– Det er gresk for de fleste
Det som gjør kvantemekanikk vanskelig, ifølge Omtveit, er at man må ha tung bakgrunn i fysikk for å forstå de kompliserte ligningene som ligger i bunn.
Nettsiden han har utviklet angriper dette ved å bytte ut komplisert matematikk med interaktive og visuelle modeller.
Et eksempel Omtveit viser frem er «dobbeltspalte-eksperimentet». Her kan brukeren se hvordan en bølge som sendes mot to spalter reagerer, sprer seg og skaper et mønster.
I en annen simulering drar man på en «bølgepakke i en brønn». Når man drar den sakte, følger bølgen pent med. Drar man den raskt blir bølgepakken deformert og kaotisk.
– Slik kan de som er interessert i kvantefysikk få et innblikk i de grove konseptene som ligger under. Det tar mange år å skjønne det på fysikernivå.
Her kan man se mønsteret som lages i «dobbeltspalte-eksperimentet». Foto: Benjamin Haug-Toklum
Begynte som en innlevering
Omtveit er snart ferdig med en bachelor i anvendt datateknologi. Prosjektet startet han da han var på andreåret sitt. Det begynte som et valgfritt prosjekt i et emne han hadde.
– Et av prosjektene jeg kunne velge, var å lage en simulering for Kvantehuben.
Omtveit løste oppgaven så godt at han fikk jobbtilbud som studentassistent hvor han skulle fortsette å utvikle programvaren. Han har nå jobbet med prosjektet i over et år.
Mye av den tekniske jobben har vært å fungere som en oversetter. Mange av modellene fantes allerede som komplisert Python-skrift som krever teknisk innsikt for å kjøre. Omtveit har tatt disse modellene og bygget dem på nytt som web-applikasjoner.
– Mye av jobben har vært å flytte dem fra Python grensesnitt til HTML, CSS og JavaScript slik at de kan bli allment tilgjengelig.