Kunstig intelligens (KI) er på full fart inn i offentlig sektor, og Norges digitaliseringsstrategi slår fast at innen 2030 skal 100 prosent av offentlige virksomheter ha tatt i bruk KI (regjeringen.no).
– Det er et veldig ambisiøst og interessant mål, men for å få til det, må folk på alle nivåer i virksomhetene ha nødvendig kompetanse, sier Michael Riegler, som er sjefsforsker for kunstig intelligens ved forsknings og innovasjonslaben Simula og professor ved OsloMet.
– Vi må forstå hva KI faktisk er og forstå hvordan teknologien kan påvirke forvaltningen.
Skreddersydd for offentlig ansatte
Riegler underviser på videreutdanningen «Kunstig intelligens i offentlig forvaltning», som er et samarbeid mellom OsloMet og Simula (simula.no).
– Emnene er skreddersydd for folk som jobber i offentlig sektor, med kunnskap og innsikt som er direkte relevant for dem, sier Riegler.
Emnene er godt egnet for folk på alle nivåer i en virksomhet.
– Både de som utvikler IT-tjenester, de som skal ta i bruk løsningene, og ledere som skal innføre dem, vil ha nytte av dem.
Sikkerhetsutfordringer
Videreutdanningen dekker både hva bør må vite før man innfører en KI-modell, og hvordan man skal forholde seg til systemene i det daglige – med fokus på blant annet demokratiske og sikkerhetsmessige utfordringer.
Rieglers undervisning er basert på forskning og hans egne erfaringer med å jobbe i offentlig sektor.
– Når du innfører en KI-modell i IT-systemet ditt, kan det oppstå nye sikkerhetshull som du ikke har tenkt på før. Det er viktig å vite hvordan man kan bedømme om et KI-system er godt nok og hvordan man evaluerer det. Hvordan vet du når modellen svarer feil og når du kan stole på den?
Finn riktig KI-system
Videreutdanningen skal også gi studentene kompetansen de trenger for å kunne bestille et KI-system fra eksterne.
– Vi skal gi dem basiskompetanse, slik at de kan stille de riktige spørsmålene og kravene og få et system som er bedre og sikrere enn de ellers ville ha fått.
I dag snakkes det mye om språkmodeller som GPT5, som er modellen bak ChatGPT. Dette er generative KI – systemer som skaper nytt innhold basert på eksisterende data. Riegler minner om at det finnes flere KI-systemer som ikke lager nytt innhold, men som for eksempel kan brukes til å forutsi utfall, klassifisere eller analysere data.
– Det er mange KI-metoder som kan være vel så nyttige som generativ KI. Men om man ikke vet at disse alternativene finnes, kan man heller ikke ta dem i bruk.