremtid i mote- og tekstilindustrien. Prosjektet ble gjennomført i samarbeid med Norwegian Fashion & Textile Agenda og Edvard Munch videregående skole. Prosjektet omfattet også utvikling og gjennomføring av to videreutdanningstilbud på 10 studiepoeng; 3D Digital design og produktutvikling og 3D Digital design, tekstiler og passform.

I tilknytning til prosjektet arrangerte vi høsten 2019 den aller første CLO Academic Summit i Norge, i samarbeid med NF&TA og CLO München.

Les mer om prosjektet her.

Prosjektet ble gjennomført med støtte fra Kompetanse Norge og Diku (nå Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, HK-dir).

Skjermbilde fra et mønsterprogram som viser utstillingsdukker med klær og mønsteret til klærne.

Universell utforming av kunst- og håndverksrom i skolen

Målet for prosjektet var å kartlegge status for universell utforming ved praksisskoler tilknyttet Institutt for estetiske fag, samt å øke kompetansen om universell utforming blant ansatte, skoleledere, praksislærere og studenter. Kartleggingsarbeidet ble gjennomført i 2021 ved 10 av instituttets praksisskoler i Oslo og omegn. Ruseløkka skole ble utvalgt som referanseskole i kartleggingen for å se hvilke krav som gjelder for nybygg med tanke å universelt utformede rom.

Prosjektet er presentert på bloggen Universell utforming av kunst- og håndverksrom i skolen (uni.oslomet.no).

Prosjektet er støttet av Bufdirs Tilskuddsordning for Universell utforming.

Detalj fra sløydbenk.

Universell utforming – CRPD-lab

Prosjektets målsetting var kompetanseheving av ansatte og studenter innen estetiske fag og helsefag, gjennom økt bevissthet og kunnskap om universell utforming og CRPD. CRPD står for Convention of the Rights of Persons with Disabilities, som er FN-konvensjonen om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne. Prosjektet var et tverrprofesjonelt samarbeid med Universitetet i Tromsø og omfattet fellesforelesninger, seminarer og workshops.

Prosjektet er presentert på bloggen CRPD-lab (uni.oslomet.no).

Prosjektet er støttet gjennom stimuleringsmidler fra Universell.

Sidene av to gule runde sittebenker på OsloMet.

Universell utforming i kunstformidlingen

OsloMet har en omfattende kunstsamling med om lag 2000 verk. Prosjektet omhandlet å gjøre utvalgte verk fra kunstsamlingen tilgjengelig i henhold til retningslinjer for universell utforming, spesielt for studenter og ansatte med redusert syn.

I prosjektet samarbeidet vi med OsloMet Kunstsamling, Institutt for IT og Makerspace ved OsloMet, samt Norges Blindeforbund. Samarbeidet med Norges Blindeforbund omfattet fokusgruppemøter hvor testing av kunstformidling, synstolking av kunst, utforming av skilt og andre teknologiske løsninger ble gjennomført. Resultatet av prosjektet var utvikling av nye rutiner, nytt skiltprogram og en bedre universell tilrettelegging av kunst i våre lokaler. Erfaringene fra prosjektet har blitt delt i nettverk med andre universiteter, offentlige kunstsamlinger og med institusjoner vi samarbeider med som Nasjonalmuseet.

Prosjektet er presentert på bloggen Universell utforming i kunstformidlingen (uni.oslomet.no).  

Prosjektet er støttet av Bufdirs Tilskuddsordning for Universell utforming.  

Nærbilde av utsmykning på veggen til campus Kjeller.

Universell utforming

Med støtte fra Universell har vi deltatt i flere prosjekter knyttet til kompetanseheving innen universell utforming. Prosjektet «Kompetanseheving i universell utforming av fysisk læringsmiljø» omfattet utvikling av undervisningsmateriell, workshop med faglærerstudenter og etterutdanningskurs for lærere.

Kursdeltakerne arbeidet med universell utforming knyttet til fagfornyelsen og arkitekturundervisning, og bruk av Cardboard VR-briller som pedagogisk verktøy knyttet opp til SketchUp.

Vi har også produsert læringsvideoer om universell utforming i samarbeid med Institutt for IT ved OsloMet. Filmene er tilgjengelig på FilMet (film.oslomet.no).

Trappegang sett ovenfra.

KHdele.no – læringsressurser i kunst og håndverk

Prosjektet omfattet produksjon av undervisningsfilmer i kunst og håndverk og utvikling av nettstedet KHdele (khdele.no) for deling av læringsressursene. Målet med prosjektet var å bidra til økt utdanningskvalitet i kunst og håndverk gjennom utvikling og deling av faglige ressurser, og fremme aktiv læring ved å utnytte teknologiens muligheter.

Institutt for estetiske fag var hovedleverandør av læringsvideoer innen opphavsrett, personvern og åndsverk, og innen fotografi og andre kunst- og håndverksfaglige tema.

Prosjektet var et samarbeid mellom fem universiteter og høgskoler og to institusjoner fra arbeidslivet og ble gjennomført med støtte av Norgesuniversitetet, nå Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. 

To hender som spikker på et trestykke.

Å være med – bedre læringsmiljø ved bruk av kunst som metode

Prosjektets overordnede mål var å gi lærere kunnskap og kompetanse til å ta i bruk estetiske fag som metode i undervisningen for å skape et bedre læringsmiljø for elevene.

Skolene valgte selv hvilke kunstformer de ønsket å arbeide med, og de definerte sin egen målsetting for prosjektet. Kunstpedagoger underviste lærerne og elevene på skolene. Lærerne fikk kursing i skoleutvikling, klasseledelse og ulike undervisningsstrategier, i tillegg til veiledning underveis i prosjektet.

Prosjektet ble gjennomført på to grunnskoler i Akershus med støtte fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.

På FilMet kan du se en film om prosjektet (film.oslomet.no) og en kortversjon av filmen (film.oslomet.no).  

Fem barn som tegner på et langt hvitt ark som er hengt opp på en rød vegg.

HørNå! Et UNESCO-prosjekt om bevaring og formidling av immateriell kulturarv

Prosjektet omhandlet utprøving av ulike metoder for innsamling, bevaring og videreformidling av immateriell kulturarv med fokus på det muntlige uttrykket – både tradisjonelle uttrykk og uttrykk som brukes i dag.

Målgruppen var barn og unge, som er nye tradisjonsbærere av muntlige uttrykk. Elevene fikk opplæring i fortellerkunst og arbeidet med å formidle fortellinger, ordtak og uttrykk, som de videreformidlet både gjennom forestillinger, animasjonsfilm og andre digitale medier.

Prosjektet var støttet av UNESCO og var knyttet til UNESCOs konvensjon om vern av den immaterielle kulturarven.

Jente med sort hår og fletter som rekker opp hånda i klasserommet.

Drama på Ullevål – samarbeid mellom høyere utdanning og arbeidsliv

Utgangspunktet for prosjektet var å analysere det uutnyttede potensialet i å involvere publikum på Norges landslagskamper på Ullevål stadion, og utvikle performative konsepter for økt publikumsinvolvering.

Fagmiljøet ved drama- og teaterkommunikasjon ved Institutt for estetiske fag har kompetanse innen performative konsepter, teori og metode. Gjennom emnet Prosjekt i praksis fikk masterstudenter fra instituttet mulighet til å prøve ut sin kompetanse i samarbeid med kultur- og næringsliv.

Prosjektet ble gjennomført i samarbeid med Norges Fotballforbund.   

To hender i et håndtrykk.