Dette venter deg som fersk elektroingeniørstudent

Ola Jetlund står bak tre studenter og forklarer. Hen gestikulerer med armene mens studentene følger med.

– Før studiestart arrangerer vi et nettmøte på YouTube der vi forbereder studentene på hva som skal skje i studiestartuken, forteller fagansvarlig førsteamanuensis Ola Jetlund ved OsloMet.

– Når studentene kommer hit første dag, tar jeg imot dem sammen med viderekomne studenter, som vi kaller orakler. De hjelper til med å organisere, vise rundt og skape et sosialt miljø. Det pleier de nye studentene å like veldig godt.

Elektroingeniør

Som bachelor i ingeniørfag elektro er du godt kvalifisert for arbeid innen elektronikk, automatisering, robotikk, instrumentering og design av elektriske systemer.

Elektroingeniører arbeider med utvikling, konstruksjon, testing og forskning på systemer innen industriell produksjon, instrumentering, helsesektor, transport, energi og kommunikasjon.

Bachelorprogrammet har studieretningene elektronikk, og automatisering og robotikk.

Praktiske øvelser fra første dag

I løpet av de første ukene får studentene også et grunnleggende laboratoriekurs. Dette gir dem muligheten til å jobbe med praktiske øvelser fra starten av.

– De får prøve seg på ordentlig elektronikk og laboratorieutstyr, og det setter de stor pris på.

Da får de også mulighet til å øve opp praktiske ferdigheter.

Det gir et godt utgangspunkt for dem som har lite erfaring med elektronikk fra før, at de får velge litt selv hva de vil gjøre, og lære seg til å stole på egne evner.

Jetlund er ikke så langt unna om de trenger hjelp. Av han kan de også få råd om hvordan de kan legge opp studiene.

Et læringsmiljø som inspirerer til nysgjerrighet

Et av Jetlunds viktigste mål er å gjøre fagene praktiske og engasjerende.

– Man studerer ikke på universitetet bare for å få en utdannelse, men også for å bli interessert i fagene. Min jobb som underviser er å fange studentenes interesse, og da må jeg gjøre det litt underholdende, sier han.

Derfor er studentaktive læringsmetoder en viktig del av undervisningen. Studentene bygger egne elektriske kretser og jobber i selvvalgte grupper, med veiledning fra Jetlund og hans kolleger. Dette gir rom for eksperimentering og gjør læringsopplevelsen mer relevant og engasjerende.

Jetlund legger vekt på at studentene skal føle seg trygge på å stille spørsmål og prøve seg fram, uten å være redde for å gjøre feil:

– Vi lærer dem at det ikke er farlig å bruke dyre instrumenter, og skulle de gjøre feil, er det en del av læringsprosessen.

Jetlund følger med på hvordan studentene responderer, ved å prøve å gjøre det mest mulig tydelig for seg hva de forstår, og ikke forstår, og justere undervisningen og veiledningen etter det, for å nå flest mulig.

Hva forventes av studentene?

Overgangen fra videregående til universitet innebærer nye forventninger. Jetlund forklarer at det er viktig at studentene forstår forskjellen mellom skole og universitet:

– Vi som underviser her er ikke vanlige lærere – vi er forelesere og veiledere. Vi legger til rette og gir støtte, men studentene må selv ta ansvar for egen læring, og må ta initiativ selv.

Viktig å bygge relasjoner

Jetlund forventer at de har framdrift, og understreker betydningen av struktur og tilstedeværelse.

Jetlund påpeker også hvor viktig det er å bygge relasjoner. De studentene som bruker tid på campus og deltar i faglige og sosiale aktiviteter, klarer seg bedre:

De får faglig utbytte og et sosialt nettverk som hjelper dem gjennom studiet.

Bakfra ser vi tre studenter som jobber med et elektroteknisk instrument.

Studentene jobber i selvvalgte grupper, og lærer at det ikke er farlig å bruke dyre instrumenter. Foto: Magdalena Hestholm

De lærer ikke bare fra forelesningene, men også gjennom diskusjoner med andre studenter, både i sitt eget årskull og fra høyere trinn. Det å være en del av fellesskapet på campus bli en styrke.

Da snakker du gjerne mye med de du studerer sammen med, også de som studerer som har kommet lenger i studiene.

Studentene oppfordres til å bruke mye tid på campus, spesielt i «Noden», studentlaboratoriet som er tilgjengelig hele tiden. Der kan de jobbe med gruppeoppgaver, diskutere fag med medstudenter og delta i det sosiale miljøet.

Praktisk læring blir viktigere

Jetlund mener at praktisk læring blir stadig viktigere, særlig i en tid hvor kunstig intelligens (KI) er en del av studentenes hverdag.

– Studentene har kjapp tilgang til teoretiske ressurser, som ChatGPT, men da tenker jeg at vi er nødt til å flytte studiene mer over på praktiske oppgaver.

– Vi utvikler oppgaver hvor de forventes å bruke KI som et verktøy, men samtidig må finne en praktisk løsning. For det er noe KI ikke kan gjøre for dem, forklarer han.

Råd til nye studenter

Jetlund har noen klare råd til nye studenter som ønsker å lykkes på ingeniørstudiet:  

En spennende utdanning med gode muligheter

Jetlund framhever at som student på elektronikkingeniørstudiet ved OsloMet får du en praktisk, framtidsrettet utdanning som gir deg verktøyene til å lykkes både i studiene og i arbeidslivet.

Med en kombinasjon av engasjerte fagfolk, moderne fasiliteter som «Noden», og et inkluderende studentmiljø, er mye lagt til rette for at du skal trives og vokse.

På bildet øverst i artikkelen ser du Ola Jetlund veilede førsteårsstudentene i emnet elektriske kretser.

Studenthistorier

Knalloransje robotarm inne på et studieverksted. Armen har mange ledninger som synes på utsiden.
Lærer å bruke industriroboter på elektroingeniørstudiet

Én ting er å regne ut hvordan armen på en robotarm vil bevege seg ut fra en formel. De kommende elektroingeniørstudentene med spesialisering i automatisering og robotikk ved OsloMet får bruke høyteknologiske industriroboter som en del av studiet.

Bilde av Marlene i den medisinsk-tekniske laben på OsloMet. Hun sitter ved et bord med elektronikk-komponenter, og holder opp noe hun ha laget på laben.I bakgrunnen ser vi medisin-teknisk utstyr.
Løser hverdagsproblemer med elektronikk

Marlene bruker det hun har lært på elektronikkingeniørstudiet til å finne praktiske løsninger på aktuelle, dagligdagse problemer.

Ingeniørstudent viser fram dronen han har bygget.
Bygget sin egen drone mens han studerer til ingeniør

På robotlaben på OsloMet er studiet nesten blitt en hobby for Ivar B. Saksvik, som studerer til elektronikkingeniør.