Forstå KI før du tar det i bruk

Portrettbilde av Michael Riegler

Kunstig intelligens (KI) er på full fart inn i offentlig sektor, og Norges digitaliseringsstrategi slår fast at  innen 2030 skal 100 prosent av offentlige virksomheter ha tatt i bruk KI (regjeringen.no).

– Det er et veldig ambisiøst og interessant mål, men for å få til det, må folk på alle nivåer i virksomhetene ha nødvendig kompetanse, sier Michael Riegler, som er sjefsforsker for kunstig intelligens ved forsknings og innovasjonslaben Simula og professor ved OsloMet.

– Vi må forstå hva KI faktisk er og forstå hvordan teknologien kan påvirke forvaltningen.

Skreddersydd for offentlig ansatte

Riegler underviser på videreutdanningen «Kunstig intelligens i offentlig forvaltning», som er et samarbeid mellom OsloMet og Simula (simula.no).

– Emnene er skreddersydd for folk som jobber i offentlig sektor, med kunnskap og innsikt som er direkte relevant for dem, sier Riegler.

Emnene er godt egnet for folk på alle nivåer i en virksomhet.

– Både de som utvikler IT-tjenester, de som skal ta i bruk løsningene, og ledere som skal innføre dem, vil ha nytte av dem.

Sikkerhetsutfordringer

Videreutdanningen dekker både hva bør må vite før man innfører en KI-modell, og hvordan man skal forholde seg til systemene i det daglige – med fokus på blant annet demokratiske og sikkerhetsmessige utfordringer. 

Rieglers undervisning er basert på forskning og hans egne erfaringer med å jobbe i offentlig sektor.

– Når du innfører en KI-modell i IT-systemet ditt, kan det oppstå nye sikkerhetshull som du ikke har tenkt på før. Det er viktig å vite hvordan man kan bedømme om et KI-system er godt nok og hvordan man evaluerer det. Hvordan vet du når modellen svarer feil og når du kan stole på den? 

Finn riktig KI-system

Videreutdanningen skal også gi studentene kompetansen de trenger for å kunne bestille et KI-system fra eksterne.

– Vi skal gi dem basiskompetanse, slik at de kan stille de riktige spørsmålene og kravene og få et system som er bedre og sikrere enn de ellers ville ha fått.

I dag snakkes det mye om språkmodeller som GPT5, som er modellen bak ChatGPT. Dette er generative KI – systemer som skaper nytt innhold basert på eksisterende data. Riegler minner om at det finnes flere KI-systemer som ikke lager nytt innhold, men som for eksempel kan brukes til å forutsi utfall, klassifisere eller analysere data.

– Det er mange KI-metoder som kan være vel så nyttige som generativ KI. Men om man ikke vet at disse alternativene finnes, kan man heller ikke ta dem i bruk.

KI krever vedlikehold – ikke bare innføring

KI-systemer er ikke en ferdigvare man kan kjøpe, som en programvarepakke fra Microsoft. 

– KI-systemene er i stadig utvikling, og det skjer endringer hele tiden. Funksjoner kommer og går, og løsningene er sjelden helt ferdige. Det gjør teknologien mer kompleks enn andre IT-systemer, sier Riegler.

Han påpeker at å utvikle og ta i bruk nye KI-systemer krever kontinuerlig arbeid. De må oppdateres og justeres jevnlig fordi data, fagkunnskap og samfunnet stadig er i endring. 

– Det betyr at både utviklere og brukere, har et større ansvar for å holde systemene relevante og pålitelige. Du må hele tiden følge med, fange opp feil, mate inn nye data og ha en god feedback-loop. Det er viktig med tett samarbeid mellom de som bruker systemene i daglige, og IT-folk.

KI-systemer er ikke nøytrale

Riegler sier kompleksiteten i systemene krever at vi forstår både de tekniske og etiske aspektene. 

– KI-systemer er ikke nøytrale. De har innebygde verdier og prioriteringer som påvirker hvordan de fungerer. Derfor må vi forstå hva som ligger til grunn og være kritisk, vurdere konsekvensene og sette tydelige rammer for hvordan teknologien skal brukes.

Læring gjennom ekte caser

Introduksjonsemnet er et rent teoretisk kurs, mens det andre har en praktisk del i tillegg.
Der blir det to dager med en casebasert-workshop, der deltakerne får jobbe med reelle problemstillinger fra offentlig sektor. 

– Vi kan for eksempel ta utgangpunkt i at vi skal innføre en KI-basert chat-tjeneste for en bydel. Øvelsen blir da å kartlegge hva som må undersøkes og avklares. Hva må du være oppmerksom på, og hvor skal du hente data fra?

Riegler har dessuten god erfaring med å la folk prøve seg på å lage og implementere enkle KI-løsninger selv, uten at de har erfaring med programmering fra før.

– Selv uten teknisk bakgrunn får du innsikt som gjør deg tryggere i møte med KI.

Advarer mot å gå for fort fram

Riegler synes KI-målene i Norges digitaliseringsstrategi er spennende, men ser også noen mulige fallgruver.

– KI har potensial til å gjøre oss mer effektive, men da må vi forstå hvordan modellene fungerer og ta dem i bruk på de områdene hvor det faktisk er nyttig. 
Han advarer mot å få fort fram bare for å oppnå overordnede målsetninger.

– Vi må tenke oss godt om før vi innfører slike systemer, og vi må måle hvor mye tid vi sparer og om kvaliteten på arbeidet faktisk øker. Hvis ikke risikerer vi å låse oss til løsninger som ikke gir reell nytte.

Kontakt

Laster inn ...

Etter- og videreutdanning ved OsloMet

Fire studentar sit og jobbar saman ved eit bord.
Ønskjer du å komma vidare i karrieren?

Vurderer du å ta etter- og vidareutdanning? Karriererettleiarane ved OsloMet har gode råd.