English version
Gro Marie Stavem

Gro Marie Stavem

Publikasjoner og forskningsresultater

Vitenskapelige publikasjoner

Skaar, Håvard ; Stavem, Gro Marie (2024). Fritidslesing på sjette trinn - Hva motiverer elevene som leser mest?. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.10879

Skaar, Håvard ; Stavem, Gro Marie (2024). Klasselæreres syn på hva som skaper lesemotivasjon på mellomtrinnet. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. Vol. 18.
https://doi.org/10.23865/up.v18.5243

Sandvik, Margareth ; Svanes, Ingvill Krogstad ; Stavem, Gro Marie (2023). Når det regnar i Afrika–ei bok for kritisk tenking og aktørskap?. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.5

Stavem, Gro Marie ; Skaar, Håvard (2023). Hva får elever til å lese på fritiden? Om lesemotivasjon, sjangervalg og mediebruk på 6. trinn. Billing, Anna Karin; Folkeryd, Jenny Wiksten; Geijerstam, Åsa af; Hallesson, Yvonne; Nord, Andreas; Nordberg, Olle (Red.). s. 273-296. Uppsala universitet.
https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1789403

Ommundsen, Åse Marie ; Stavem, Gro Marie ; Øgreid, Anne Kristine (2023). Når kaniner blir redde: å utvikle emosjonell og kritisk literacy gjennom felles lesing av en utfordrende bildebok. Barnelitterært forskningstidsskrift (BLFT). Vol. 14.
https://doi.org/10.18261/blft.14.1.4

Ommundsen, Åse Marie ; Stavem, Gro Marie ; Øgreid, Anne Kristine (2023). The Role of the Child in a War Zone: 10-year-old Students' Responses to a Cognitively Challenging Picturebook on War - An Interview Study. Bookbird: A Journal of International Children's Literature. Vol. 61.
https://doi.org/10.1353/bkb.2023.a903435

Ommundsen, Åse Marie ; Stavem, Gro Marie (2023). When Rabbits Get Scared: Exploring a Cognitively Challenging Picturebook on War. Kümmerling-Meibauer, Bettina; Schulz, Farriba (Red.). Political Changes and Transformations in Twentieth and Twenty-first Century Children's Literature. s. 139-158. Universitätsverlag Winter.

Gedde-Dahl, Trine ; Stavem, Gro Marie ; Øgreid, Anne Kristine (2022). Kritisk skriving på barnetrinnet. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 16.
https://doi.org/10.5617/adno.9003



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Stavem, Gro Marie (2024). Girls with Tools: Creativity and Agency in two Norwegian Children’s Books. The Child and the Book 2024. Université de Rouen.

Skaar, Håvard ; Stavem, Gro Marie (2024). Hva motiverer elevene som leser mest? Et utvalg sjetteklassinger i spennet mellom kontroll og autonomi. Skriv! Les! 2024. Universitetet i Stavanger.

Skaar, Håvard ; Stavem, Gro Marie (2024). Hva motiverer elevene som leser mest?. Skriv! Les! 2024 Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy. Lesesenteret i Stavanger.

Skaar, Håvard ; Stavem, Gro Marie (2023). TEACHERS’ VIEW OF WHAT LEISURE READING MEANS FOR READING EDUCATION IN SCHOOL. 5th International Conference: "Literacy and Contemporary Society". University of Cyprus.

Skaar, Håvard ; Stavem, Gro Marie (2023). What motivates the most avid readers? Norwegian sixth graders' leisure reading in the span between control and autonomy. ECER 2023. EERA - European Educational Research Association.

Ommundsen, Åse Marie ; Stavem, Gro Marie (2022). The Role of the Child in a War Zone: Using a cognitively challenging picturebook on war to support emotional and critical literacy among 10-year-old students. The Child and the Book. University of Malta.

Stavem, Gro Marie ; Skaar, Håvard (2021). Enough time to read? Reading habits and reading motivation among Norwegian sixth graders. Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning NNMF8 2021. Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.

Ommundsen, Åse Marie ; Stavem, Gro Marie (2021). When rabbits get scared: Exploring a Cognitively Challenging Picturebook on War to Support Reading Comprehension. The Child and The Book. University of Berlin.

Gedde-Dahl, Trine ; Øgreid, Anne Kristine ; Stavem, Gro Marie (2018). A comparative study of explorative and persuading students’ texts about waste sorting. Critical literacy among Norwegian 4-graders. SIG Writing International - 16th international conference of the EARLI special interest group on writing. University of Antwerp.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.