English version
Lisbeth Elvebakk

Lisbeth Elvebakk

Forskningsgrupper

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget (GRADIMO)

    GRADIMO – Grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget er et nordisk nettverk med forskere fra lærerutdanningen og lærere fra hele utdanningsløpet. Medlemmene i nettverket bidrar til bedre kunnskap om hvordan grammatikken formidles til elever og studenter, og om hvordan dette kan gjøres på best mulig måte.

  • Kritisk tenkning i barneskolen (KriT)

    KriT er et flerfaglig prosjekt som eies av Utdanningsetaten (Oslo Kommune) med prosjektledelse på OsloMet. Prosjektet har som mål å utvikle en didaktikk for kritisk tenkning i barneskolen med utgangspunkt i barnelitteratur og nyheter.

Vitenskapelige publikasjoner

Elvebakk, Lisbeth ; Blikstad-Balas, Marte (2024). Muligheter for kritisk literacy i klasserommet – en undersøkelse av norsklærerstudenters didaktiske refleksjoner. Acta Didactica Norden (ADNO). Vol. 18.
https://doi.org/10.5617/adno.10205

Elvebakk, Lisbeth ; Skarstein, Dag (2023). Teacher students’ legitimation of teaching activities in the L1 classroom. L1-Educational Studies in Language and Literature. Vol. 23.
https://doi.org/10.21248/l1esll.2023.23.1.478

Elvebakk, Lisbeth ; Blikstad-Balas, Marte (2022). Kritisk lesing i høyere utdanning: Hvordan forholder lærerstudenter seg til tekster som krever kritisk lesing?. Nordic Journal of Literacy Research. Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3347

Elvebakk, Lisbeth ; Vederhus, Inger (2022). Gudsens sanning? ‘Afften Psalme’ (1678) av Dorothe Engelbretsdatter i skolens læreverk. Claudi, Mads Breckan; Norendal, Audhild (Red.). Litteraturhistoriske muligheter i forskning og undervisning. s. 129-145. Universitetsforlaget.

Elvebakk, Lisbeth ; Vederhus, Inger (2022). Fra utvikling av plott til selvfremstilling. En undersøkelse av lærerstudenters muntlige fortellinger som arbeidsoppgave. Haugen, Torgeir (Red.). Overindividuelle kulturformer. Tradisjon og erfaring for barn og unge i individualismens tidsalder. s. 265-287. Solum.

Engebretsen, Berit; Walseth, Kristin ; Elvebakk, Lisbeth (2020). Jenter og kroppsøving. Hvordan kan en aktivistisk tilnærming bedre jenters erfaring med kroppsøvingsfaget?. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 104.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987/2020-04-04

Jøsok, Evy ; Elvebakk, Lisbeth (2019). Kritisk tenkning i klasserommet. Ferrer, Marlen; Wetlesen, Annika (Red.). Kritisk tenkning i samfunnsfag. s. 50-68. Universitetsforlaget.

Elvebakk, Lisbeth ; Lundberg, Pål ; Vederhus, Inger (2019). Praksislæraren som lærarutdannar i norskfaget. Ein studie. Thorsen, Kirsten Elisabeth; Michelet, Simon (Red.). Teoretiske og praktiske kunnskaper i lærerkvalifisering - sammenhenger og spenninger. s. 58-74. Universitetsforlaget.

Elvebakk, Lisbeth ; Engebretsen, Berit; Walseth, Kristin (2018). Kroppen på Instagram -Ungdoms refleksjoner rundt kroppsideal og kroppspress. Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Haugen, Cecilie (Red.). Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. s. 81-106. Cappelen Damm Akademisk.

Walseth, Kristin ; Engebretsen, Berit; Elvebakk, Lisbeth (2018). Meaningful experiences in PE for all students: an activist research approach. Physical Education and Sport Pedagogy. Vol. 23.
https://doi.org/10.1080/17408989.2018.1429590





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Fagbøker⁄lærebøker

Elvebakk, Lisbeth ; Eide, Marit Aars; Bjøndal, Ane (2017). Salto 6 Lærarbok B. ISBN: 9788205479968. 187 s. Gyldendal Undervisning.

Elvebakk, Lisbeth ; Eide, Marit Aars; Bjøndal, Ane (2017). Salto 6B Arbeidsbok. ISBN: 9788205479913. 142 s. Gyldendal Undervisning.

Elvebakk, Lisbeth ; Eide, Marit Aars; Bjøndal, Ane (2017). Salto 6B. ISBN: 9788205479883. 260 s. Gyldendal Undervisning.

Elvebakk, Lisbeth ; Bjøndal, Ane; Eide, Marit Aars (2016). Salto 6b Elevbok. ISBN: 9788205479876. 257 s. Gyldendal Undervisning.

Elvebakk, Lisbeth ; Eide, Marit Aars; Bjøndal, Ane (2016). Salto 6A Arbeidsbok. ISBN: 9788205479890. 116 s. Gyldendal Undervisning.

Elvebakk, Lisbeth ; Eide, Marit Aars; Bjøndal, Ane (2016). Salto 6A Lærarbok. ISBN: 9788205479951. 167 s. Gyldendal Undervisning.

Elvebakk, Lisbeth ; Eide, Marit Aars; Bjøndal, Ane (2016). Salto 6A. ISBN: 9788205479869. 240 s. Gyldendal Undervisning.

Elvebakk, Lisbeth ; Bjøndal, Ane; Eide, Marit Aars (2016). Salto 6a Elevbok, Norsk for mellomtrinnet. ISBN: 9788205479852. 240 s. Gyldendal Undervisning.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Forskningsrapporter

Blikstad-Balas, Marte; Skarstein, Dag ; Elvebakk, Lisbeth (2025). Perspektiver på literacy i lærerutdanningen: En undersøkelse av norsklærerstudenters literacy og refleksjoner om tekstopplæring. ISBN: 9788283646351. OsloMet - storbyuniversitetet.



Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.

Formidling

Skarstein, Dag ; Elvebakk, Lisbeth (2025). Legitimating fictional texts within a phenomenological literacy-frame. SIG ROLE SEMINAR 2025: Legitimising Literature in an Evolving Media Landscape. Sig Role, Arle.

Elvebakk, Lisbeth ; Skarstein, Dag (2023). Norsklærerstudenters legitimeringsdiskurser. Forskningskonferanse. Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning.

Skarstein, Dag ; Elvebakk, Lisbeth (2023). Diverse conceptualizations of cross curricular teaching among Norwegian L1 teacher students. NNFF9 . Nordisk Nettverk for forskning i førstespråksdidaktikk.

Elvebakk, Lisbeth ; Skarstein, Dag (2023). Diskursivt mangfold blant norske L1-lærerstudenter. NNFF9. Nordisk Nettverk for forskning i førstespråksdidaktikk.

Elvebakk, Lisbeth ; Jøsok, Evy (2023). Utfordringer og muligheter i samarbeid på tvers av fag. Johannesen, Monica; Lundberg, Pål; Smestad, Bjørn (Red.). Utdanning for tverrfaglige mål. s. 81-96. Fagbokforlaget.

Elvebakk, Lisbeth (2023). Learning to teach critical literacy. Forskningskonferanse. ECER.

Elvebakk, Lisbeth ; Blikstad-Balas, Marte (2021). Hvordan utøver lærerstudenter kritisk lesing av multimodale tekster distribuert på sosiale medier?. Forum for tekstforskning #15 Demokratisk kommunikasjon - sakprosakonferansen 2021. Forum for tekstforskning.

Lundberg, Pål ; Elvebakk, Lisbeth (2020). Prosessorientert skriving med medstudentrespons i grunnskolelærerutdanningen. Seminar om vurdering. OsloMet- storbyuniversitetet.

Lundberg, Pål ; Elvebakk, Lisbeth (2020). FeedbackFruits medstudentrespons. BLU og UBs fagdag . OsloMet- storbyuniversitetet.

Lundberg, Pål ; Elvebakk, Lisbeth ; Mirmotahari, Omid (2020). Medstudentrespons. Læring om læring. Vol. 4.
https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol





Publikasjonslisten er hentet ut av Nasjonalt vitenarkiv (NVA). Listen kan være ufullstendig.